Vis full versjon : Oppskrift på plommesyltetøy
Heia dere:)
Jeg har så masse gode opal-plommer her, men det er jo grenser for hvor mange jeg skal klare å presse i meg før de blir dårlige:p
( eller før jeg blir dårlig for den saks skyld..:p )
Har noen av dere en enkel oppskrift på godt plommesyltetøy?
Er det bare å koke opp eller? Har jo ikke litt peiling en gang..
Og hvordan skal det oppbevares, evt fryses, og i hva?
Hilsen wannabe-husmor-athiqa:D
Laget plommesylt i går jeg :D
Jeg vasket og tok ut steinen av plomma.
Målte opp plommene i litermål.
Bruker 4 dl sukker pr. liter plomme (smak til, er det sure plommer trenger du mer)
Plommene kokes i gryte, ha litt vann i bunn til å begynne med slik at det ikke brenner seg fast.
Sukkeret tilsettes ikke før til slutt.
Når plommene har kokt en stund tar jeg ut det meste av skrellet.
Ha i en halv sitron. Sitron er med på å binde slytetøyet litt, og gir en frisk smak.
Oppbevar stltetøyet på norgesglass eller andre tette bokser.
Det kan godt fryses.
Lykke til!
:mervink:
Fra enda en wanabee husmor som holder på å prøve å lage ripsgele (syltetøy, men som ikke får det til), og som har et kjempestort plommetre i hagen.
Det er første året med denslags, da vi flyttet hit i vinter.
Jeg har heller ikke peiling, MEN hvis de ikke skal fryses, så står det oppskrift på Certoflaskene. Har hørt at det er bedre å bruke flytende certo i stede for pulver, og at du kan bytte ut litt sukker med mere certo hvis du ikke vi ha det så søtt.
Lykke til da.
ååååå plommer..... elsker plommer. et tips: kom her med alle plommene:D
mmm *mimre* Husker min farmor laget plommesyltetøy, og det er jo bare så godt! Tror jeg skal ta vare på den oppskriften fra Cicci jeg ;)
Mor laget også plommegrøt av syltetøyet etterpå, og det var godt det :nam: ..lunken, med litt fløte på ;)
Nam nam :) Takk skal dere ha!
Her sitter jeg og spiser frokost med hjemmelagd plommesyltetøy!
Herlig!:D :D :D
Iset; kom hit da vel;) så skal du få:)
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.