PDA

Vis full versjon : Havfruens kontroll -grunn til bekymring?

Tidl. bruker
13-08-2002, 23:02
Hei og hopp!

Har nå vært hos jordmor her i Trøndelag. Jeg vet sannelig ikke hva jeg skal si til disse resultatene...

Uke: 34 - siste kontroll uke 31.
Vekt: -2 kg. fra forrige kontroll for 3 uker siden
BT: Målte tre ganger, laveste var 147/88. Tidligere kontroller alltid 110/70
Urin: Alb: +1 (tror jeg det står) Hun sa i alle fall at det var eggehvite i urinen.
Ødem: 1
Sf-mål: 31 cm., 30,5 for tre uker siden...

Ny kontroll om 1 uke.

Tja, kloke magedamer, hva skal man si til dette? Jeg frykter selvfølgelig for svangerskapsforgiftning, men det er vel ingen ting som tyder på at det er det enda? Har hatt litt vondt i hodet de siste dagene, men har regna med at det kom av varmen og trykkende luft.

GA reiser til Sør Afrika om 10 dager. Det gjør at jeg nok bekymrer meg mer for svangerskapsforgiftning enn jeg nok har grunn til. For dersom det skulle utvikle seg tll det, jeg blir lagt inn -og han er over ett døgns reise unna, hva da?

Nei, dette virker nok sutrete, men jeg er som dere skjønner litt urolig. Lurer på om jeg skal ringe poliklinikken på fødeavd. i morgen for å få en sjekk. Hadde jeg hatt lege her hadde jeg bestilt time hos han , men det har jeg ikke fått "tildelt" enda.

Preggy
13-08-2002, 23:53
------

Tera
14-08-2002, 00:12
Det er klart du skal be om en ekstra sjekk dersom du går rundt og er bekymret! Men ta det også med ro og hvil mye imellomtiden. Jeg hadde og litt høyt blodtrykk forrige uke (135/90) og litt spor av protein. Jordmora ba meg bestille legetime uken etter og ta det helt med ro. Holde meg unna den værste solsteiken, være obs på trykk over brystet, sterk hodepine, kvalme osv. Har tatt mine forhåndsregler og det har hjulpet. Var til legen på fredag (125/85) og urinen var negativ. Skal til ny kontroll på torsdag og krysser fingrene...! Vil heller ikke ha noen komplikasjoner nå - begynner flytting på fredag og da skal jeg være med (kun for å kommandere og bære tannbørsten min...:D )

Kos deg på Hundhamar`n!!
Klem Tera som har litt hjemlengsel når jeg tenker på deg...:leiseg:

Nasse
14-08-2002, 00:20
Hei og hopp!!

Synes som karinja at tallene dine så fine ut, men vil også si meg enig med Tera om at hvis DU bekymrer deg, er det unødvendig å gå rundt å tenke på det hele tiden. Bestill deg heller en ekstra time for å sjekke. Bedre med ti ganger for mye enn en for lite- og så blir det sååå mye bedre etterpå. Da blir du sikkert beroliget og kan nyte den siste tiden bedre.

Ikke lenge igjen nå vettu, og da må vi pleie oss selv og :baby: i magen :)

Mormona
14-08-2002, 01:30
Hei, havfruen :)

Er i grunnen enig med et par av de andre her....synes også du skal ta kontakt med føden i morgen for å få en ekstra sjekk. Det er ikke kjekt dersom dette skulle utvikle seg til svangerskapsforgiftning med mannen din i Afrika....:uff:

Fortell resultatet av kontrollen i dag og si at du i tillegg har hatt hodepine...bedre å sjekke en gang for mye enn for lite.

ha en god kveld og en god natt

klem fra Mormona T-19

Polyanna
14-08-2002, 02:09
Enig med de andre. Litt kjipt med et sånt blodtrykkshopp. Så ring og få en ekstra sjekk om noen dager, og ta det veeeldig med ro i mellomtiden. Uansett så utvikler visst svskapforg. seg langsomt, så et døgn bør være mer enn nok for at han skal komme seg hjem.:)

Robyn
14-08-2002, 02:17
Hei Havfruen! :)

Jeg tror nok du kan ta det helt med ro ang. blodtrykket. Jeg også har hatt et par slike "hopp". Må da tilbake etter en uke, og uten unntak har det gått ned igjen til da.
Håper dette også skjer med deg.

Husk å hvile masse, og så kan du prøve å få tatt en ekstra sjekk (det hjelper nok ikke å gå og engste seg.)
Håper at det er nede i normalen igjen neste gang du sjekker!

Klem fra Robyn, 35+2

Vimsen
14-08-2002, 11:01
Heihei !

Tror ikke du har noooe å bekymre deg over

jeg har hatt +4 på urinen min nesten HELE veien.
Kommer an på normal-floraen+at den øker litt når vi er gravide sa legen til meg

Ødem 1 er da heller ikke så ille

KOS deg med magen du

Klem
Vimsen+Frida T-20

Tidl. bruker
14-08-2002, 21:25
Hei igjen jenter!

Har slått meg til ro med at dette nok ikke er noe farlig, så jeg avventer til neste jm-time.

Men det er en ting jeg lurer på; det eneste rådet jeg fikk fra jm var å slappe av og ta det med ro. Hvordan skal jeg ta det med ro, jeg som allerede KUN sløver om dagen. Jeg gjør virkelig ingenting vettugt. Sitter i en stol på terrassen og leser bøker/blader, sover, spiser is og spiser mat. Det er jammenmeg ikke mye å hente på den fronten:);)

Vimsen
15-08-2002, 00:10
Hei igjen Havfruen :)

Vet du hva min jordmor sa til meg i dag ?

Hev sengefoten din litt... Dette skal være bar både for vann i bena OG høyt blodtrykk..
Det kan gjøres enkelt ved å legge noen bøker under madrassen nede ved bena

Ingen vits å bare legge puter under bena. De sparker vi bort i løpet av natten likevel.

Dette går så fint så ! :stakar:

Klemmer
Vimsen T-20