Vis full versjon : Kraftig bekkenløsning....burde jeg be om keisersnitt
Jeg har hatt bekkenløsning siden uke 7, er i dag 33+2 uker på vei. Bekkenløsning har utviklet seg fra verre til verst i det siste, og hverdagen har blitt et smertehelvete:leiseg:
Dette er mitt andre barn, jeg fikk BL med førstemann sent i svangerskapet og det var ikke i nærheten så ille som det har vært de siste månedene. Jeg er helt avhengig av krykker, og skulle egentlig hatt rullestol. Er isolert, deprimert og frustrert:uff:
I tillegg til dette har jeg scoliose i ryggen. (skjevhet nederst i korsryggen). Dette er vel med på å gjøre saken mye verre tenker jeg. Nå er jeg livredd for at jeg skal få varige men etter fødselen (ryggplagene ble betydlig verre etter første fødsel med uttallige sykemeldinger som følge). Hvis da skaden ikke allerede er gjort:bonk:
Nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre.....om jeg burde forhøre meg om jeg kan få keisersnitt.....for kanskje å minske omfanget av skadene på ryggen min:???: Jeg har født en gang og fødselen varte i 26 timer. Hodet satt fast fordi gutten hadde en hodeomkrets på 38 cm og var over 4 kg. Jeg er egentlig ikke skapt for å føde så store barn. Gutten i magen kommer til å bli større enn første mann:gal2:
Jeg vil jo helst føde normalt.....for det er noe heeelt spesiellt (selvom jeg var helt sikker på at jeg skulle dø sist gang). Og så har jeg hørt sååå mye skremmende om keisersnitt.......:gal2: Hva burde jeg gjøre!!!!!!!!!
Er det noen her som har liggnende erfaringer.....har dere råd:(
Har dessverre ingen råd å gi deg jeg...
Blir muligens sendt til samtale på sykehuset selv med tanke på keisersnitt da jeg har en rygg som ikke er god (ikke bekkenløsning men prolaps).
Kommer til å ville unngå keisersnitt så langt det lar seg gjøre, men mener man at dette er best både for mor og barn gjør jeg selvfølgelig det!
Snakk med lege eller jordmor. Man vil nok i samråd finne ut hva som er best for deg!
Lykke til!
Mia 31+5
Heisann !
Jeg kjenner godt til problemet - har også kraftig bekkenløsning og går med krykker. Tenker med gru på hvordan fødselen skal gå til når jeg har slike smerter nå. Pratet med jordmor om dette og hun ville faktisk fraråde epidural pga. da kunne jeg ta for hardt i uten at jeg merket at det gjorde for vondt - og at jeg kunne få problemer etter fødselen..... Ikke vet jeg, hadde bekkenløsning med førstemann og fødte uten epidural da, men er langt verre denne gang.
Vi skal gå gjennom forrige fødsel på timen neste gang, og hun skulle også gå igjennom ulike stillinger som kunne avlaste bekkenet. Så vi får se !
Du får snakke med folk som har greie på dette, og forklare situasjonen for dem . Ingen er tjent med at du ødelegger deg under fødselen !!!! Du skal tross alt fungere etterpå også. Hvilke kriterier en legger til grunn for å få keisersnitt vet jeg ikke - men barnet skal ut den ene eller den andre veien det er i hvertfall sikkert. Det er bare å finne ut hviken måte som er den rette og beste for deg !!!
Lykke til !
Gode klemmer fra Moni 32+6
Malinmor
24-09-2002, 23:28
Heisann:)
Kan jo fortelle litt om meg selv;) Jeg hadde kraftig bekkenløsning i fjor da jeg gik med min førstefødte i magen. Jeg var sykemeldt fra uke 16 og ut hele sv.skapet:( Jeg var utrolig plaget og det var sånn at jeg ikke kunne stå på foten m.m I0 oktober 2001 så blei min fødsel satt igang på Ullevål sykehus, vannet hadde gått og dte var på 3 daøgnet uten fostervann, så gutten måtte ut. Jeg blei satt igang me dgele og drypp og jeg fikk en hælv...s vond og tøff fødsel(men ikke pga bekkenløsninga) pga. at kroppen ikke var moden. Jeg hadde så store smerter at jeg ikke merket bekkenplagene mine, de var bare peace of cake i forhold tild e andre smertene:uff: Jeg blei tvunget til å føde sittendes(noe av det verste for ei med bekkenløsning) jeg fødte sittendes pga. epidural, masse ledninger til kroppen, elektrode på hodet til gutten m.m:leiseg: Noen timer etter fødselen så kunne jeg nesten ikke gå på beina mine, det var skikkelig vondt og jævlig:leiseg: Jeg gråt og bar meg og kunne nesten ikke gå rundt med mitt nyfødte barn:leiseg: Men de kunne jo ikek gjøre noe med det på føden, fikk bare beskjed om å dra til fysioterapaut:bonk: Ingen støtte , ingenting....jeg var drit redd og så for meg rullestol:leiseg: Jeg kunn eikke trille vogna engang, og måtte kjøpe ny vogn som var MYE lettere for meg å trille og å få inn i bilen. Jge begynnte å ta behandling, og etetr ca 3 -4 mnd så var jeg helt grei nok i beina:klapp: Men det var tøft. Dette skjedde pga. fødselen og jeg ville aldri ha opplevd det igjen, ALDRI!!!! Nå et år etter så venter vi ei lita jente, men pga at jeg har fått skrekk fra forige fødsel og fordi jeg nesten var ødelagdt til beins, så blir det k-snitt på meg. De fleste leger sier at det somregel går bra og føde med bekkenplager, men det er flere som har blitt merket for livet:sint:
Håper jeg ikek har skremt vettet av dere nå, men jeg unner ingen det jeg opplevde i fjor:(
happii k-27
Jeg vet at BL ikke kan tas lett. Man skal tross alt ikke bare føde barnet men oxo oppdra det og være der for barnet.
Min sønn på 4 savner mammaen sin fælt og hater å være hjemme hos meg fordi....jeg ikke klarer å gjøre noen ting! Jeg vil ikke at det skal bli verre etter fødsel.
Som Happi sier her....du får beskjed om gå til fysioterapi and that is that! Føler nesten at BL blir tatt som en bagatell....jeg syns det er helt forferdelig. Det å ha såååå kraftig bekkenløsning er IKKE normalt og burde følgelig gis mer forståelse......dersom moren ønsker k-snitt!
:leiseg: Jeg skjønner godt at K-snitt heller ikke er "normalt", men "extraordinary problems, call for extraordinary solutions" :(
Jeg skal til legen på tirsdag....så vi får se hvor langt jeg kommer med dette:???:
Tidl. bruker
26-09-2002, 13:21
Har lyst til å komme med en liten solskinnshistorie jeg, da...
Jeg har vært plaget av bekkenløsning siden ca. uke 27. Har vær sykemeldt og brukt krykker for å kunne gå litt lengre avstander. Jeg slapp heldigvis å bruke krykker her hjemme, samt på veldig gode dager. Men jeg har tatt det veldig rolig, ligget mye og hørt på de signaler kroppen har sendt. Heldigvis har jeg hatt kun meg selv å tenke på, ingen barn som krever sitt.
To uker før terminen skjedde underet... Plutselig er bekkenløsningen forsvunnet!!! Jordmor mener at det kan ha noe å gjøre med at bekkenet stabiliserer seg når barnets hode har festet seg. Hvem vet?! Uansett -krykkene har jeg i alle fall lånt bort til mamma som har ødelagt kneet:p
I dag har jeg vært ute og gått meg tur -noe jeg ikke har klart siden mai!! Livet er ganske OK, ja!!!
Så ta ikke sorgene på forskudd -lytt til kroppen din!! Men for all del: dette er nok solskinnshistorien, ser jo at mange har blitt ille plaget etter fødsel. :stakar: All medfølelse og sympati til dere!
Hilsen Havfruen på besøk fra septemberklubben (T-0)
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.