PDA

Vis full versjon : Myke oster

Tidl. bruker
02-09-2003, 22:47
Har lest dette: Myke og halvmyke oster - som for eksempel Brie og Camembert - og muggoster som Gorgonzola, bør inntas ferskest mulig. Lurer derfor på hvilke andre oster som kan regnes som myke. Tenker da feks på smøreoster (som philadelphia, sånne bokser fra tine med div smaker osv osv)

Bør jeg være forsiktig med disse?Det er mye rart å tenke på og jeg vil jo helst unngå å gjøre noe dumt. Mye av maten på fy-listen er ikke det store savnet men kjekt å vite lell.

meisje
04-09-2003, 00:33
Pappostene til Tine og andre ihjelpasteriserte oster kan du spise av hjertens lyst. Når det gjelder brie og camembert tør jeg ikke kjøpe dette i norske butikker siden de gjerne ligger lenge og under dårlige lagringsforfold i butikken. Har under graviditeten vært mere forsiktig med mat som nærmer seg holdbarhetsdatoen og er nøyere på vask av frukt og grønt.

rita
04-09-2003, 22:38
hei man kan godt spise kremostene fra tine men muggost er ikke anbefalt..dette sa legen til meg...

Ellen
05-09-2003, 20:30
Hva med "Gräddost" fra Tine? (MÅ ha det, bare må ha det) Den er jo litt sånn halvmyk, og det står ikke på den at det er av pasteurisert melk.. Men det gjør det kanskje ikke på Norvegiaen heller?

Tidl. bruker
11-09-2003, 20:26
Jippi!! Godt at jeg kan spise de "pappostene" som du da :) en av de få påleggene jeg får ned om dagen så det er godt.

Gräddost aner jeg ikke noe om, kanskje noen annen vet?? Det er en ost jeg bare måå spise 1.juledagsfrokosten :D heldigvis litt god tid igjen til jul da

anciol
17-09-2003, 08:09
Jeg har aldeles kick på Norzola ost...
Men jeg spiser den bare fersk da siden det stod i den listen som ligger på forsiden her.
Men hvorfor skal man ikke kunne spise det?
Jeg har hatt veldig snevert matforråd i det siste, kvalmen har gjort at det har vært lite som frister, men altså norzola-ost til lunch har jeg blitt avhengig av...

Håper det ikke skader så altfor mye da :)
Jeg klarer ihvertfall å la være å røyke så da får jeg heller tåle litt muggost.

linnsen
17-09-2003, 11:48
Anicol: Grunn til at man skal være forsiktig med oster av upast.melk er at disse kan innholde bakterien listeria. Den er sjelden her i Norge, det er gjort få funn, men kan altså befinne seg i denne typer oster. Listeria er skadelig for foster, nyfødte og mennesker med svakt immunforsvar.
Listeria tåler nedkjøling og frysing. Grunn til at man skal innta osten ferskest mulig er at hvis det mot formodning skulle være listeria i den så er mengden så liten at den ikke vil utgjøre noen fare.
I Norge har matvareprodusenter så gode rutiner på hygiene og kontroll, så jeg er ikke så veldig bekymret med tanke på mat kjøpt her. Men samtidig.... uten at jeg føler meg veldig hysterisk av den grunn, så har jeg latt vær å spise myke oster og annen mat som kan inneholde listeria og toxoplasmose. Men man skal kose seg også, så det blir vel litt opptil hver enkelt, i samråd med jordmor/lege kanskje.

:)linnsen