PDA

Vis full versjon : Urinveisinfeksjon

Mocihk
24-08-2003, 11:48
Hei alle sammen :vink:

Håper noen kan hjelpe meg. Under hele svangerskapet har jeg vært plaget med urinveisinfeksjon. Er det noen som har noen gode råd for hvordan man kan forebygge dette for å unngå det?

Er temmelig lei av det. Har gått på medisin ganske ofte grunnet det, og det er jo ikke akkurat behagelig.

Hilsen Moci
:baby: 9 oktober

Ing
24-08-2003, 12:13
Drikk vann med sitron i, eller litt eplecidereddik.
Bakteriene liker ikke surt miljø.

meisje
26-08-2003, 13:31
Jeg har tidligere hatt UVIer regelmessig, men etter en tid har jeg fått samlet meg opp noen råd som har holdt meg unna problemet helt til nå nylig. Jeg lister det opp, men regner med at du kanskje allerede lever etter disse reglene:

1. Drikk mye vann, minst 2.5 liter om dagen. Kan erstatte deler av mengden av vannet med appelsinjuice eller spesielt tranebærjuice. Tranebær(Cranberry) skal virke forebyggende men ikke behandlende.

2. Gå ofte på do, og alltid kort tid etter sex. Vent aldri mere enn 10 minutter da. Pass godt på å få tømt blæren skikkelig ved dobesøk - jeg har i deler av svangerskapet hatt problemer med dette.

3. Gå aldri med fuktig badetøy eller undertøy, vær spesielt obs på urinlekkasje nå under graviditeten.

4. Bruk intimsåpe istedenfor vanlig såpe når slimhinnene etc skal vaskes og det bør gjøres daglig.

5. Bruk kun bomullstruser. De lufter bedre og kan om nødvendig vaskes på 90 grader.

Håper du snart blir bedre, og vit at mange antibiotikakurer kort tid etter hverandre øker risikioen for resistens hos bakteriene pluss at ditt imunforsvar blir stadig dårligere.

Fauna
26-08-2003, 18:18
enten i flytende form eller kapsler. Dette var det eneste som hjalp meg etter to kurer med penicilin (vel og merke i kombinasjon med siste medisinkur). Tranebærkapsler kan du spise som forebyggende også. Finnes i alle helsekost forretninger. Anbefales! Lykke til.:)

Mocihk
28-08-2003, 21:08
Tusen takk for gode råd. Jeg har fulgt disse rådene hele tiden. Er jeg tørst, drikker jeg vann. Nesten ingenting annet. Går ofte på do og tømmer blæra godt. Og drikker vann med sitron i.
Var på ferie i Canada for 3 år siden. Da måtte jeg på akutten for kraftig urinveisinfeksjon. Da sa tanta mi at tranbærjuice skulle hjelpe. Så det drakk jeg resten av ferien og var ikke plaget.
Så nå har jeg kjøpt inn juice og får se om det virker like bra denne gangen.
For urinveisinf. er ikke noe gøy. Måtte akutt til lege i dag da jeg nesten ikke klarte å gå. Og jeg vil jo helst unngå medisiner. Får håpe dette er siste gangen.

Igjen - takk alle sammen. Det er bra å ha noen man kan spørre om råd.

Klem fra Moci
34+0
:birth: 9.oktober