PDA

Vis full versjon : Lover om feriepenger - HJELP!

fantepie
23-09-2002, 12:35
Kan noen hjelpe meg?

Før jeg gikk ut i permisjon fikk jeg tips fra sidene her om at dersom arbeidsgiver utbetalte permisjonen min ville jeg få full opptjening av feriepenger til året etter, i motsetning til de 12 ukene man får fra trygdekontoret.

Jeg inngikk en slik avtale med arbeidsgiver, men nå har de funnet ut at det vil de ikke gjøre lenger, samt at jeg uansett ikke får full opptjening av feriepenger når det går gjennom dem.

Har snakket med arbeidstilsynet, og de sat at det faktisk er riktig. Man får ikke mere enn de 12 ukene når man har svangerskapspermisjon...

Er det noen som kan reglene for dette, eller vet hvem man kan snakke med?

Er kjempetakknemlig for alle svar!

Klem Fantepie (som var inne her under hele svangerskapet, og nå har en nydelig sønn på 12 uker!)

Meg72
26-09-2002, 14:02
Nei arbeidsgiver og arbeidstilsynet har rett i at loven (trygdeloven eller noe sånt?) sier at utbetaling skjer på bakgrunn av 12 (15 uker) av permisjonstiden.

Men arbeidsgiver kan velge å betale fulle feriepenger, men i så fall er det et gode som arbeidsgiver har valgt å ta inn i sin personalpolitikk. Man kan alltid velge å yte mer (ikke mindre) enn loven, loven er bare minstekrav. Arbeidsgiver får ikke refundert mer enn feriepenger beregnet pba 12 (15) uker fra TK, så overskytende er "goodwill" fra arbeidsgivers side. Det samme gjelder dersom man tjener mer enn 6G (ca. 300 000). Trygdekontoret betaler bare ut fødselspenger opptil 6G, men arbeidsgiver kan velge å betale din vanlige lønn dersom denne var høyere enn 6G, men han får ikke refundert mer enn 6G fra TK.

I offentlige virksomheter og i mange store private bedrifter er det sånn, men det er nok ikke så vanlige i små bedrifter.

Marielle
27-09-2002, 20:05
Jeg har inngått avtale med min arbeidsgiver om at jeg både får full lønn (jeg tjener mer enn 6G) - og får utbetalt feriepenger som om jeg skulle vært i vanlig jobb hele året. Arbeidsgiveren min gir meg med andre ord mer enn jeg har krav på. Men det skulle bare mangle synes jeg! Hvis arbeidsgiverne vil ha de beste medarbeidere (og beholde de i "barneproduserende" alder), må de finne seg i å bruke noen kroner på gode vilkår for oss som tar fødselspermisjon.

Marielle og Lykkeliten 23+1