PDA

Vis full versjon : stekt fetaost eller geitost??

Iset
10-09-2003, 16:27
jeg fikk smake på en kebab-sjappe i London en gang, et avlangt stykke med noe ostegreier, tror det var feta eller geitost. var hvit, men panert tror jeg.

noen som vet hva det kan være, og hvordan jeg lager det?
det var så SINNSYKT godt.

Iset 29+5

piasava
10-09-2003, 20:15
Man kan vel bruke den ostetypen man vil, men en forholdsvis fast ost er å foretrekke når man skal steke el fritere. Har laget noe tilsvarende flere ganger med bla edamerost. Veldig godt og fett. Bruker frityr jeg da.
Lag en strøbrød blanding med urter og hvitløk. Skjer osten i passe staver, dyp i egg så i brødet. Gjerne dobbelt panert. Stek det i frityr til skorpa er gyllen. Server f. eks med en tomat salsa.
(enkel variant med hakket tomat, løk, litt urter olje salt og pepper)
Eller bare kryst litt sitron over. Uansett: NAAAM!!

piasava
:baby: 36+4

Iset
10-09-2003, 23:34
tusen takk:) men jeg tror det var noe med feta, for den smakte ikke som vanlig ost. helt spesielt nemlig. skal prøve med feta, den smelter jo ikke som vanlig ost:)

Nattjazza
11-09-2003, 03:01
Og skulle du ikke gidde å panere den selv, så finnes f.eks. panert feta i ostedisker med OK utvalg. Både runde og pølseformede. Himla godt, ja.

Idefix
11-09-2003, 10:28
Det kan ha vært feta, men det kan også ha vært en ost som heter chevre. En hvit geitost, kan minne litt om feta. Mener den er litt fastere enn feta. Den smelter, men holder formen bedre.

Eller er det mozarella du snakker om? Den er også god, men ikke skarp som feta eller chevre. Vanlig å ha sammen med tomater, basilikum og oliven. Kan vel varmes den også, men tror den smelter mye.

Iset
11-09-2003, 13:56
checre kan det absolutt være. den jeg snakker om er MEGET populær i england, og hadde det vært noen engelskmenn her kunne de sikkert fortalt meg hva det var med en gang, men jeg tror kanskje faktisk det kan være chevre. skal se om jeg får kjøpt det og prøve det:)