Vis full versjon : Mat/godis/blodsukker spörsmål...
Hvor mye rosiner kan man egentlig spise i löpet av en dag uten å få "bivirkninger" av det?
Jeg har akkurat oppdaget hvor godt rosiner er, i steden for sjokolade/potetgull/mat/kjeks mellom måltidene. Det er jo bare 42,5g i en sånn pakke, men kan jeg spise det mye uten å väre redd for superhöyt blodsukker? :???:
At det ikke er bra for tennene å småspise vet jeg allerede - men det kan ikke hjelpes! Har man lyst på noe, så har man... :o
Tja....vet ikke. Vet bare at jordmor sa til meg at søt frukt skal man også være litt forsiktig med. Sånn som med sjokolade.
Det positive med rosiner, svisker og slikt er vel at de regulerer magen? Det trenger jo vi gravide av og til. Vet ikke helt om rosiner funker på den måten.
Joda, rosiner virker godt på magen.
Men det er mye fruktsukker i dem, så jeg tror kanskje en bør være like forsiktig med rosiner som med godterier....:???: vet ikke helt sikkert heller.....:uff:
Rosiner er sunt! Spis og kos deg så lenge du ikke har problemer med blodsukkeret ;)
En sjokolade om dagen er godt for magen er nå mitt motto da :latter:
Støtter sistnevnte. Rosiner er bedre enn annet godteri. Jeg knasker på mandler hele dagen. De hjelper på halsbrann og er dessuten gode. Lite sukker, mye proteiner.
Puh, da skal jeg slutte å bekymre meg for min pakke med rosiner om dagen...
Takk for at dere vet så mye rart her! (Og for at dere vil innrömme at dere har lurt på sånt dere også...)
:findag:
Opprinnelig melding fra glad
Joda, rosiner virker godt på magen.
Men det er mye fruktsukker i dem, så jeg tror kanskje en bør være like forsiktig med rosiner som med godterier....:???: vet ikke helt sikkert heller.....:uff:
men fruktsukker på virker ikke blodsukkeret på samme måte som vanlig sukker:)
klem Iset 27+6
Tuneland
28-08-2003, 14:43
Opprinnelig melding fra Iset
men fruktsukker på virker ikke blodsukkeret på samme måte som vanlig sukker:)
klem Iset 27+6
Fruktsukker påvirker ikke blodsukkeret direkte. Det tas hovedsaklig opp av levercellene (uten hjelp av insulin) hvor det omdannes til druesukker eller blodfett. Et høyt inntak av fruktsukker vil øke kroppsfettet.
Fruktsukker absorberes langsommere fra tarmene og er ikke så effektivt som druesukker når det gjelder å øke blodsukkernivået.
:vink: Tuneland
Så det betyr at hvis jeg spiser MANGE rosiner hver eneste dag, blir jeg feit, men blodsukkeret holder seg relativt stabilt? :???:
Det er vel med rosiner som med alt annet, for mye er ikke bra, mens moderate mengder ikke gjör noen skade... :uff:
Filifjonk
01-09-2003, 10:07
Jeg har lav glykosetoleranse og har fått dette rådet av min lege. Prøvespis det du har lyst på i ønsket mengde. Blir du trøtt og uvel 30 min til 1 time etter måltidet bør du unngå denne type mat eller redusere kraftig på mengden.
Tretthet kort tid etter inntak av sukkerholdig mat er et typisk tegn på at blodsukkernivået er for høyt.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.