PDA

Vis full versjon : EKSTREMT hovne bein

Iset
29-08-2003, 18:58
nå har det jo vært varmt idag da, menjeg er litt i sjokk tilstand, for beina er skikkelig hovne, tærne ser ut som små coctail pølser!!!!
når jeg beveger tærne mot meg blir det sånn rynkete, og merkelig, og hvis jeg tar på området oppå foten, overnfor tærne, så kjennes det ut som det skvulper....

tenker litt på svangerskapsforgitfning jeg, er vel gjerne litt hysterisk.
men det må vel være andre symptomer tilstede da? har ikke noe annet enn hovne bein, men til DE grader da....

Iset 28+0

Isemor
29-08-2003, 19:07
Skjønner godt at du tenker på svforgiftning,er lett for at vi blir litt bekymra.....men så lenge du ikke er uvel på andre måter som hodepine (blodtrykket) opphovnet i fjeset,synsforstyrrelser så tror jeg du ikke trenger å bekymre deg,men du kan jo ringe jordmor på føden for å snakke med de...de kan ofte roe deg ned litt eller eventuelt få deg på en sjekk..

Klem fra Isemor 31+0

Ametyst
29-08-2003, 22:00
Om det ikke er sv.skapsforgiftning, men "bare" ødemer så vil jeg anbefale deg å gå til soneterapeut for det. Mange har veldig god erfaring med fotsoneterapi mot dette.
Ikke noe gøy når man ikke passer inn i noen sko heller, så det kan jo være greit å få litt hjelp mot dette. Legene har ikke mye til terapi mot slike ting...
Også er dette en gyllen anledning til å la mannen/kjæresten din få i oppgave å massere føttene dine!:D Det kan hjelpe godt å få massert de og "dra vannet oppover" om du skjønner hva jeg mener.

Andrea_mor
29-08-2003, 23:43
Symptomer for svangerskapsforgiftning er spesielt hoven i ansiktet, høyt blodtrykk og eggehvitte i urinen. Rask vektøkning er også et tegn. Og etterhvert hvis det skulle bli værre, skal man være obs på plutselig hodepine og synsforstyrrelser. Da skal man kontakte sykehuset med en gang!
Ta en sjekk hos lege eller JM og få tatt urinprøve, blodtrykk og skjekke tilstanden for ødemer.

Hvor høyt blodtrykk hadde du forrige kontroll??

:mervink:

fra ei som hadde sv.forgiftning i forrige svangerskap.

20+3

Iset
30-08-2003, 12:18
hei og takk for alle svar:)

ser litt bedre ut idag, selv om beina ser merkelige ut hehehe.
men både urin, og blodtrykk var kjempefint på sist kontroll (8 august, 130/70) + at jeg har verken hodepine, vann i ansiktet eller noe særlig andre symptomer.
skal til legen den 9 september, så da finner jo han ut av ting:) tror nok bare det er ødem ja.-

fikk lyst å ta bilde av beina, dere hadde sikkert ledd dere ihjel hehehe.

klem fra Iset 28+1

Nome
30-08-2003, 13:08
Jeg hadde veldig mye vann i kroppen, og 3+++ på ødem de siste 10 ukene av svangerskapet. Det var ufattelig plagsomt, og til tider vondt, for huden min sved og sprakk opp enkelte steder, som rundt anklene og på tærne. Jeg kunne ikke ha på meg sokker eller sko, og fikk såvidt på meg sandaler med borrelås.
Faktisk hadde jeg så mye vann i bena, at jeg ikke klarte å bøye knærne noe særlig, og trengte hjelp til alt fra å dusje, ta på meg undertøy og bukser.

For min del dreide det seg om mild preeklampsi fra rundt uke 27, og jeg måtte ta det med ro resten av svangerskapet.
Jeg vet hvordan du har det med plagsomme ødemer.

Iset
30-08-2003, 13:13
jøje meg, det var ikke så lite ille....:eek: håper det ikke utvikler seg slik hos meg, foreløpig er det bare leddgiktaktige fingre og at jeg ikke kommer oppi skoene.

Iset 28+1

Kiwa
31-08-2003, 00:07
Du trenger ikke bli bekymret enda Iset, som mange andre har sagt her...

Legen på KK sa til meg at det var viktig å holde øye med vekten. For om vekten øker masse så er det stort vanninntak. Og så måtte jeg gi beskjed om jeg hadde vondt i hodet, noe som ikke var stress eller vannmangelhodepine. :uff: Og så var det vondt i magen (altså ikke kvalme, men mer smerter i mageregionen), kvalme, hjertebank og lite/ingen fosterbevegelser...

Hm... Så det er ikke noe stress enda. Jeg ble litt stresset av alt dette her jeg. Jeg var jo igjennom en test her for et par uker siden, og ble bare enda mer stresset da jeg fikk beskjed om å passe på alt mulig. Måtte bare sette meg ned og prøve å fokusere på andre ting.

Jaja, beina ser utrolig morsom ut når de er fulle av vann!
lagde masse fingermerker i beina i sommer... Det var teit for nå er det vondt og blødninger og sånt noe i anklene... Det som ble sagt om masasje virket ikke på meg. JEg fikk bare kjempevondt i alle nerver som lå i klem pga vann... :uff:

Jaja, nå ble det masse mas her...

Lykke til uansett!

Kiwa
:D