Vis full versjon : Har arbeidsgiver lov til dette?
Hei jenter
I sommer ble jeg innkalt til møte og fikk huden full pga "uakseptabelt høyt sykefravær".
Har vært borte til sammen 7 dager i år, og 2 av gangene hadde jeg LEGEERKLÆRING.
Den ene gangen jeg var borte var det pga en SA (3 dager). En annen gang jeg var borte 3 dager, så jobbet jeg mer enn full tid hjemmenfra (det vet sjefen). Likevel fikk jeg kjeft!!!??
I dag var jeg i medarbeidersamtale, og nevnte at jeg hadde reagert veldig på at jeg fikk kjeft pga fraværet mitt. Da fikk jeg høre at det hadde jeg ingen grunn til, og at 7 dager fravær på et år for en frisk 30-åring det var uakseptabelt. Fikk vite at jeg egentlig hadde vært heldig, for 25% av de ansatte hadde fått skriftlig beskjed om at alle deres egenmeldinger resten av året var inndratt (jeg fikk bare muntlig beskjed).
Er ikke retten til egenmeldinger fastsatt i loven da?
Har arbeidsgiver lov til å trekke tilbake de ansattes rett til egenmelding?
Tenker endel på dette nå som jeg har blitt gravid.
Håper virkelig ikke jeg blir dårlig i svangerskapet, for jeg har jo ikke lov til å ha mer fravær.
Har hatt 2 SA'er siden februar... hva om dette også ender slik - jeg må jo på jobb.
Må tilføre at det er mange oppsigelser på denne arbeidsplassen, så jeg føler meg ikke trygg nå som jeg har blitt gravid. Må vente så lenge som mulig med å fortelle dette til sjefen.
Klem Nuggett 4+5
Hei Nuggett
Dette kan da umulig være lov. Arbeidsmiljøloven bestemmer hvilke regler som gjelder for fravær, og det har arbeidsgiver å rette seg etter. Er du organisert? Hvis ikke burde du bli det, slik at om du skulle få noen problemer så har du støtte hos din fagforening. Det er forbudt å si opp noen de første 6 månendene de går sykmeldte. Dessuten, ved en eventuell oppsigelse kan du få din fagforening til å kjøre sak for deg grunnet usakelig oppsigelse. Er det nedskjæringer i bedriften skal man sies opp eller permiteres etter ansinitet, ikke etter antall sykemeldinger.
Forøvrig er ikke 7 sykedager mye, tvert i mor, se statistikken for sykefravær, og du ligger langt under.
Håper det ordner seg for deg, må være veldig slitsomt åha en slik arbeidsplass.
Lykke til
Klem fra Krissi
NEI! NEI! NEI!
Ka i allverden slags arbeidsgiver e det du har?
Har du nåke fagforening e.l. som kan kontaktast?
E du sjuk, så e du sjuk...
Tror jeg leste et annet innlegg fra deg tidligere om dette, husker jeg reagerte på det og. Dette kan da ikke være lov? Er det lov å spørre om hvilken bransje du jobber innen, forresten? Det må da være lov å være syk? Har aldri hørt om noe lignende... Håper noen vet svarene, Fugl har pleid å ha litt peiling på arbeidsliv, vi får se om hun dukker opp utover dagen.
Jeg må bare riste på hodet av alt dette.
Trøsteklem fra I am
Gullifjun
25-09-2002, 15:50
Hvilken arbeidsplass har du :eek: Dette går da vel ikke ann :???:
Jeg trodde også det var lovbestemt at alle har 4 egenmeldinger i året à 3 dager (dvs. 12 dager i året). Dette gjelder fra dato til dato (altså ikke kalenderår).
Ta kontakt med verneombud eller fagforening, om det går.
Jeg hadde vurdert sterkt på å prøve å finne ny jobb, om mulig............
Lykke til!
Mvh. Gullifjun
Hei
Jeg jobber i en .com bedrift, og ingen av de ansatte her er organisert, så sjefene kan gjøre akurat som de føler for.
Må kanskje sjekke dette med organisering.
Skal prøve å finne en ny jobb etter svangerskapspermisjonen.
Klem Nuggett
Du har RETT til FIRE egenmeldinger i året, når du har brukt tre
av de kan arbeidsgiver gi deg en skriftlig advarsel, men du har
jo t.o.m hatt legeerklæring.
Er du organisert --> kontakt fagforeningen din !
Og hvis du ikke er organisert --> ORGANISER DEG!!
Du kan jo også ta en titt på f.eks www.lovdata.no , hvis du
føler deg usikker på rettighetene dine.
Der finner du hele arbeidsmiljøloven.
*blir skikkelig sint jeg*
Klem Puu 35+0
DETTE ER IKKE LOV!!!
Jeg jobber på advokatkontor, og har sett mange merkelige arbeidssaker den tiden jeg har jobbet her. Dette her virker helt vilt!!
Du har krav på egenmeldinger mener det er 4x3 dager i året. Arbeidsgiver har ikke engang krav på å få vite hvorfor du er syk.
Dette reguleres i Arbeidsmiljøloven.
Arbeidsgiver kan ikke inndra retten til egenmeldinger, da må du ha brukt dette mer enn 4 ganger da.
Håper virkelig du får ordnet opp i dette, og at arbeidsgiveren din ikke gir deg for mye trøbbel gjennom svangerskapet ditt. Da har du tross alt andre ting å bruke tid og krefter på enn å "sloss" mot en arbeidsgiver som går over alle grenser.
Snakket nå med en av advokatene om "saken" din. Han mente jo at du nesten burde anmelde arbeidsplassen din, for dette går jo ikke an.
Så da vet du at din reaksjon på at dette må være galt er helt riktig. Fy søren, jeg er glad det ikke er meg.
Hei igjen Nugget
Dere burde gå sammen flere i bedriften din og organisere dere i LO forbundet El og it. Søker du på LO finner du de der.
Det skal være "riktig" organisasjon for alle IT-ansatte, og den er vist også ganske aktiv.
Lykek til videre
krisisi
Isabell@
25-09-2002, 16:47
Jeg tok en titt på www.lovdata.no og søkte på egenmelding. I Folketrygdloven står dette_ § 8-23. Egenmelding
§ 8-23. Egenmelding
Med egenmelding menes det at arbeidstakeren melder fra til arbeidsgiveren om arbeidsuførhet på grunn av sykdom eller skade uten å legge fram legeerklæring.
En arbeidstaker har rett til sykepenger i arbeidsgiverperioden på grunnlag av skriftlig eller muntlig egenmelding etter bestemmelsene i §§ 8-24 til 8-27.
§ 8-24. Rett til å nytte egenmelding
For å få rett til å nytte egenmelding må arbeidstakeren ha arbeidet hos arbeidsgiveren i minst to måneder. Ved gjenansettelse innen to uker regnes tidligere arbeidsforhold med.
Dersom et arbeidsforhold blir avbrutt i mer enn to uker, kan egenmelding først nyttes etter at arbeidstakeren igjen har vært i arbeid i to måneder.
Egenmelding kan likevel nyttes når vedkommende har vært i arbeid i to uker etter avbruddet, dersom avbruddet skyldtes
a) bedriftspermittering
b) permisjon etter arbeidsmiljøloven § 31, 32 eller 33 A
c) permisjon etter sjømannsloven § 13, eller
d) militær- eller siviltjeneste.
Egenmelding kan nyttes for opptil tre kalenderdager om gangen. Fravær fra en arbeidsøkt som strekker seg over et døgnskille, skal regnes som en egenmeldingsdag. Ved nytt sykefravær innen 16 kalenderdager regnes tidligere fraværsdager uten legeerklæring med.
Varer arbeidsuførheten utover de tre kalenderdagene egenmelding er nyttet, kan arbeidsgiveren kreve legeerklæring. Dersom arbeidstakeren ikke legger fram legeerklæring, faller retten til sykepenger bort for egenmeldingsperioden. Dette gjelder likevel ikke hvis arbeidstakeren har vært forhindret fra å søke lege og det er godtgjort at han eller hun har vært arbeidsufør fra et tidligere tidspunkt.
§ 8-27. Tap av retten til å nytte egenmelding
En arbeidsgiver kan bestemme at en arbeidstaker skal tape retten til å få sykepenger på grunnlag av egenmelding
a) dersom arbeidstakeren i løpet av 12 måneder har hatt minst fire fravær uten å legge fram legeerklæring,
b) dersom arbeidsgiveren har rimelig grunn til å anta at fraværet ikke skyldes sykdom.
Egenmeldinger for fravær som er dokumentert med legeerklæring fra den fjerde fraværsdagen, regnes ikke med.
Før arbeidsgiveren treffer sin beslutning, skal arbeidstakeren gis høve til å uttale seg. En beslutning om å ta fra en arbeidstaker retten til å nytte egenmelding skal vurderes på nytt etter seks måneder.
Dersom det foreligger begrunnet mistanke om at egenmelding nyttes som aksjonsform i en arbeidskonflikt, kan arbeidsgiveren kreve legeerklæring fra første fraværsdag så lenge aksjonen varer.
Med andre ord: Det er sjefen din som må ta seg sammen her!!!
Dette er skikkelig provoserende, Nuggett.:sint:
Sørg for å gi de andre beskjed også om at deres arbeidsgiver ikke har lov til dette. Han må holde seg til loven som alle andre.
Du bør gi din arbeidsgiver kopi av hva som står i lovdata, og at du ikke finner deg i slik behandling!
Men det er nok lettere å si enn å gjøre...
Stå på, Klem fra Miriam.
Når det gjelder hva som er lov og ikke, så henger jeg meg på de andre her. Det er ikke mye lov det det sjefen(e) dine holder på med.
Hva fagforeninger angår, så er det desverre ofte at folk ikke vil melde seg inn. Ikke skjønner jeg hvorfor. Jeg har hatt en del "strøjobber" de siste årene, noe som har medført at jeg har vært enkeltstående medlem i min fagforening. Det fungerer veldig greit, tror kanskje det koster litt mer (men det er det verdt). Kanskje dette er en løsning hvis du ikke får med deg de andre på arbeidsplassen.
Etter at jeg har hatt et par runder med diverse byråkratier o.l., så har jeg lært et par ting.
Sett deg ned og noter ned navn(ene) på de du har vært i møter med/hatt samtaler med. Noter hvem som sa hva, så godt du husker det, og hvilken datoer dette var.
Ta vare på alle papirer som kan ha relevanse til saken din.
Jeg har funnet ut at det er lett å glemme ut småting, når ting ble sagt og hvordan det er sagt. Det er mye lettere å "slå i bordet" når du har dokumentert etter hvert. Lag deg en slags loggbok.
Jeg har brukt et år på å få utbetalt kr 15.000,-i feriepenger jeg har hatt krav på. Det ble en nokså stor bunke med papirer og notater, gjorde slik jeg har beskrevet over her. Jeg fikk masse hjelp fra fagforeningen min, og hadde denne saken gått videre så hadde de gitt meg gratis advokat.
Det nytter å stå på krava og å klage. Ikke gi deg!
Hvis jeg var deg hadde jeg gått inn på www.lovdata.no å skrevet ut reglene på papir. Deretter hadde jeg lagt en kopi til hver ansatt/sjef i bedriften. Dere har jo rett til å ta ut egenmelding enlig Norsk lov, å så lenge bedriften er i Norge må de rette seg etter det. (Dvs. de kan IKKE si dere opp på grunnlag av at dere har tatt ut egenmelding).
Syns nesten dette høres ut som noe de kommer med for å "skremme" folk til å si opp, sånn at de "slipper" gi folk sparken... (Kan jo være problematisk dersom de egentlig ikke har noen gyldig grunn til å gjøre det).
Håper sjefene skjønner at de ikke kan gjøre på denne måten. Hvis ikke syns jeg du skal ta kontakt med arbeidstilsynet.
Lykke til!
Sjefen(e) din(e) kan da umulig være helt god i hodet sitt! Pt gjelder jo faktisk Norges Lover for alle! Og som så mange andre her har ramset opp før meg, så sier loven at du kan ha 4 egenmeldinger i løpet av en 12 måneders periode, på inntil 3 dager hver. Dette gjelder både organiserte og uorganiserte, da loven ikke gjør forskjell på disse.
Jeg har vært sjef for min egen avdeling (8 ansatte) i en IT-bedrift i 4 år. 7 dager fravær er ikke veldig mye! Det er helt gjennomsnittlig. Og bruk av egenmeldinger i henhold til loven, er som nevnt tidligere, ingen saklig oppsigelsesgrunn.
Synes en over her hadde et godt forslag, print ut lovteksten og legg den i hylla eller på pulten til alle sjefer på arbeidsplassen din. Å kontakte arbeidstilsynet er jo også en god ide.
Nei, det er bare å ta av seg hatten for hvor mange udugelige, uvitende idiotiske mennesker som får lov til å gå fritt omkring....!
Stå på!
Nike:-)
Tror veldig sikker at alle har rett til et hvist antall egenmeldinger per år. Arbeidsgiver har ikke rett til å vite hva som feiler deg eller noen ting.har du sykemelding er det gyldig fraver og ingen kan si noe på det!!!!!synes du har lite fre ver jeg;) det er jo vanlig å være syk iløpet av året!
høstbarn
01-10-2002, 02:19
Selvfølgelig kan ikke arbeidsgiver "bare " inndra egenmeldinger i hytt og pine!!!!! Men det er dessverre lov til å gjøre det i visse tilfeller. Arbeidsgiver kan nekte å godta egenmelding dersom han kan bevise at du ikke har vært syk, men bare har tatt deg fri. ( Det finnes dommer på det ).
Det gjelder ikke i ditt tillfelle, med mange jeg kjenner tror at egenmeldingene er ekstra fridager, dvs. at dersom de ikke har vært syk i det heletatt i løpet av året, " unner " de seg en liten ekstra langhelg/"ferie" på slutten av året ( altså tar egenmelding ). Kanskje noen på din arbeidsplass har blitt " tatt " og arbeidsgiver dermed tskjærer alle som har tatt ut egenmelding under samme kam ? Uansett kan man ikke trekke tilbake din egenmelding eller si deg opp om du blir syk under graviditeten, spesielt ikke om du i tillegg får en sykemelding ( eventuelt tilbakedatert).
Uansett : Å organisere seg er ett godt råd.
Lykke til !!
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.