PDA

Vis full versjon : Setefødsel.

Mocihk
24-08-2003, 15:31
Har et spørsmål jeg håper noen kan svare meg på.
Jeg er 33+3 uker på vei. Siste gangene jeg har vært hos jordmor samt ultralyd har lille :baby: ligget med rompa ned og hodet opp.
Kan fortsatt snu seg, men det er ikke sikkert. Dette vet de mer sikkert neste gang jeg skal på kontroll, nesten i uke 36.
Er det noen av dere som har vært borti setefødsel? Jeg synes det høres helt forferdelig ut. Jeg har ikke gruet meg til fødselen, men nå når jeg vet at det er mulighet for setefødsel blir jeg noe engselig.
Har vurdrert å be om keisersnitt hvis :baby: ikke snur seg. Hva ville dere gjort? Prøvd setefødsel eller gå rett på keisersnitt?
Hvis jeg skal prøve å fø normal setefødsel må jeg til Bodø. Hvis det blir keisersnitt får jeg muligens gjøre det her hjemme. Det er jo også en fordel.

Håper noen kan gi meg råd.

Hilsen Moci
:baby: 9.oktober

Tidl. bruker
24-08-2003, 15:37
jeg vet ikke helt.. tror kanskje jeg hadde bedt om keisersnitt om den ikke snudde seg.. men jeg har jo ingenting å sammenligne med.. har aldri født før jeg..

Tiili
24-08-2003, 15:39
Om min baby ligger med rompa ned og ikke snur seg, så kommer jeg til å be om keisersnitt.. Og om du kan ta keisersnitt der hjemme, så er jo det og en fordel... :)

Men har ikke vært borti setefødsel før, bare en vanlig, og den var tøff nok syns jeg da.

Leah
24-08-2003, 17:48
Etter det jeg har hørt om setefødsel så er det jo en større risiko for barnet da.. Tror jeg hadde vurdert kesiersnitt om den ikke snur seg..!

Lykke til!!

bequita
24-08-2003, 20:33
Ved uke 34 hadde ikke min heller snudd seg riktig vei, og jeg ble forespeilet muligheten for setefødsel. Jeg satte meg grundig inn i det, og kom fram til at jeg ville prøve naturlig fødsel uansett. Vet ikke om jeg ville valgt det hvis det innebar en svært lang reisevei, da... Hovedpoengene bak min avgjørelse var:

*De sjekker på forhånd om bekkenet er stort nok, så det er ikke ofte at de må ta hastekeisersnitt.
*Du får spesialoppfølging og spesialister ved forløsningen.
*Setefødsel kan gå like greit som vanlig fødsel, men åpningstiden kan vare litt lengre fordi rumpa ikke er like effektiv til å vide ut mormunnen.
*Setefødsel har et ufortjent dårlig rykte som henger igjen fra gammelt av.
*Det er best for mor og barn med naturlig fødsel hvis det er mulig.
*Det er lettere å få føde naturlig neste gang hvis ikke denne fødselen ender med keisersnitt.

Nå er det slik at kun 3-4 % av alle bebissene ligger fortsatt i seteleie ved termin. Min snudde seg seint, det var vel i uke 37. Da har de fleste snudd seg, men jeg har hørt om unger som snur seg helt til det siste. Så ikke gi opp! Det finnes noen triks for å hjelpe dem å snu også, akupunktur, ligge med hoftene høyt når ungen er aktiv og dykking ned og ta fraspark fra bunnen av svømmebasseng for eksempel. Ytre vending er også en mulighet, noen leger gjør det men det er visstnok smertefullt og ikke alltid vellykket.
Lykke til uansett hva du bestemmer deg for!

dizzie
26-08-2003, 03:26
Ble hastesnitt for min del. Vi var ikke forberedt på seteleie, og jeg følte ikke at jeg var nødt til å utsette babyen eller meg selv for en setefødsel.

Man får tilbudet; De beregner vekt på barnet og størrelsen på bekkenet ditt, før de gjør en risiko-vurdering. Jeg b a om å bli snittet, da jeg ikke følte at jeg hadde noe å bevise ved å gjennomgå en setefødsel. I utgangspunktet var jeg helt innstilt på vaginal fødsel, men jeg jobber på sykehus, og vet hvilke konsekvenser det kan gi, så jeg valgte å bli skåret opp. (Og det var ikke godt, spinalbedøvelsen virket ikke)