PDA

Vis full versjon : Dyner og krybbedød

Baloo
23-09-2002, 18:23
Hei alle sammen,

Dette er kanskje ett litt alvorlig emne, men ikke minst viktig:D

Vi er midt i en flytte prosess, der vi skal flytte ned til Nederland, vi har derfor kjøpt en del utstyr til velsleAdele der nede:klapp: :klapp: :klapp:

Vi fikk oss imidlertid ett ordentlig sjokk da vi skulle kjøpe en dyne til den nye senga, for i Nederland hadde ingen brukt de tradisjonelle dynene som vi bruker her, på 8-10 år. Helsevesenet der nede frarådet folk til å bruke slike dyner på grunn av økt fare for krybbe død. De brukte spesial utviklede teppe/dyner som pustet og regulerte varmen. Etter at de fleste i Nederland var gått over til disse typer dyner, så var antall unger som døde i krybbedød gått betraktlig ned.

I Nederland kommer en slags helsesøster hjem til deg og steller for deg de 10 første dagene etter fødselen, og disse nektet å bruke "tradisjonelle" dyner, mens de har ansvaret:uff: :gal2: :???:

Så vi ble med ett fryktelig usikkre:???: :???:

Har noen av dere hørt om dette, eller har erfaring på området?
Rart at ikke dette er tatt opp i Norge, dersom det er så annerkjent i andre land?!

I Norge vet jeg at Krybbeforeningen har fokusert mest på ordentlige madrasser som barnet kan puste igjennom. Men jeg har ikke hørt noe om Dyner.

Hadde satt stor pris på å høre fra dere ang. emnet.

Stor klem fra Balloo + Adele :baby:

IzziCreo
24-09-2002, 00:01
Joda, har hørt noe om dette... Men det er vel ikke særlig utbredt i Norge denne tankegangen. Jeg har hørt at dyner ikke er det smarteste da barnet kan få den over seg, og gjennom det å ikke få puste. Men det er jo ikke krybbedød. Og det er forskjellige måter å unngå dette på - f.eks. å feste dynen nede i enden av sengen.
At dynen i seg selv kan forårsake krybbedød har ihvertfall jeg vanskelig for å forstå - man vet vel ikke engang hva krybbedød skyldes gjør man vel?!?! Eller har jeg misforstått da???

Uansett så tror jeg det skal mye til for at norske mødre og fedre bytter ut dynen på kalde vinternetter for sine små barn. Vi kommer til å bruke dyne helt klart - men kommer til å feste den nede i bunnen :)

Klem Suzie Q 30+0

Nikken
24-09-2002, 00:12
Håper det er greit at jeg titter inn fra november-klubben og henger på et lite spørsmål; er det noen som har smarte løsninger til hvordan en skal feste dynen til sengen?

Har ellers ikke hørt om dette, Baloo. Merkelig at ikke krybbedødforeningen har sagt noe om det. Men så er det jo også enda kaldere her oppe hos oss, da... :???:

beckis
24-09-2002, 00:14
Norge er jo ikke akkurat kjent for å ligge lengst frem i slik forskning:bryn: Så det er sikkert noe i det de sier i Nederland! Jeg syns det er noe å tenke over i hvertfall:???:

IzziCreo
24-09-2002, 11:46
Heisan,

har fått forskjellige tips hvordan feste dynen :)

- Sy fast hemper i de to nederste hjørnene for å knyte fast i sprinklene nede.

- Bruke slike votteklemmer.

- Brette dynen under madrassen.

Sikker mange andre måter også, men det er ihvertfall noen alternativ :)

Lykke til :)

Klem Suzie Q 30+1

K@trine
26-09-2002, 06:05
Jeg har hørt at det er større fare for krybbedød dersom barnet blir overopphetet, det er bedre at barnet fryser litt enn at det har det altfor varmt. Det er hvertfall grunnen til at noen ikke anbefaller å bruke dundyne til små babyer. Jeg har tenkt til og la babyen ha dyne, men være flink til og passe på at han ikke er for varm (da får han heller ligge med helseteppe)
Det beste tipset er jo og kjenne på ryggen/i nakken eller på magen og hvis de er veldig varme/klamme der så er det greit og ta av de litt klær eller bytte til tynnere teppe.
Lykke til alle sammen!
Hilsen BigMama T-13 (som sniker fra oktoberklubben)

Isabell@
26-09-2002, 17:59
Hmmm, hvis det er sant det de sier, så vil jeg dra til Nederland og kjøpe en sånn varmeregulerende dyne. Det høres jo egentlig fornuftig ut. Jeg blir jo ofte varm under dyna, da stikker jeg bare et ben eller lignende ut, men det er jo ikke så lett for en liten baby da...? De er jo nokså sikre på at krybbedød kan forårsakes av at barnets temperatur er for høy.

Jeg synes også det er rart at ikke krybbedødforeningen har sagt noe om dette. De burde jo holde seg oppdatert på slik forskning. Dette må undersøkes!!

PS: Jeg hører egentlig til i mai-klubben, men surfer jo rundt i de andre klubbene og dette var nytt for meg. Håper dere synes det er greit at jeg svarer på noe her, vil ikke være frekk altså.