Vis full versjon : Oppskrift på eplemost- og / eller syltetøy
Hei.
Vi har to epletrær i hagen og har ingen mulighet til å spise opp dette. Vi har lyst å prøve å lage eplemost og eplesyltetøy, men har aldri gjort det før.
Er det noen av dere damer som har noen gode oppskrifter ?
I barnehagen jeg jobbet i før pleide vi å lage eplemost av eplene i hagen. Da kuttet vi bare opp epler i små biter, og kokte de inn med sukker og litt vann. Da ble det eplemost tror jeg. Dette er ikke av typen man kan lagre lenge da. Må spises nesten med en gang...
håper dette kan være til hjelp
Eple/aprikos syltetøy
2 kilo epler
½ liter vann
1 pose aprikoser
2 sitroner
1 ½ kilo sukker
Klipp aprikosene i små biter og legg dem i en kjele. Hell vannet over. Tilsett skrelte, utkjernede epler i biter. Press sitronsaften over fruktet. Skrap ut sitronkjøttet og bland det i. Kok det på svak varme til frukten er mør. Mos om nødvendig fruktbitene. Ha i sukkeret og la syltetøyet koke uten lokk i 10-15 minutter under omrøring. Skum godt og ta kjelen av varmen. Rør i 10-15 minutter til, da blir syltetøyet fyldig og fint. Fyll syltetøyet på varme glass, ikke helt fulle, og sett dem i dypfryseren når de er helt kalde
Matahari
31-08-2003, 15:57
Denne eplemosen lagde jeg på fredag med stor suksess:
1 kg epler
250 g sukker
15 dl vann
Skrell eplene og del dem i fire. (Fjern kjernehuset også selvfølgelig.) Kok eplene møre. Hell av vannet og mos eplene. Jeg brukte blender - da blir den nærmest som puré. Bruker du en håndmoser blir det nok mere biter i mosen. Hell mosen tilbake i kjelen og tilsett sukkeret. Kok i ca 7-8 minutter under omrøring. Hell den så over i en bolle, glass e.l.
Dette med sukkermengden kan du i grunn smake deg til. Hvis du ikke vil ha den særlig søt er nok 250 g i meste laget.
(Og et godt tips - lag bolledeig. Kjevle ut og lag eplehorn. Strø da litt kanel over mosen. Dødsgodt!!!)
Heisann!
Jeg hadde det slik i fjor, med epletre fullt av deilige epler som vi ikke ville kaste (men heller ikke hadde mulighet til å spise opp).
Hadde aldri gjort det før, så det ble et lite testprosjekt :)
-Og resultatet ble både nydelig og enkelt å lage!
Jeg brukte:
Epler
Sukker
Vaniljestang (setter en ekstra spiss på det hele!)
Hakk/skjær eplene i småbiter (uten skall) og ha dem i en stor kasserolle.
Snitt 2stk vaniljestenger pr. kasserolle epler, og skrap ut de små sorte frøene med en skje.
"Løs" frøene fra hverandre ved å røre de ut i en dråpe olje el.l.
Putt vaniljefrøene sammen med eplene i kasserollen.
Kok eplene til de er passe møre etter din smak (selv liker jeg litt tyggemotstand),
og smak til med sukker.
Syltetøyet/eplemosten har ikke særlig lang holdbarhet i fersk tilstand,
men egner seg ypperlig til frysing!
--
Venus77 :kidoki:
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.