PDA

Vis full versjon : Noen her som går på "senter for gravide" på Majorstua?

Beate
13-08-2002, 23:18
Som mange sikkert har fått med seg, får vi veldig tett oppfølging i dette svangerskapet. Er på sykehuset en gang i uka til ultralyd og samtale.
Dette er på kvinneklinikken, der det ikke finnes noen spesialister. Og noen ganger når vi er der (som f.eks. idag), føler vi oss MER usikre etter å ha vært der, enn før vi gikk inn:( Dette fordi de bare har vanlige gynekologer der, og ingen som har særlig peiling på ultralyd tidlig i svangerskapet.
Idag resulterte dette i at jeg ble så usikker etter timen, at jeg måtte inn på Røde Kors (der vi har gått for utredning i forbindelse med barnløsheten) for å bli beroliget om at alt var bra.

Legen min på Røde Kors henviste meg med en gang til "Senter for gravide", som ligger vis a vis Røde kors sykehuset. Der er alle som jobber, eksperter på ultralyd og på kompliserte svangerskap.
Jeg snakket med de, og de lovte at jeg skulle få time ganske raskt.
Så da blir det nok til at vi går over til tett oppfølging der istedenfor.
Det jeg lurer på, er om noen av dere her inne har erfaring med dette senteret? På Røde kors sa de at de sendte alle IVF'ere som har blitt gravide med tvillinger, ned dit. Så noen av dere finnes kanskje her? Og kan dele litt erfaringer med meg?
Har forstått det slik at hun jordmora der kan være ganske krass? Mens legen er veldig snill?

Fint om noen som kjenner de, kan svare meg:)

tulla
13-08-2002, 23:21
Har ingen egen erfaring med senteret, men har fått det anbefalt av andre som lovpriser det opp til himmelen....
Så du kan nok bare glede deg å få oppfølging derfra, har hørt at det var fullt om dagen....
Lykke til!

Hege72
13-08-2002, 23:33
Jeg gikk der i begynnelsen av mitt første svangerskap... De er kjempeflinke:klapp:

Lykke til!
:findag: Hege T-5

Malinmor
14-08-2002, 00:03
Jeg går der :kidoki: :kidoki:

Jeg gikk der i 2001 og går der nå i 2002. Jordmora kan virke ganske krass, men hun er veldig hyggelig alikevel, hun mener ikke noe med å være krass, det er bare slik hun er:p Og ting kan kanskje virke krassere enn det er ment:???: Men jeg synes hun er hyggelig og jo mere du begynner å kjenne henne så, merker du ikke noe til det:p Hun er veldig flink og kan sine saker, og de tingene hun sier er virkelige. Foreksempel så husker jeg godt jeg begynnte å snakke om fødselen i mitt første sv. skap i uke 20 og da sa hun: Det er altfor tidlig å tenke på fødselen nå, og det er ingen vits i å planlegge så mye ......HÆ...tenkte jeg da......:???: For jeg syntes jo det var litt merkelig, jeg hadde jo alle ønskene mine klare m.m, men i ettertid har jeg skjønnt at hun hadde rett, ikke fikk jeg infridd noen av ønskene mine under fødselen heller:uff: For fødselen blei ikke slik jeg hadde " planlagdt" og jeg hadde jo forandret meninger fra uke 20 til uke 39 om hvordan allt skulle være;)
Uansett, hun er ei flink og grei jordmor synes jeg, og man vet hun har peiling :)

Legen er kjempe flink og veldig hyggelig, han virkelig bryr seg om deg når du er der inne, og han/de tar de gravide alvorlig føler jeg. Det virker som han syens det er kjempe artig å se babyen på Ul(selv om han gjør det sikkert 30 ganger om dagen med forskjellige jenter) For man får Ul hver gang man er på kontroll. Og fordelen er også at man er først inne hos jordmor og går over til legen etterpå, eller omvendt:) Så man har begge på en dag;) Han er også fødselslege fra Ullevål og vet hva han gjør.:kidoki:

Jeg føler meg iallefall veldig trygg der, nå bor jeg ikke i Oslo lenger, ( bor 1 time unna) men jeg går fortsatt på Senter For Gravide og nekter å bytte til en annen lege/jordmor:D

De er kjempe flinke og virkelig står på for de gravide, de tar aldri ferie heller fordi de tar vare på oss gravide:klapp:

Jeg hadde følt meg helt trygg hvis jeg var deg, Go for it!!Bedre sted finner du ikke. Men dette er min erfaring;)

Lykketil

Klem fra

Beate
14-08-2002, 00:15
Høres jo ut som et kjempebra sted dette. Bør vel gå der da, siden jeg har vært så heldig å bli tatt inn.
De sa ingenting til meg om at det var fullt der, men de tok meg nok inn fordi jeg har tvillinger i magen og fordi dette er et risikosvangerskap.

En ting til jeg lurer på: koster det noe å gå der? Den henvisningen vi leverte der var jo sånn papir-greier til folketrygden, og da tenkte jeg kanskje at det ikke kostet så mye å gå dit iallefall? Betyr litt for oss siden vi ikke har særlig god råd..

Må spørre om en ting til: er jordmora HARDHENDT? Jeg har gått hos jordmor en gang i et tildligere svangerskap, men slutta fordi hun omtrent mishandla meg og magen min der jeg lå:( Jeg har store smerter i underlivet/livmor, dette er en kronisk sykdom og har hittill i graviditeten ikke blitt noe bedre. Så INGEN får gjøre noen undersøkelser jeg ikke føler meg trygg med..altså hvis jeg vet jeg får vondt, nekter jeg..
Er det legen som utfører ultralydundersøkelsene?

Dairine
14-08-2002, 00:33
Jeg har gått på Senter for Gravide etter uke 12. Holst på RKK henviste meg dit. Og jeg er evig takknemlig for det, for oppfølgingen jeg har fått der har vært helt fantastisk. Jeg syns ikke jordmor er krass i det hele tatt, men hun kan av og til høres sånn ut på tlf. - men hun får ofte mye telefoner om morgenen, så det er nok litt derfor..? Jeg vil heller si at hun er svært hyggelig - om enn noe skravlete til tider..:uff: Legen er kjempesnill og tar UL hver gang (ja, det er han som tar UL og ikke jordmor, Beate:)). Jeg syns ikke jordmor er hardhendt, men det eneste hun har gjort er å sjekke fosterlyden, målt SF-mål, sjekket urinprøver og veid meg og det er begrenset hvor vondt det kan gjøre.. ;)

Jeg kan anbefale dem på det aller varmeste!!:kidoki:

Lykke til!

Og jeg holdt på å glemme: nei, det koster ingenting hvis du har henvisning.:)

Beate
14-08-2002, 10:01
Da er det bare å sette igang da.
Jeg tåler da litteranne, som de tingene du nevner, Dairine.:p
Men skal si ifra til de på forhånd jeg, hva jeg ikke vil de skal gjøre osv. så får vi bli enige, slik at ikke jordmora blir sinna på meg en gang dersom jeg nekter noe:D

Kjempefint at det ikke koster noe:kidoki:

Tusen takk for svar iallefall, alle sammen. Høres ut som om jeg har kommet til et flott sted, og jeg gleder meg til å begynne der:)

Malinmor
14-08-2002, 14:27
Hei igjen:D

Ja det er veldig vanskelig å komme inn på Senter For Grvaide, så vi har vert veldig heldige:klapp:

Jormora er ikke hardhendt, og det er legen som foretar det meste av prøvene og undersøkelsene. Bare fortell han det du, om du er redd for diverse undersøkelser, så tar han hensyn. Han har gjort det veldig med meg etter en vond og jævl.. fødsel for 10 mnd siden og han respekterer det:) Og det er ingen tvang på det ene eller det andre der:) Det eneste som koster noe der er 30 kroner hvis du skal ha ul bilde med deg hjem, resten er gratis:D

Ønsker deg lykketil:D

klem :stakar: