Vis full versjon : Virker pencilin under graviditet?
Jeg begynner å lure......
På fredag kom bihulebet. for fullt -verker noe helt jæ... i tenner og bak øynene.
Fikk pencilin på legevakta fredag kveld.
Startet med den da -og da skulle den jo ha hjulpet nå??!!!! Men neida -har like vondt enda jeg - kan ikke bøye hode -og nesa er full av gørr:gal2:
Mener å ha lest om flere som har "trøbbel" med pencilinens virkning i sv.skapet (Iset???)
Noen som vet -Skal jeg få et annet slag kanskje -blir snart sprø:gal2: Og vi som skal flytte denne uken:uff: :( MÅ BLI FRISK!!!!!!!!!!!
Dukkelise
01-09-2003, 18:52
Hvis det er den "vanlige" typen penicillin du har fått (f.eks Apocillin - altså fenoksymetylpenicillin) så behøver normalt gravide høyere doser enn ikke-gravide. Dessuten mener jeg å huske å ha hørt at det kan ta lengre tid før du får effekt av medisinen når du er gravid (kanskje fordi legene ikke vet å ta hensyn til den høyere doseringen?).
God bedring!
Takk for svar. Det er Apocilin jeg har fått -og doseringen er 2morgen og 2kveld ...... Sikkert helt vanlig dosering.
Tror pencilinen begynner å virke nå -Føler meg litt lettere i dag:)
Satser på at "vondtene" er borte i morgen:)
Jeg har nettopp avsluttet antibiotika behandling for UVI og måtte bytte preparat da det første jeg fikk ikke hadde noen effekt. Så hvis du ikke merker bedring bør du ta en telefon til legen din. Uannsett kan det ta lenger tid enn vanlig da anbefalt dose for gravide ligger lavere pga nedsatt nyre og leverfunksjon hos oss ( de må jo rense fostervann mm i tilegg nå)
Dukkelise
02-09-2003, 18:06
Til meisje:
Hmmm... hvor har du hørt dette? Ut ifra hva jeg har lest og lært er det helt motsatt!
Sitat fra medscinet.se: "Hos gravida kvinnor kan uppnådda serumkoncentrationen av antibiotika vara ända ned till 50% lägre än hos icke-gravida. Skillnaden ses redan tidigt i graviditeten. Orsaken är inte i detalj klarlagd men bidragande faktorer är ökad njurfunktion, ökad metabolism och ökad plasmavolym."
Sorry, jeg fant bare en svensk side sånn i farta. :)
Urinonsentrasjoner av antibiotika avviker ikke under graviditet, derfor behøver ikke dosen å økes ved UVI.
Hilsen Dukkelise.
Dukkelise: Nå er det mulig at jeg blingser, men står det ikke i sitatet ditt at serumkonsentrasjonen på gravide kan være inntil 50% lavere enn hos ikke-gravide? Det betyr jo nettopp at de trenger høyere dose for å oppnå ønsket medikamentmengde i kroppen. Apocillin er dessuten et bredspektret penicillin, og virker ikke på alle typer infeksjoner. Hvis legen ikke tar bakterieprøve, vet han ikke hvilken type du har, og satser derfor på et generelt preparat som ofte ikke virker. resultatet kan derfor ofte bli at etter en ukes kur er du like elendig og må ta en slik prøve som du må vente ytteligere en uke på å få svar på, før du tilslutt kan få riktig medisin....puh. Kjempedumt at de ikke gidder å ta slik prøve med engang, det er dessuten årsaken også til at bakteriene blir resistente mor antibiotika på sikt.
Dukkelise
04-09-2003, 07:44
Sitat fra Loop: "men står det ikke i sitatet ditt at serumkonsentrasjonen på gravide kan være inntil 50% lavere enn hos ikke-gravide? Det betyr jo nettopp at de trenger høyere dose for å oppnå ønsket medikamentmengde i kroppen. "
Ja, nettopp!!! Det er jo det jeg har påstått helt fra mitt første innlegg i diskusjonen. Men meisje påsto at man skulle ha lavere dose når man var gravid!
Forresten, så betyr jo bredspektret at det virker på mange bakterier, men jeg er helt enig i at Apocillin ikke virker på alt. Legen til lisemor vet vel at ved bihulebetennelse så er vanligvis bakteriene følsomme for penicillin, så derfor fikk hun dette for å bli fortest mulig frisk. Det gjøres vel neppe rutinemessige bakterieprøver i bihulene før behandling oppstartes....
Men for all del, man bør absolutt være mye mer restriktiv til å dele ut antibiotika i hytt og pine pga resistens. Norge er jo ganske flinke på dette punktet, men hva hjelper det når "resten av verden" synder....
Dette ble langt, men....
Klem, Dukkelise.
PS: Håper du er frisk nå, lisemor! :)
Prøver å svare etter beste evne, jeg måtte faktisk tråle apotekene for å finne et som hadde mitt preparat i riktig dosering fordi den var lavere enn vanlig dosering. I tilegg vet jeg jo hvilke preparater og dosering jeg har fått ved UVI tidligere og da har dosen vært mye høyere. Dette med lavere dose pga nyre og leverfunksjon er noe jeg har lest i en bok om graviditet som jeg har på Nederlandsk og altså ikke finnes i Norsk utgave så det kan jo hende at oppfatningen er ulik i forskjellige land, det gjelder iallefall mange andre ting om svangerskapet. Men jeg understreker at jeg ikke har medisinsk bakgrunn og dermed ikke kjenner organfunksjonene i kroppen godt og dermed kan ha misforstått.
Hovedpoenget er uannsett at hun bør oppsøke lege før hun er ferdig med kuren sin dersom hun ikke får effekt av den, for ellers blir jo infeksjonen bare verre å slå for neste preparat i rekken.
Tusen takk for gode svar jenter:klapp:
Jeg er frisk igjen - men det tok lengre tid før pencilinen virket.....
Men nå er bihulevondtene borte - håper dete r lenge til neste gang:uff:
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.