Vis full versjon : å bli satt i gang...
Tidl. bruker
22-08-2003, 13:08
hvorfor er det så mange her som skriver f.eks : "jeg blir satt i gang dagen etter termin hvis ingenting har skjedd til da?" eller "jordmor/lege LOVER at jeg skal føde før den og den datoen..."
er dette "vanlig" eller er det personlige, spesielle grunner til det?
det er ofte det er så mye forksjell blandt sykehusene og det synes jeg er så veldig "urettferdig".. jeg spurte min jordmor om det med den nye 10 dagers-regelen som jeg hørte om her på SM, men hun sa det bare var tull og at jeg ikke skulle høre på dette.. hun sier også det at hun ville helst ventet så lenge som mulig med å ambefale å sette igang fødselen selv om det var gått 14 dager etter termin. dette skremmer meg skikkelig.. jeg er utrolig nervøs for fødselen og kunne egentlig tenkt meg å født så fort som mulig så jeg liksom hadde fått det overstått.. men å tenke på at det kanskje kan gå ENDA en mnd til... åhh mamma mia.. det er sikkert flere enn meg som føler det sånn... mange er jo redde og nervøse for fødselen..
jeg synes det er kjempe tull at vi bor i samme land men ikke har de samme reglene overalt..
Du er ikke alene om å være nervøs før fødselen (selv om jeg ikke har begynt å tenke noe særlig på det ennå).
Jeg fikk også beskjed om at man ikke regnes på overtid før 14 dager etter termin, først da blir man indusert. :(
Jeg ble indusert sist, og jeg skal prøve alle kjerringråd for å få satt igang fødselen normalt. Det er bedre for kroppen, enn at det blir tvunget frem :uff:
Rikshospitalets sexoppskrift for å sette igang en fødsel.
Dette virker ikke alltid, men gir den beste måten å starte fødselen på en naturlig måte.
Ligg på ryggen med hodet og skuldrene godt støttet opp av så mange puter som du synes er behagelig. Partneren skal stå på kne med ansiktet mot deg mellom beina dine. Løft det ene benet så foten hviler på hans skulder. Gjør det samme med det andre benet. Selv om denne stillingen ikke er behagelig gjør den det mulig for penis å trenge så langt inn at penishodet berører livmormunnen.
Det er ikke nødvendig at du får orgasme, men en orgasme kan starte sammentrekninger som senere danner det rytmiske mønsteret for de tidlige veene.
Nå han har hatt sædavgang bør han bli inne i deg i ca 5 min., og du skal ligge i samme stilling med bena høyt i 10-15 min så livmorhalsen blir badet i sæd. Det er også viktig å stimulere brystvortene med hendene eller tungen, dette kan gi virkning også uten samleie. Ca 20 min med stimulering avbrutt av andre former for kjærtegn passer de fleste kvinner.
Etterpå: slapp av og døs gjerne litt. Selv om du ikke har startet sammentrekningene i livmormusklene, har du ganske sikkert hjulpet livmormunnen til å åpne seg raskere."
Ellers har du jo sykling, gå opp og ned trapper, drikke et par glass rødvin - så ha sex ++
Lykke til :)
19+5
Begge mine fødsler er induserte. Førstemann var en klassisk overtidig kar som ikke ville ut. Jeg ble satt i gang med drypp 14 dager etter ultralydterminen. Han ville ikke ut da heller! :gal2: Ikke før de faktisk fikk hull på fostersekken fikk jeg rier. Ut kom en stor gutt på 4,7 kilo som var så ferdig at huden var litt tørr, og han festet blikket den dagen han ble født.
Det var ting som skjedde mot slutten som gjorde at jeg ble nervøs. Blant annet flatet ikke sf-målet mitt ut og barnet vokste veldig den siste måneden. I det neste svangerskapet fikk jeg nesten hetta da det samme som skjedde med førstemann så ut til å gjenta seg. Dette ble da fulgt opp og jeg fikk barnet vektestimert ei uke før termin. Da var barnet allerede 4,5 kilo og morkaka viste tegn til slitasje. Det var ingen grunn til å la det svangerskapet fortsette så veldig lenge etter det. Så jeg ble satt igang to dager før termin, og jenta ble født en dag før termin. Den gangen ble jeg satt i gang med modningstabletter, som heller ikke virket med en gang. Antakeligvis har de modnet litt likevel for etter at det siste forsøket ble avsluttet, gikk vannet av seg selv et par timer senere.
Poenget er at indusering ikke virker før man er tilstrekkelig moden og kroppen ellers er klar for det. Det er iallfall min erfaring.
Det sies også at igangsatte fødsler er tøffere enn de som kommer igang av seg selv. Det kan jeg egentlig ikke si noe på, men jeg vet bare at drypp når man har egne rier i tillegg, er forferdelig vondt.
jeg ble indusert fortidlig og det gikk galt avsted. det hele endte med stresset livmor og foster og et akutt keisersnitt. Det er vel slike episoder de ønsker å unngå med å vente lengst mulig. Det jorde sinnsykt vondt og jordmødre jeg har snakket med om dette sier at ja, induserte fødsler er vondere enn naturlige- rett og slett fordi livmora ikke er moden nok.
Tukler man med naturen tukler naturen med deg! Jeg vil ikke induseres igjen hvis det kan unngås!
Det stemmer det jordmoren din sa til deg, og det er det samme som skal gjelde i hele landet med mindre det er noe spesielt som tilsier at fødselen bør starte før termin/på termin. Dette er fordi at ingen fastsettelse av termin er 100% korrekt, og dessuten er det egentlig veiledende at et svangerskap varer i 40 uker, det er like normalt om det varer i 38 eller 42 uker.
En blir fulgt nøye opp når en er på overtid, så jeg tror ikke det er noe å bekymre seg for.
*ratata*
23-08-2003, 08:13
Hej på deg. Dessverre så er det normalt at man som første gangs går over forventet termin. Jeg gikk 16 dager over med min første :( og nei det er ikke morro!!! Det verste for min del var at man de siste dagen bare går og venter og grubler over hva som kommer. Jeg ble satt igang på mandag som førte til to stikk piller mandag,tirsdag, onsdag, torsdag og fredag. Etter de dagene var jeg så sliten og ferdig at jeg, jordmor og legen bestemte oss for at lørdag skulle være "fri dag" De menete at baby hadde det bra og jeg var fin form, men trengte å hvile ut (veer i så mange dager er ikke å anbefale. Men det var først lørdag natt kl 01.45 når vanne gikk at jeg fant ut hva "orntlie":p veer var :( Kom på sykehuset kl 03.00 - og fikk beskjed om at jeg var 1 cm..(nesten) Trodde da at de skulle sende meg hjem (HJELP!!) men en time etter var jeg 6 cm og kl 05.13 kom gutten. Ulempen med å settes i gang kan jeg ikke si for jeg har ikke prøvd annet. Ulempen med en styrt fødsel er at jeg hadde ikke sjans til å følge med til slutt..
Men, trøsten er jo da at du selv får være med å bestemme hva du vil!! o det er viktig at du ikke glemmer det. Så lenge alt er ok så kan du godt si at jeg ikke ønsker å gå lenger!!
Lykke til og tvi tvi..
Jeg ble satt igang 5 uker før tiden grunnet sv.forgiftning. Var absolutt IKKE moden men de klarte det uansett. Fikk 4 tabletter og så tok de vannet og riene ble kastet på meg. De ble kraftige og uten pause. 3 timer og 46 minutter senere ble Silje født.
Indusering funker selv om man ikke er moden eller "klar for det", men tror nok at fødslene er tøffere iomed at riene ikke bygger seg opp sterkere og sterkere. Til meg startet de meget kraftig tvert vannet ble tatt og de fortsatte uten stopp.
Kanskje jeg er litt treg i nøtta... Men jeg skjønner ikke at folk som er nervøse for fødselen blir noe mindre nervøse av å skulle settes i gang? Jeg synes jeg hører så mange historier om drypprier som kommer som sammenhengende kilometerlange godstog og dundrer over deg og sånn.
Jeg skjønne at folk kan bli leie av å gå gravid, men for min egen del er jeg mye mer redd for å måtte settes i gang enn å gå litt over "tiden". Jeg bruker hermetegn fordi terminen er jo relativ. Virker ikke som alle har fått med seg det? Alle folk er forskjellige og modnes til ulike tider, også før fødselen. Jeg vil ikke mase på lille :baby: hvis h*n ikke er klar og det ikke er medisinske grunner til det. Og hvis en dag til over tiden er bra for :baby:, da er det bra for meg også.
snowflake
26-08-2003, 13:46
Kanskje jeg er litt treg i nøtta... Men jeg skjønner ikke at folk som er nervøse for fødselen blir noe mindre nervøse av å skulle settes i gang?
Erfaring er min grunn til å være mindre nervøs for å bli satt igang enn å gå over tiden.
Alle er vi vel mer eller mindre nervøs for å føde, for det er jo vondt!!! Men de fleste av oss har valgt graviditeten selv, og dermed også fødselen...
De av oss som har født før, har kanskje en ekstra grunn til å være nervøs, fordi vi vet HVOR vondt det blir, og noen har dårlige erfaringer som gjør oss redde for å føde. Da er det bedre hvis fødselen kontrolleres via drypp.
Jeg har blitt satt igang to ganger, med godt resultat. Men første gangen etter å ha gått 1MND over min egen termin, enda jeg visste godt hvilke dag(+-) jeg ble gravid. At du selv vet og merker når du har eggløsning er noe som ikke blir lagt vekt på.
Andre graviditeten min visste jeg også dagen for unnfangelse, går også denne gang over tiden med det resultat at barnet er 5 kg og komplisert fødsel.
Denne gangen vil jeg bli sendt til kontroll på termindag og håper å slippe å gå over, for frykten for å gå for lenge og faren for komplikasjoner er større enn redselen for smertene jeg vet kommer.
Snowflake
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.