PDA

Vis full versjon : Hjelp...har jeg blitt smittet av røde hunder???

Lilli3
24-09-2002, 22:22
Jeg var på besøk hos en venninne i dag.
Barna hennes hadde hatt lett feber og fått uslett.
Da jeg dro fra henne idag, hadde hun tatt seg en tur til helsestasjonen for å se om de visste hva utslette kunne være.
Hun ringer meg i ettermiddag og forteller at helsesøster var usikker. Hun synes det lignet røde hunder eller virus.
Herregud...det var ikke i mine tanker at det kunne være det.
Trodde det var utryddet for flere år siden, og at jeg var trygg fordi jeg hadde fått MMR vaksinen i 8.klasse.
Jeg ringte fødeavdelingen for å spørre meg til råds, men de også var usikker. Og rådet meg til å kontakte legen min i morgen for å ta noen prøver.
Er det noen der ute som kan berolige meg?
Nå ble jeg virkelig bekymret!

Hilsen en bekymret Lilli3 og babyen 21+1

:baby: :baby: :baby: :baby:

Gullifjun
25-09-2002, 11:19
På den første svangerskapskontrollen din, tar de mange blodprøver. De sjekker da også om du er vaksinert mot Røde Hunder og om denne fortsatt "virker". Dette står vel på helsekortet ditt. Jeg fikk ett eget ark med svar på de forskjellige blodprøvene (HIV, Toxo, Røde hunder osv.)
Hadde du ikke vært imun mot Røde hunder, så hadde du nok helt sikkert blitt vaksinert ved første svangerskapskontroll. Jeg er sikker på at dette går bra :)

Mvh. Gullifjun (22+4) :findag:

Isabell@
25-09-2002, 13:46
Du blir som sagt sjekket for Røde hunder ved første svangerskapskontroll og hvis du ikke har antistoffer ( altså ikke er vaksinert) så bør legen ha fortalt deg det. Du blir ikke vaksinert under svangerskapet fordi det kan skade barnet.

Hvis du husker at du har tatt trippelvaksinen, så kan du roe deg ned, da er det ingen fare. Den skal gjøre deg immun mot røde hunder resten av livet.

Det kan jo ha vært en allergireaksjon eller lignende også? Jeg fikk masse røde prikker over hele meg da jeg gikk på penicillin, da viste det seg at jeg ikke tålte medisinen. Jeg ble livredd når jeg så prikkene, for jeg hadde nettopp vært innom et par venninner som var gravide, men det var altså ingen fare.

Karianne
25-09-2002, 13:57
Jeg leste ett eller annet sted at røde hunder nå var ansett som utryddet.

Det hadde i 2001 ikke vært et eneste reg. utbrudd her i landet!

Tipper den jordmora har tatt litt feil jeg!

Rusken
25-09-2002, 17:56
Jeg ble også utsatt for røde hunder, da var jeg 5 uker på vei. Fikk helt panikk (sikkert slik som du har det nå) og visste ikke hva jeg skulle gjøre. Da dette var en helg, kunne jeg ikke oppdrive legekontoret, så jeg ringte til svigerinnen min sin svigermor som er jordmor for å søke litt trøst. Hun sa at så lenge jeg er vaksinert, så har jeg ingenting å frykte. Det roet meg noe, men ikke helt. Stressa som en gal for å finne ut mest mulig om røde hunder og om sannsynligheten for at vaksinen ikke virket på meg. Da jeg ringte legekontoret på mandag, ble jeg beroliget. De sa at jeg hadde antistoffer mot røde hunder, så det var ingenting å frykte. Lettet!
Mitt råd til deg er å prøve å slappe av. Så lenge du er vaskinert, er det liten sannsynlighet for at du har fått det. Ring legekontoret og spør de om blodprøvene du sannsynligvis har tatt ved første kontroll. Det går nok bra!
LYKKE TIL!

Du er dessuten kommet så langt på vei, at det egentlig ikke er noen fare. Mener å huske at det er i de første tre mnd at en ikke bør bli utsatt for smitte!

Rusken

Cinnamon
25-09-2002, 19:08
Det er sant at det nesten ikke er utbrudd av røde hunder lenger i Norge. Men det blir faktisk flere og flere. En av grunnene er selvsagt debatten som har pågått om MMR vaksinen, mot kusma, meslinger og røde hunder. Mange velger nå å ikke vaksinere unga sine, noe som resulterer i oppblomstring av disse sykdommene. Smitten kommer også fra utlandet, hvor de ikke har samme vaksineringsprogrammet som vi har her. Man kan IKKE vaksineres mot dette i svangerskapet, men har man ikke antistoffer mot røde hunder skal man vaksineres på barselavdelingen rett etter fødsel.
Men som sagt- de fleste voksne i dag har blitt vaksinert som barn, og det er fortsatt svært liten sjangse for å bli smittet. Har hatt to svangerskap uten å ha antistoffer, første gang fikk jeg ikke vite om det pga dårlig svangerskapskontroll. Ble så vaksinert etter nr to- helt uproblematisk for både meg og barnet, rent bortsett fra at jeg fikk utslett etter noen uker.

Cinnamon