PDA

Vis full versjon : Navn..?

Lykke
24-09-2002, 22:49
Heisann, magedamer ! Ser at endel av dere har allerede bestemt navn på den vesle "julegaven"... vi blir ikke enige, vi ! Ikke vet vi hva som kommer heller,og må ha klart et av hvert... det er ikke enkelt å bestemme seg !! (Og hvorfor er det "enklere" å finne jente- enn guttenavn..? Jeg tror at det er en gutt som kommer... ):???:

Hvilke navn har dere endt opp med, og hvorfor..?

Lykke, (30 uker i morgen !)

IzziCreo
24-09-2002, 23:10
Huff, mange har vanskeligheter med å finne navn - det hadde ikke vi :) Vi visste med en gang hva jenta eller gutten skulle hete.

Hvis det blir jente (som det er størst mulighet for at det blir), oppkalles hun etter sin far og farfar:

Wilhelminah

Falt først og fremst for navnet når vi så Bram Stoker's Dracula når den kom (begynnelsen av -90-tallet var det vel). Og så for noen år tilbake hørte jeg en mor si til barnet sitt på en bokhandel "Kom da, Wilhelminah." Og da var vi solgt fullt og helt ;)

Blir det gutt skal han hete:

Mats Emilian

Først tenkte vi på Sam Emilian. Sam synes jeg er et nydelig navn, og husker lillebroren til en tidligere kompis av meg het det. Emilian kom jeg over i historiebøker, og er et gammelt keiser navn. Men kombinasjonen av disse to navnene sammen syntes vi ble litt feminint og gikk så bort i fra det. Så lekte vi med Maximillian... Men fant ut at det var litt for "kontinentalt" til våre, ikke vanlige, men norske etternavn. Derfor "fornorsket" vi det - til Mats Emilian :) Begge navnene skal brukes.

Så det er altså begrunnelsen for våre valg :)

Klem Suzie Q 30+1

susse
24-09-2002, 23:20
Vi sliter vi også....
Forrige gang hadde vi jentenavnet etter noen minutter, mens guttenavnet ikke var klart før på føden ( fire timer før HAN kom)
Nå er derimot guttenavnet klart. Eivind. Det er et greit norsk navn, passer sammen med Henrik (storebror) og ikke populært.
Jentenavn nytter ikke, gubben og jeg er HELT uenige, orker ikke diskutere det mer overhodet....sukk:sint: Storebror skulle hete Annika hvis han var jente, men det var han det, må ha nytt navn nå synes jeg. Har lånt en diger navnebok av venninna mi, det hjelper ikke:bonk:
Håper jeg får gubben i siget igjen i god til før jul, navnet skal være klart !!

Lykke til !

Teddy :)
24-09-2002, 23:39
Hei, hei!

Vårt lille vidunder skal hete Emilie, og det er etter min oldemor. Synes alltid det navnet har vært fint, og da passer det bra når det er i familien fra før av. Viser det seg at det blir en gutt (noe jeg IKKE tror!) skal han hete Kasper. Det er vel det eneste guttevnavnet sambo og jeg har vært enige om hele tiden.

Klem Teddy 28+3 :)

Kanutten
25-09-2002, 00:28
Hei!!

navn er bestemt her.. Blir det ei jente blir det etter min mormor Marie Konstanse og blir det gutt så er navnet Filip....

Kan jo være at vi ombestemmer oss når vi ser barnet da.. men det er jo ett godt utgangspunkt..

Klem

Kanutten 29+0...gleder oss noe vannvittig...

Ladyen
25-09-2002, 01:20
Ihvertfall er vi enige om både jente- og guttenavn. Min kjære har alltid ønsket seg en gutt som heter Dennis, så der gav jeg etter ganske fort. Når det gjaldt jentenavn var hadde vi ingen i begynnelsen. Skulle prøve å finne et navn som begynte på S fordi jentene jeg har har navn som begynner på S begge to.

Etter litt frem og tilbake og endel kikking i navnebøker fant vi et vi likte begge to, men det begynner med C isteden da. Det er Celine.

Så nå gjenstår det å se om jordmor har rett, at det er ei lita Celine jeg har i magen da..... :)

Supergirl
25-09-2002, 01:49
Etter et halvt år er vi enige.
Anine Elisabeth. mellomnavnet etter sin farmor. (Hvis det blir jente)
Carl-Fredrik. oppkalles etter mormor som heter Fredrikke (hvis det er en gutt da)

Tigris
25-09-2002, 02:40
Med en gang vi fikk vite at jeg var gravid, så visste jeg at det kom til å bli en jente... Merkelig, men jeg bare visste det!! Dermed begynte vi å "lete" etter jentenavn ganske fort.. Vet ikke hvem av oss som kom på navnet Anniken :hjerter: , men vi er begge VELDIG enige om at det er et nydelig navn. Vi falt pladask for navnet begge to...

Har noen kriterier når det gjelder navn; vi vil ikke velge et navn som er in, et navn som "alle" har. Samtidig så vil vi heller ikke ha et navn som er for spesielt eller unormalt. Min kjære kommer fra en liten plass utenfor byen (tr.heim), og der er de fæle til å vrenge og vri på neste alle navn. Derfor ville vi oxo ha et navn som kunne bli utalt kun på èn måte. Synes Anniken :hjerter: oppfyller alle disse kravene.

Hvis bebisen nå skulle ha lurt oss trill rundt, og likevel være en liten gutt, da blir det værre med navn.. Har snakket litt om det, men da blir det ikke lett.

Tuppa
25-09-2002, 02:41
Vi holder på å rive av oss alt håret, vi :gal2:

Ikke søren om vi blir enige. Og å finne guttenavn er _mye_ vanskeligere enn å finne jentenavn synes jeg...
Sambo foreslo "Grunde" :p, men det blir ikke jeg helt venn med. Jeg har foreslått "Eirik" så det er under bearbeiding av sambo.

Det ender vel med god gammeldags loddtrekning tenker jeg ;)

Baloo
25-09-2002, 11:46
Artig Diskusjon:klapp:

Vår vesle jente skal hete Adele :elsker:

Vi falt begge to pladask for dette navnet, vet i grunnen ikke hvorfor. Synes det var litt spesielt uten å være for spesielt liksom. Dessuten kjenner ingen av oss noen som heter det fra før, og da slipper vi å få assosiasjoner til andre folk:p

Skulle det mot formodning bli en gutt, har vi ingen anelse! Vi er sterkt uenige om guttenavn:bonk: :bonk: :bonk: :???:
Men vi for ta det etter barnet er født , dersom det skulle vise seg å bli en gutt:p

Klem fra balloo

Quila
25-09-2002, 12:11
Vi har ikke peiling:uff:
Jeg synes dette sååååå vanskelig... Samboeren min liker Malin, men jeg er ikke helt bestemt ennå:???:
Håper virkelig vi blir enige snart...
Han har jo til og med funnet ut at Malin er oppkalling etter bestemødrene. Margareth=Ma og Elin=lin. Så sånn sett hadde det vært koselig da.
Vi får se, vi får se:)

Trilla
25-09-2002, 12:39
Dette var gøy !
Jeg ble helt betatt av Dracula filmen jeg også - men husker at hun ble kalt for Mina. Jeg prøvde litt med Villemina også, forsto først når jeg kikket inne her på navndiskusjonene at det er Wilhelmina det staves... Kjempefint navn!!
Vi har gått litt vekk fra Mina .. og samboer er ikke med på Wilhelmina.
Vi har falt pladask for Amalie vi - helt nydelig synes jeg og passer godt sammen med storebror Sebastian.
Blir det gutt synes vi Oliver er orginalt, stilig og passer også godt sammen med Sebastian...Vi får se når babyen kommer, men tror nok vi har bestemt oss :)
Trilla

Kula
25-09-2002, 13:14
Vi hadde brainstorming hos oss. Etter UL, da jordmor, og vi, kunne se at det var en liten gutt der inne, satt vi oss ned og kom med endel guttenavn. Så var det demokratisk avstemning. Storebror og pappa'n vant. Jeg var vel ikke helt enig til å begynne med, men navnet tok seg opp etterhver. Navnet? Det ble Jonas.

Men det er MYE lettere å finne fine jentenavn enn guttenavn..det er helt sikkert.:)

Line
25-09-2002, 13:25
Vi har bestemt oss for Christina.

Men vi bestemmer oss vel 100% når bebisen er født, kanskje hun ikke passer som Christina.

Hvem vet , kanskje må vi finne på et guttenavn (jordmora kan jo ta feil) :p

Nå er det Christina som er i magen, så får vi se når hun kommer ut.

:findag:

Hanneelisa
25-09-2002, 14:07
Vi har blitt enige om jentenavn, men ikke guttenavn- det er under bearbeidelse....
Hvis det blir en jente skal hun hete Maja:)
Dette fordi jeg alltid har likt navnet- synes liksom det har en trygg klang..... Dessuten er det lett å si for en liten en som skal lære seg å prate!

Når det gjelder guttenavn er kjæresten kjempebestemt: Tobias! Klarer ikke helt å føle det, så vi jobber med saken.....:gal:

Men jeg er litt enig i det som Line sier- kanskje er der en helt annen som kommer ut?:???:

Blir spennende og se!

cora
25-09-2002, 14:50
Vi er i alle fall enige om at barnet skal ha et kort og greit navn, som de to andre barna våre; helst to stavelser. Men som så mange andre her, har vi bare jentenavn klart; Mia. Når det gjelder guttenavn, er vi litt uenige. Mannen min synes Ivo er veldig fint, men jeg vet ikke helt, jeg...Vi har enda 3 måneder å bli enige på !

Tidligere bruker
25-09-2002, 15:10
Jeg synes det er vanskeligere å finne jentenavn enn guttenavn.
Og det blir mest sannsynlig en jente da:)

Har tenkt på Erik eller Elias om det blir gutt likevel.

Amadala 28+2

Kikkan
25-09-2002, 21:00
Vi tror at vi har bestemt oss for Julie Elisabeth (med Julie som tiltalenavn) hvis det blir jente. (De sa på UL i uke 16+3 at det blir jente...) Men vi kommer nok ikke bestemme oss 100% for noe før vi får se henne. (Kan jo hende at hun ikke ser ut som noen Julie... ;) )
Hvis det viser seg at det er en gutt, fasten UL sa jente, blir det Casper Andreas. (Med Casper som tiltalenavn) Syns det er sånn passe rampete. :)

Ellers letet vi etter navn som ikke er så vanlige til å begynne med. Så fant vi ut at vi skulle flytte til Stockholm. Å i Stockholm er det stort sett ikke noen som heter Julie med e. Der heter alle bare Julia med a. Så da kan vi jo bruke Julie i alle fall om det ligger på navntoppen i Norge. ;)

Nellevis
26-09-2002, 00:21
Nå er det vel mest jeg som ivrer etter å finne navn - mannen mener at det ikke haster sånn...:uff:

Først hadde vi snakket litt om Mia, men plutselig var det ett eller annet med det navnet som mannen hadde hengt seg opp i... (Jeg liker fortsatt det navnet, jeg da...)

Men så dukket Helene opp - og han er fortsatt enig i at det er fint, men noen ordentlig diskusjon rundt det - nei, det er vi nok ikke ferdig med!

Men blir det opp til meg - er det HELENE som er i magen min!!!:D

Lykke
29-09-2002, 02:53
.. navnene som vi "ruger " på er for tiden
Nora, Vilde, Ida, Hedda og Embla

Guttenavn som snakkes om er Jaran, Viljar og Sindre

Men mye kan ennå skje... og forandre seg...
Slettes ikke lett, dette her !!
(Må få tilføye at baby skal ha ett etternavn, sambo's , og det er
et tungt heilnorsk navn... det må harmonere litt, det også )

Lykke :baby:

lenesin
02-10-2002, 00:28
Vi ble da enige ganske fort egentlig.

Hvis det blir jente skal hun hete Lea Kristine,jeg synes Lea er nydelig å han vil oppkalle etter sin olde mor kristine.ikke mange som heter det da!!Så synes jeg det er veldig fint.:D

Blir det gutt skal han hete Odin,det er et skikkelig norskt gutte navn.Er en av dem som ikke er så glad i de navnene alle har,vil det skal vere litt spesielt.

Hilsen Lenesin 27 + 5:klapp:

sanna
03-10-2002, 12:13
Vi tenker på Erica, vi! Først hadde vi Jenny i tankene(det heter nemlig bestemoren til min mann), men da blir hun hetende Jenny Johnsen - og det synes vi høres litt gammel dame ut...

Så nå har valget falt ned på Erica, og det var litt morsomt her en dag: vi gikk forbi en gartnerbutikk, og der ser vi stort skilt med Erica på. Det viser seg at Erica er en lyngplante (det visste sikkert mange av dere, men....) som vi - naturligvis - bare MÅTTE kjøpe!! Så nå står planten der og lyser mot oss hver dag.... Vi har bare èn bekymring: som regel pleier vi å ta knekken på alle planter vi kjøper i løpet av kort tid - la oss håpe at vi klarer å gi DENNE planten nok omsorg, hvertfall.... Hvis ikke begynner jeg å lure på mine morsinstinkter!!

Men vi har litt forbehold - tenk hvis det ikke er en Erica som kommer ut - men en Camilla eller Olga eller Karen-Marie.....?? Man vet jo aldri....

Conzy
03-10-2002, 16:11
Ja, navnet er viktig!!

Tror det er guttebaby i magen, så vi har derfor tenkt mest på guttenavn.

Favoritten er Oscar, men jeg liker også Theodor og Ulrik.

Jentenavn er vi litt mer uenig:uff: Jeg liker veldig godt Leah Konstanse (Kons. etter min oldemor), men han er ikke så begeistret for det.

Oscar derimot er vi veldig enig om:klapp:

Klem fra Conzy (31+5)