PDA

Vis full versjon : Fordommer?

Moria
03-09-2003, 15:18
Nå er det bare litt over 3 mnd til vi får hilse på lilletulla vår. Av og til glemmer jeg alt vi har gått igjennom for å få dette lille mirakelet, rett og slett litt for utrolig at den lille sparkeende bylten i magen er laget i et mikroskop... Dere vet sikkert hva jeg mener.
Vi har ikke lagt skjul på at vi har vært igjennom prøverør for å få det til. Både familie, venner og noen på jobben vet det. Vi har også hele tiden tenkt at vi skulle fortelle babyen hvor spesiell hun er, at hun er etterlengtet osv... Vi vil også at hun etterhvert skal vite hvordan hun ble til (ikke blomster og bier her nei:p )

Nå har jeg fått reaksjoner på dette, at vi burde holde det hemmelig slik at ikke jenta vår skal bli mobbet!!!!! Jeg ble helt paff:eek: Har ikke tenkt i de baner i det hele tatt. Blir egentlig litt trist over at det finnes så mange fordommer rundt dette i 2003!

Lurte på om noen av dere har gjort dere noen tanker om dette, har dere feks hørt om noen som har blitt mobbet?

Forglemmegei
03-09-2003, 19:25
Hæ?? Fått reaksjoner å det? Herregud! Jeg synes det er supert at dere har lyst til å være (og er) så åpne om det! Litt vanskeligere for oss når det gjelder akkurat det.. Min kjære sliter litt med åpenheten og har ikke fortalt det til noen i familien sin engang!!!
Min familie vet (altså nærmeste), men det blir ikke til at barna (satser på flere;)) får vite det med det første! Nettopp pga det!

Det vil uansett bli en god del år før mirakel jenta deres skjønner dette og forteller det til andre! At hun vil bli mobbet pga det kan jeg ikke skjønne! Barn snakker ikke om sånt før de er eldre, og da er mobbegrunnlaget allerede etablert hvis det skulle bli sånn! (altså pga noe annet!!) (er vel heller ikke noe vits i å fortelle det for tidlig.. blir vel litt vanskelig å skjønne??)

Våre barn skal få vite det når de er like før "formeringstiden" selv, tenker jeg.. Får se litt på hva typen min mener.. om han åpner seg litt mere!

Ikke bry deg om andres sære reaksjoner, jeg synes det de sier vitner om uvitenhet og sneversynt tankegang!!

Dere har min fulle støtte:kidoki:

Moria
04-09-2003, 14:23
Takk for støtten forglemmegei. Jeg blir så frustrert... Vi forteller jo ikke dette til alle og enhver, og vi vil naturligvis ikke fortelle det til jenta vår før hun forstår men jeg har liksom tenkt at hun kunne være stolt av det:( Men med disse reaksjonene vi har fått lurer jeg altså på om det rett og slett bare blir en byrde:???: Kanskje hun synes det er skikkelig flaut osv...

Ja ja, godt det er lenge til i alle fall...

Isemor
07-09-2003, 01:05
hmmm...kan ikke skjønne hvorfor noen skal bli mobbet for akkurat det.IVF metoden er det mangen som blir unnfanget under..og gjett om det blir mer og mer vanlig i framtiden...dette kommer til å bli like normalt som at den lille ble unnfanget på vanligvis skal jeg si deg når våres små blir store,de kommer ikke til å reagere på det engang skal jeg si deg.
Kommer til å forelle gutten vår hvor ønsket han var og at vi fikk til og med følge med han helt fra starten av,tenk vi så han allerede som ett 8 delt celle:D ..vi ventet nemlig på han i 5 år.... og pga det vil han virkelig føle seg ønsket og elsket.
Vi har valgt å være åpen når det gjelder IVF forsøket våres,alle i familien vet det og vennene våres....hvordan de ble unnfanget kommer ikke til å spille noen rolle;)

Klem fra Isemor 32+2

helleksm
07-09-2003, 03:11
Jeg kan heller ikke skjønne hvorfor det skulle være noe å mobbe for!?? :???: :???: :???:
Det må da være flott å vite at man er så ønsket :klapp:

effie
07-09-2003, 10:38
Jeg tror ikke det er noen fare for mobbing! Jeg tror heller at de som har bedt dere holde det hemmelig kanskje lever i forrige århundre....?

Vi har vært veldig åpne om IVF-forsøkene våre. Alle som vet jeg er gravid, vet også hvordan jeg har blitt det. Og det er jeg glad for. Som de andre her sier, barnet er utrolig etterlengtet, og jeg håper og tror at når barnet vårt blir gammel nok til å forstå hvordan h*n har blitt til - bærer h*n historien med stolthet!

Og som også de andre sier - det blir bare mer og mer vanlig med IVF/ICSI - det kommer vi ikke bort fra! Kanskje de til og med har det med i undervisningen etterhvert - da de også lærer om blomster og bier?:D

Nei, Moria - hold deg til magefølelsen du - og ikke bry deg om de utrolig gammeldagse holdningene til de som har bedt deg holde det hemmelig!

:klem: