Vis full versjon : Avslag på fødested
Jeg har brukt en del tid på å tenke over hvilke kriterier jeg har denne gangen babyen skal ut. Og hvor jeg eventuelt får mine ønsker oppfylt.
Forrige fødsel gikk altfor tregt med kraftige maserier og etter petidin (hvor jeg etterpå ble kjempedårlig) fikk jeg epidural og drypp. Noe i kroppen min har reagert på noe av dette , og jeg ble bevisstløs og fødselen endte opp i keisersnitt. (Dette er både min og jordmor sin teori). Etter en lang samtale med jordmor fant jeg ut at jeg denne gangen skal prøve å klare meg uten noe av det jeg fikk sist. Jeg får nesten angst ved tanken på at noe lignende kan skje en gang til.
Jeg ville føde i basseng, for for meg er varme god smertelindring. Evt vil jeg benytte akupunktur eller lystgass.
Siden jeg bor i Follo, falt valget på Aker (ikke ABC), hvor jeg kan få mitt ønskede basseng.;) og litt mindre barselavdeling. Dessuten er det sykehuset som det er kortest å kjøre til.
MEN det ville ikke Aker ha noe av. Jeg fikk avslag og søknaden ble sendt videre til A-hus, hvor jeg helt sikkert får fødeplass, og hvor jeg fødte sist...
Er det noen av dere som har fått avslag på ønsket deres? Går det an å klage? Eller må jeg bare innfinne meg med at jeg ikke kan bestemme hvilken fødsel jeg vil ha, men bare ta tilbudet de har på det sykehuset jeg har blitt tildelt?
må man søke om fødeplass???????? :eek:
Det ble sendt en søknad om fødeplass av jordmor. Husker sist gang også, så fikk jeg greie på de mulige stedene jeg kunne føde på og jeg bestemte meg for et av de.
Det er det stedet du blir innkalt til UL, og så fikk jeg brev fra sykehuset at det var reservert fødeplass til meg ved termin.
Hvis man ikke snakker om det eller har noen ønsker kan det hende man bare blir sendt til det sykehuset man sogner til. Og siden jeg bor i Akershus er det A-hus.
Siden ABC er et helt spesielt tilbud til fødende som de ikke har på andre sykehus, så er det slik at om du ikke bor i Oslo, men får din kommune til å dekke kostnadene ved din fødsel/opphold på Aker, så kan du få plass der. Vet ikke hvordan man ordner det rent praktisk, men det vet de sikkert på ABC om du ringer og spør. Vet om en som har født to barn der uten å ha bodd i Oslo noen gang :) . For kommunen din må det da være ett fett om du ligger på A-hus eller på Aker, det koster vel like mye?
Hører og om alle som må søke om fødeplass:???: jeg har aldri måtte gjøre det..verken når jeg fødte på KK haukeland eller nå når jeg skal føde på Voss sjukehus..
Klem fra Isemor 32+0
Tidl. bruker
04-09-2003, 22:51
Det ER fritt sykehusvalg i Norge i dag. Det betyr at du har rett til å velge sykehus såfremt de har kapasitet til å ta i mot deg.
krinoline
05-09-2003, 01:02
Ja, det er riktig. Men hva skjer om det er fullt og null kapasitet i det du skal reise til føden? Blir du "omdirigert", eller får du komme likevel? :???: :???:
I Oslo tror jeg du kan bli omdirigert...
Jeg ser du skriver om alvorlige komplikasjoner ved forrige fødsel (siden du ble bevisstløs kan det vel kalles alvorlig). Det kan være grunnen til at du har fått avslag.
Du skriver at det ikke er ved ABC du har søkt om å få føde. Der ville du aldri fått føde med en slik "fødehistorie". Kanskje det også er visse restriksjoner på den vanlige fødeavdelingen på Aker i forhold til dette.
Jeg er førstegangsfødende og skal etter planen føde ved ABC på Aker.
Til de av dere som spør om dette med å søke. Jordmoren i min kommune fortalte meg at hun ville søke meg til det sykehuset jeg ønsket å føde ved. For dere i distriktene er det vel ikke så mange alternativer og derfor nevner kanskje ikke jordmor/lege at de søker dere et sted. Siden jeg fortalte at jeg gjerne vil føde under vann, fortalte jordmor meg om ABC. Den fødeavdelingen er ganske spesiell og de som føder der skriver selv en søknad - men det gjelder altså bare akkurat den.
Bimbeline
05-09-2003, 08:46
Bare angående dette med om man må bestille plass eller ikke:
Jeg har forstått det sånn at når man skal føde et sted med bare en mulighet, så er det bare å komme, det er ikke lov til å avvise en fødende kvinne.
Siden jeg bor i Kristiansand og vi bare har ett sykehus her, skal jeg føde der. Legen sa at hvis jeg tilfeldigvis var på tur og det skjedde noe, feks i Arendal, var det bare å dra dit. De kan ikke avvise deg uansett.
Kanskje du bare skal dra dit du vil når det skjer noe? Vet ikke om det funker, men...
Lykke til!
Flere jeg kjenner har fått avslag på søknaden om fødeplass. Hadde jeg vært deg hadde jeg bedt jordmora di (evt legen) om å skrive brev/ringe til Aker (evt. annet sykehus du kan tenke deg å føde på) og forklare situasjonen din. jOrdmor kan sikkert svare deg på om hvordan man går frem for å klage på dette.
Jeg ba jordmora mi skrive på søknaden min at jeg ikke ville på A-hus da jeg har veldig dårlige erfaringer/minner derifra (ikke fødsel altså)
Hva med å prøve å søke RH?
Det har hver fødestue stort badekar som man kan bruke under åpningen. Kan jo ikke føde oppi der, men det kan du vel heller ikke på Aker? (bare på ABC?)
Barselavdelingen på RH er liten og jeg var i hvertfall veldig fornøyd der sist. Flotte to-mannsrom med tv/dusj/do etc.
Håper det ordner seg for deg :stakar:
Det kan ligge en del i det at Aker (ikke bare ABC) i utgangspunktet tar imot "friske" fødende (du blir også avvist dersom du feks føder før uke 37), da Aker ikke har nyfødtavdeling. Jeg ville ha sjekket om komplikasjonene ved forrige fødsel har innvirket på avslaget.
For å føde på ABC må tidligere svangerskap og fødsler ha vært normale, så jeg regner med at du dermed ikke har fått plass p.g.a. komplikasjonene ved forrige fødsel dessverre :( . De tar ikke inn kvinner som har hatt noen form for komplikasjoner under fødsel, og har man hatt keisersnitt må man ha født ett barn på vanlig måte en gang etterpå før man kan føde et barn på ABC.
Jeg søkte ikke plass på ABC, for der vet jeg at jeg ikke hadde fått komme inn.
Jeg skal spørre jordmor om hun kan sjekke for meg hvorfor jeg fikk avslag.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.