PDA

Vis full versjon : Finne ut om en har bekkenløsning

*spretten*
21-08-2003, 10:08
Vet dere om legene kan finne ut av om du har bekkenløsning eller om de bare hører på hvor du har smerte eller hvordan smertene er?

Og hvordan de finner det ut?

19+2

allegra
21-08-2003, 10:19
legen trykka på noen punkter, og jeg hylte i smerte- da sa han at jeg hadde bekkenløsning. Be om å bli undersøkt. Ved forrige graviditet hadde jeg en lege som ikke giddet å undersøke meg, men som bare avfeide alt jeg sa!

*spretten*
21-08-2003, 10:22
Tenkte jeg skulle bli undersøkt så jeg vet om jeg har det eller ikke. Har heldigvis en grei lege :)

Filifjonk
21-08-2003, 10:25
Etter 3 svangerskap med bekkenløsning er det min erfaring at vanlige leger ikke har stor peiling på dette med bekkenløsning. Mange hører kun på hva pasienten sier om symptomene og ut i fra det setter en diagnose. Noen få tar seg tid til en fysisk sjekk av bekkenregionen.. men som oftest veldig overflatisk. Klemmer litt her og der for å høre om du sier au..
Noen vurderer hvordan du går og står og ligger..
Et fåtalls leger er i stand til å vurdere en evt. bekkenløsning hos pasienten. Men dessverre fører ikke dette til at flere sender sine pasienter videre til spesialist. Det tok mye skrik og mye tid og mye jobbing fra min side før jeg fikk komme til spesialist som kunne yte meg rettferdighet. I de to første svangerskapene ble jeg bare sykemeldt ( også det etter langvarig kamp) og ble sendt til ordinær fysikalsk behandling som ikke hjalp det dugg. Først i 3 svangerskap har jeg fått tilgang til spesialist og har blitt undersøkt nøye og har fått en korrekt diagnose og behandling.

Så er du i bekkenpina og vil ha rett diagnose så må du jammen ha spisse albuer, godt mot og ordets makt for å komme dit du bør være. Nemlig hos en spesialist som kan beordre korrekt behandling.

piasava
21-08-2003, 11:35
Min ege klemte og trykte rundt om bekkenregionen. Ikke for å høre om det gjorde vondt, men for å se om det var større ¨svikt¨enn det som anses for normalt. Hvilket det jo var...:(

piasava
:baby: 33+5

Filifjonk
21-08-2003, 11:51
Så du har bekkenløsning.. Velkommen i klubben!
Da foreslår jeg at du tar et søk på alt som er skrevet om bekkenløsning her på forumet. Og det kan jeg si deg er mye.. Der finner du masse gode tips om hva du nå bør foreta deg.

Har du forsatt spørsmål.. kontakt gjerne en eller annen eller meg..

allegra
21-08-2003, 16:35
etter å ha lest en del om bekkenløsning nå skjønner jeg vel at det er det jeg har hatt siden forrige svangerskap.
Filifjonk- hvilken behandling bør man få? Kan man risikere å få feil behandling fra fysioterapaut?

Filifjonk
21-08-2003, 18:44
Hos godkjent autorisert fysioterapaut kan en vel ikke risikere å få feil behandling akkurat. Men den behandlingen som tilbys er ikke alltid like effektiv det er min erfaring. Vanlig varmebehandling med massasje løser opp stramme muskler det er så, men behandlingen gjør lite med smertene som sitter i selve bekkenet.

Går man derimot til en som er utdannet manuell terapaut ( har fysioterapaututdannelse pluss spesialutdannelse innenfor temaet bekkenløsning og bekkenplager) er man sikret en mer målrettet vurdering og en mer hensiktsmessig behandlingsform.

Min terapaut foretok en grundig fysisk undersøkelse. Satte en detaljert diagnose og forklarte grundig bekkenet og bekkenløsning som fenomen og om årsak og virkning. Han gav meg også spesifikke øvelser jeg skulle gjøre hjemme, samt en grundig innføring i hvordan jeg best mulig skulle leve med bekkenplagene. Dette innebar informasjon om hjelpemidler og hvordan disse best brukes. Fikk også tips om ting som kunne lette hverdagen. Denne introduksjonen varte hele to timer inkludert undersøkelsen som alene tok vel en time.

Jeg har bekkenløsning med gangvansker.. såkalt symptomegivende bekkenløsning. Det innebærer at jeg er kraftig angrepet og at bekkenet er veldig løst hele veien rundt.
Følgelig er mange av dageliglivets trivielle oppgaver tunge å utføre for meg og smertene er der stort sett hele tiden.

Med en slik diagnose er jeg i den kategorien bekkenløsningspasienter som er mest utsatt for å få varig bekkenløsning med til dels invalidiserende konsekvenser. Derfor har jeg fått en behandling som ikke mekanisk påvirke bekkenet. Mekanisk behandling som feks. bassengtrening og tradisjonell massasje kan i følge min terapaut påføre meg varige skader i og med at mitt bekken er så løst. Jeg får derfor utelukkende smertelindrende behandling i form av elektronisk nervestimulering.
Her verken masseres det eller trenes det.. Alt jeg gjør er å ligge på en benk 30 min i uka med elektroner plassert på ulike steder på kroppen. Gjennom disse elektronene sendes en elektrisk impuls som blokkerer nervebanene på en slik måte at jeg etter behandlingen kan bevege meg stort sett uten smerter i en ukes tid.
Selvfølgelig må jeg i tillegg ta hensyn til at jeg på null niks kan få slitasjeskader og ødelagte leddbånd om jeg ikke følger de rådene jeg har fått for livsførsel.

Håper dette var svar på spørsmålet.

Christel
21-08-2003, 19:03
Jeg har også vært plaget med bekkenet i alle svangerskapene mine. Fikk diagnosen bekkenløsning av legen da jeg var 12 uker på vei med min eldste. Problemet var bare at jeg følte ikke at mine symptomer stemte med det jeg leste!

To uker etter at gutten var født, ble det enda værre. Jeg måtte gå baklengs i trapper, de dagene jeg i det hele tatt klarte å gå! Helt tilfeldig havnet jeg hos kiropraktor... Her fikk jeg diagnosen bekkenLÅSNING! Det er jo egentlig det motsatte, da! Etter to-tre behandlinger med "knekk og strekk" var alt bra igjen!:klapp:

Men for meg er dette en kronisk tilstand, nå. Det er værre når jeg er gravid, for da tør jeg ikke få behandling. Ellers er jeg hor kiropraktor et par ganger i året og blit "knekt på plass"!

Tenkte bare at jeg ville opplyse om at det ikke behøver å være bekkenLØSNING som er problemet, selv om det er det som er diagnosen!

bequita
21-08-2003, 22:08
Opprinnelig melding fra Christel
Men for meg er dette en kronisk tilstand, nå. Det er værre når jeg er gravid, for da tør jeg ikke få behandling. Ellers er jeg hor kiropraktor et par ganger i året og blit "knekt på plass"!

Her i gården ble det også konstatert bekkenlåsning, rundt uke 20 (av kiropraktor, legen skrev bekkenløsning uten å se på meg). Jeg har gått til behandling fem ganger i løpet av svangerskapet, siste gang i uke 37. Det er ingen fare forbundet med dette, det kiropraktoren gjør mest, er jo å stimulere muskelpunkter. Den flinke kiropraktoren jeg går til har reddet sommeren for min del!