PDA

Vis full versjon : Hjertelyd

Trine
13-08-2002, 22:28
Hei jeg var og hørte hjertelyden på babyen i dag for første gang. Kjempe koseligt.
Har sett skatten i magen 6 ganger alt, men det var veldig spennende å høre hjertelyden.
Fikk beskjed om at den var 156 er ikke det høyt? :???:

Er det noen som vet om en kan "se" kjønnet ut av hjertelyden? Har lest om det, men husker ikke hvor. Er så nyskjerrig på hva som skjuler seg inni magen. Får forhåpentligvis se det på ul den 30 august.

Trine 15+3

:findag:

Linda1
13-08-2002, 22:33
Tror det er over ca 140 som er jente ;)

Colargol
13-08-2002, 23:33
Nåja, det med hjertelyd er hipp som happ.
Da jeg forrige gang fikk jente, lå jentelyden alltid på 138-140.

Denne gangen venter jeg gutt og hjertelyden har ligget helt oppi 174, 167....etc...

Merker denne karen her er veldig aktiv iforhold til storesøster som knapt sparket.

Colargol med 5 ukers venting igjen........

Nellevis
13-08-2002, 23:46
Spennende å høre hjertelyden!!!
Jeg har målt min to ganger; 1. gang 160, 2. gang 140. Vet ikke hva det blir, men skal nok ta en UL til før desember!!!

Klem Nellevis og Lille Blomst 23+0:findag:

puffin
13-08-2002, 23:59
men... så her at noen mente at over 140 var jente.....
kan med en gang si at hos min gutt har hjerteslagene ligget over 140 hele tiden :)

klem fra puffin og :baby: johan

Preggy
14-08-2002, 00:10
Det med hjertelyden er jo morsomt å følge med på, men at det er noe hold i det tror jeg absolutt ikke.........

....Og dersom det er sant at over 140 er jente, og under 140 er gutt, så får jeg et intetkjønn eller tvekjønn, for min baby har hatt alt fra 136 til 160.......!:D :D

Stini
14-08-2002, 00:42
Det med hjertelyden er jo bare "kjerringråd" og ikke noe å ta alvorlig.
Litt morro er det jo å lure.
Men jeg tar CTG (registrering av hjertelyden i 15-20 min) 1 gang i uken, og da varierer hjertelyden veldig.
Den varierer fra 120 - 170 i løpet av noen få sekunder.
Det er helt normalt og det skal det gjøre. Dersom hjertelyden hadde ligget jevnt på f.eks 147 hadde legene blitt bekymret.
Men selv om hjertelyden varierer veldig kan vi se hva som er gjennomsnitt.
På min baby er snittet eller normalen på 145-150 en plass.
Jeg vet ikke hva det blir.

Jordmoren min sa at det er på slutten av et svangerskap at man kan "se" kjønn ut i fra hjertelyden.
Ingen regel uten unntak!

Stini 35+2

Mormona
14-08-2002, 01:36
Tror ikke du skal stole for mye på "kjerringrådene" som sier at antall hjerteslag pr. minutt kan fortelle deg om du venter gutt eller jente.

Jeg er nesten fullgått nå og på samtlige kontroller jeg har vært på har hjertelyden ligget på rundt 130. Den har vært oppe i 150 en gang, men også nede i 128. Ifølge det "malen" sier så skal jeg da ha en liten gutt i magen, men ifølge 3 ultralyder så er det visstnok helt sikkert en liten jente der inne :)

lykke til på neste ultralyd...håper du får vite hva som gjemmer seg der inne da ;)

Mormona T-19

Sprett
14-08-2002, 01:50
Det er jo faktisk 50 % sjangse for at det stemmer.
I min første graviditet lå hjertelyden fra 140 - 146. Mest rundt 140. Fikk gutt. Denne gangen ligger hjertelyden enten på 140 eller 144. Mest 140. Vi får en jente.

Hjerteslagene er avhengig av hvilepuls hos bebisen eller hvor aktiv den er imens du er til kontroll. Er bebisen helt våken og sparker noe voldsomt - ja, da er det ikke rart at hjertelyden fort kan bli rundt 160. Noen ganger over også. Tror det kan gå helt opp til 180 hvis jeg ikke husker feil. (Er litt usikker her da jeg aldri har vært i nærheten og har egentlig ikke hengt meg så mye opp i det på grunnlag av at mine bebiser ligger rundt 140)

Men på disse kjerringrådene heter det seg at fra 140 hjerteslag og oppover skal det visstnok være en jente.
Jeg for min del tror ikke på det.
Men gøy er det å tenke på det og filosofere om det.
Du får vente til ultralyden. Det kan jo bli riktig spennende!
Lykke til !

Sprett 33+6