PDA

Vis full versjon : Panikk med tanke på fødsel...

manzana
29-08-2003, 09:57
Jeg har såvidt blitt gravid med nr. 2 (uke 12-13).

Forrige fødsel hang over meg som et mareritt i flere måneder etter fødselen, men etter samtaler med jordmor gikk det "over".

Nå er jeg såvidt gravid igjen, og alt har liksom vært helt i orden til nå. Helt til i går. Da fikk jeg innkalling til UL, og et skjema jeg skulle fyllr ut og ha med. Der ville de vite masse personalia, info om forrige svangerskap og fødsel, om dette svangerskapet og ønsker for denne fødselen. Dette "kvernet" tydeligvis rundt i hodet mitt, og i går kveld "rant det over".

Jeg fikk helt panikk med tanke på at jeg skal føde en gang til. Jeg hylgrein i en time, og samboeren måtte "jobbe" for at jeg skulle roe meg... Vi snakket litt frem og tilbake, så jeg har ihverfall sovet i natt, men jeg kjenner pulsen hopper avgårde når jeg tenker på fødsel, jeg får gåsehud på ryggen...

Noen som har noen tips til hvordan jeg kan "håndtere" panikken? Det er et halvt år til jeg skal føde, sannsynligvis ennå litt lenger og jeg har allerede frysninger og panikk når jeg tenker på det...

Billa
29-08-2003, 11:30
Vet ikke helt hva jeg skal si jeg....:???:
Jeg er også gravid med nr 2, men jeg gruer meg ikke.....
Jeg har jo fått babyen inn i magen, så jammen meg skal jeg få han ut igjen også:D

Men jeg ville vel ha snakket med jordmor eller legen din og forklart problemet.
De jobber jo med gravide hele tiden, og en jordmor har jo masse kunnskap og erfaring i tillegg. Tror nok de kan hjelpe. Det hjalp sist ikke sant?

Selv grudde jeg meg enormt til fødselen sist, men etter svangerskapskurset jeg gikk på, følte jeg meg helt klar til å føde.
Det jeg var mest redd for, var det å miste kontrollen. Jeg visste jo ikke hva jeg gikk til.
Men selv om jeg hadde en lang fødsel, gikk det kjempefint og jeg hadde full kontroll hele tiden.

Så jeg ville nok anbefale deg å finne ut eksakt hva du er redd for, og deretter få hjelp av en som kan hjelpe deg på best mulig måte, nemlig en jordmor. Tror jeg da...;)

Ønsker deg iallefall lykke til, og håper gi gjerne lyd fra deg så jeg kan høre hvordan det går!!:stakar:

Feline
29-08-2003, 11:54
På Ullevål har de et tiltak som heter GAIA. Det er for kvinner med fødselsangst, eller for de som har en tøff fødselsopplevelse bak seg. Ta kontakt med jordmoren din, eller prat med jordmoren du skal ta ultralyd hos, så kan de henvise deg videre. Vet om flere som har hatt god nytte av dette prosjektet!! Vet ikke helt hvordan opplegg de kjører, siden jeg ikke har hatt noe med de å gjøre selv.

Dette bør du jo ihvertfall ta tak i før fødselen begynner å nærme seg :stakar:

Lykke til!!

T+5

søstra
01-09-2003, 08:30
Hei
Jeg har aldrig født selv men gruer meg noe sinsykt.
Måtte ha en utskrapning i mai og gikk bare rett ut av sykehuset da de ville legge meg inn etter en ul. (Har panikk for sykehus og reagerte som deg. Hysteriske anfall)
Tok kontakt med en psykolog og forklarte problemet og han gjorde noe rart ved å få meg til å tenkte på det å finne panikken så gjorde han noen øvelser med hånden som jeg skulle følge. Dette gjorde han noen ganger og til slutt klarte jeg ikke å finne igjen den helt store panikken. Frykten var selvsagt der men ikke på langt nær lik den jeg hadde før. Vært et forsøk

Klarte ialfall å få bestilt time og reise ned for utskraping.

Lykke til.

Filifjonk
01-09-2003, 10:26
Jeg har hatt det akkurat slik som deg. En enormt belastende fødselsangst som truet med å dominere hele svangerskapet.
Men jeg fant en vei ut av uføret.
Kunnskap..! Først forsøkte jeg å finne mest mulig ut om hva som gikk galt ved forrige fødsel. Gikk til angstsamtale hos jordmor og fikk svar på en masse spørsmål. Så satte jeg meg ned med bøker og filmer og alt jeg kunne komme over av medier som omhandlet temaet svangerskap og fødsel. Led meg igjennom den ene fødefilmen etter den andre.. Lette og grov etter kunnskap om keisersnitt kontra vaginal fødsel.. Slukte bok etter bok om alternativ smertelindring..Lærte meg selvsuggesjon..Avslappningsteknikker.. Pusteteknikker..
Søkte nettet rundt etter andres erfaringer med ulike smertelindrende metoder og midler..
Brukte SG masse som terapi og for å samle inn kunnskap.

Nå er det 16 dager til termin.. og jeg er fremdeles litt egstelig..
Men nå har jeg kontrollen. Jeg har skrevet fødebrev med detaljerte opplysninger om hvordan jeg vil ha det under fødselen.
Jeg har snakket med jordmor ved det sykehuset jeg skal føde på.
Jeg har skaffet meg maksimale kunnskaper om det som skal skje.. og det som kan skje og jeg har snakke masse med min mann om hvordan vi vil ha det under fødselen.

Alternative veier fram mot målet har blitt vurdert og gransket.. og backupplaner har blitt lagt dersom noe skulle gå galt..

Nå kan jeg ikke gjøre mer.. Jeg har gjort det jeg kan for å fronte min egen redsel.. og for å tilrettelegge best mulig for en så spesialdesignet fødsel som mulig. Jeg har tatt utgangspunkt i det jeg er redd for og forsøkt å luke ut det jeg kan av mulig fallgruber..

Mer kan man faktisk ikke gjøre..

Det viktigste er å jobbe mye med seg sjøl og sin redsel i tida framover mot fødselen.. Tenke positivt.. Tenke alternativt.. Tenke kreativt.. Finne løsninger som du vet kan fungere for deg og så informere omverdenen om hvordan du ønsker å ha det.

Valante
06-09-2003, 14:49
Feline: Flott at du nevner dette med GAIA. Jeg har ikke hørt om det før, men skal absolutt nevne dette for jordmor eller lege når jeg skal til min første kontroll. Jeg fødte for 1,5 år siden og får fortsatt litt angst når jeg tenker på det. Heldigvis har jegen håndfast bevis på at det kommer noe godt ut av det hele :)

Linda83
10-09-2003, 18:42
Hei, jeg har aldri født før, men jeg gruer meg også veldi allerede!!!! Jeg holde jo på å dø av vondt i magen som jeg får nå. Det som ligner på "mens-smerter", og jeg tenker at jeg aldri kommer til å takle skikkelige rier..... :(

Men jeg prøve å overbevise meg selv, at siden andre klarer det må jo jeg også overleve......

manzana
26-09-2003, 14:51
For min del hjalp det veldig å sette meg inn i fødsel, både hele forløpet (alle fasene, plager somer vanlige i de ulike faseneetc.) og smertelindring (hvilke fordeler, ulemper og bivirkninger de har). Fødselsboken fra Sandvik forlag er med meg overalt (på trikken, på ferie etc.), og kjenner jeg panikken og kvalmen kommer finner jeg den frem og leser/blar litt id en (ja, jeg har lset den fra perm til perm og mye annet også, men denne har et hendig format å ta med seg omkring).

Men siden jeg har vært igjennom dette en gang, føler jeg at det er lettere å vite hva man leser om.... forstå det, på en måte..... Forrige gang hadde jeg liksom ikke forutsettninger til å vite hvordan det kom til å være....

Ellers har jeg tatt en telefon til jordmor, alle papirer fra forrige fødsel er rekvirert, så vi skal gå igjennom dem... i tillegg skal jeg få en samtale med føden før fødsel, så jeg føler at jeg har litt kontroll over situasjonen...

Takk for alle tips!