PDA

Vis full versjon : Noen som kan svare på noen spm???

Jannemor
02-09-2003, 00:18
Er som sagt nygravid, og har en haug med spørsmål!!

MÅ jeg spise grovbrød og fisk og sånne ting, eller holder det å ta kosttilskudd for å få i meg de riktige vitaminer o.l. som er best for barnet?? Jeg har ikke et direkte usunt kosthold, men jeg er ganske kresen. Jeg er faktisk allergisk for fisk (tror jeg). Dvs jeg kaster opp hver gang jeg spiser noe med fisk...

Jeg er livredd for å miste mitt lille gull. JEg vet om så mange som har mistet og har hørt at det er vanlig..Jeg er jo bare 5+3 og jeg føler at den sisite uken siden jeg fikk den røde streken har sneglet seg avgårde.. Det virker som en evighet til den magiske 12-ukers "regelen" blir passert.. Har så lyst til å fortelle det til hele verden, men er så redd for å "jinxe" det..

Hvor lenge skal jeg vente før jeg bør gå på Helsestajonen?? Har sjekket og jeg skal på Bjerke. Noen som har erfaringer derfra???

Jeg føler også at det er så merkelig at jeg er gravid..Å tenke på at om 8 mnd så har jeg forhåpentligvis en liten knert som er MIN... Mitt lille gull...

Kanskje ikke så mange spørsmål, men noen tanker.. Noen andre som har det slik???

:???: :???:

Klem fra Jannemor og :baby:

krinoline
02-09-2003, 00:39
Har du et vanlig norsk kosthold ellers, går det nok helt fint; det er cola, potetgull og sjokolade og sånne ting du skal holde deg mest mulig unna (både for din egen del og barnets). De har egne vitaminpiller for gravide og ammende som sikkert er greie å ta, ellers er det vel viktigst for deg å ta tran/trantabletter ettersom du ikke spiser fisk.
Når det gjelder første svangerskapskontroll, tror jeg de sier det er vanlig å ta den ca. rundt uke 10, men det er bare å ringe helsestasjonen/fastlegen din -så får du svar.
Lykke til med svangerskapet! :)

neet
02-09-2003, 01:09
Vil anbefale deg å prøve å få i deg nok fiber. Gjerne grovbrød, men annen fibermat som div. kornblandinger og knekkebrød er også bra og faktisk også en del frukt og grønnsaker har mye fiber. Fiber er kjempesunt av mange årsaker. Det er bra for å holde magen igang (mange blir plaget med hard mage under graviditeten) og dessuten er det veldig nyttig for å regulerer fettopptak i tarm og blodsukker.

Når det gjelder fisk, selvfølgelig ikke spise det dersom du blir dårlig, men som krinoline sier, ta tran eller få ideg omega-3 fettsyrer på et annet vis.

Gratulerer med :baby: imagen! Jeg syntes fremdeles at det er merkelig at jeg har en liten baby imagen og her er det ikke engang 3 mnd til han kommer ut.... litt skummelt!

nurket
02-09-2003, 09:20
Gratulerer med den lille spiren i magen :klapp:

Angående kontroller, så går du først til fastlegen din rundt uke 8-10 for å bekrefte svangerskapet. Og neste kontroll ca 4 uker etter kan du da ha hos JM på helsestasjonen.

Når det gjelder kosthold så spiser ikke jeg fisk heller. Jeg tåler det nok, men jeg syns det smaker fy.... :uff: Ellers har jeg vanlig kosthold (kanskje litt for mye brød men...), og prøver å holde meg unna snopet, men det er ikke like lett bestandig.

Angående Tran, så har jeg plukket om en ting på Kvinneguiden gravidforum. Flere og flere JM anbefaler ikke tran/trankapsler, da det kan være en forbindelse mellom disse og spontan abort tidlig i svangerskapet!!!!! Så jeg kastet glasset med omega 3 når jeg leste det. Man får gode alternativer på helsekosten - bare spør de.

Ellers skal du spise folat tabletter de første 2-3mnd av svangerskapet for å redusere risikoen for ryggmargsbrokk hos den lille. I tillegg er det greit å spise Multivitaminer.

Også et par ting man bør unngå å spise når man er gravid:
Unngå (http://www.mammanettet.com/Graviditet/unngaa_matvarer.htm)

Huff dette ble langt det :D
Lykke til i svangerskapet!

21+2

chnelar
02-09-2003, 16:16
Hei!!
og gratulerer med :baby: i magen!! Jeg har spist som jeg pleier stort sett, både liker og tåler fisk men har det sjeldent til middag for det. Jeg har tatt trankapsler og folat hele svangerskapet.

Jeg ringte til legen med en gang jeg fant ut at jeg var gravid jeg, og da fikk jeg time i uke 15, det var lenge å vente det, men det var ikke nødvendig før mente legen min da.

Nå er jeg 36+6 på vei og det nærmer seg med raske skritt fødselen her, tiden har gått kjempe fort,noe jeg ikke hadde trodd siden jeg gleder meg så utrolig mye til å få min egen lille baby. Jeg synes fortsatt det er for godt til å være sant. Kan enda ikke se for meg at jeg skal få en liten baby som er min i armene, tror det nok ikke før det skjer!! Og det er jo bare 3 uker igjen nå:D

Lykke til videre!!!

Termin 26. September