Vis full versjon : Jeg er invitert på gårdstur.....
......med mange søte, go'e dyr som geiter, kaniner, hester, sauer osv. Jeg er veldig glad i dyr, og takket umiddelbart ja til å være med. Vi skal være på gården i mange timer, og får servert mat osv (regner med dette foregår et hlet annet sted enn dyrene oppholder seg,,) Men så kom jeg plutselig til å tenke på toksoplasmosesmitte og andre smittefarer. Jeg er ikke av den overforsiktige typen når det gjelder dette, men jeg ble bare litt i tvil. Bør jeg ikke være med? Toksoplasmose kan man jo kun få fra katt, eller? Folk som bor på gård får jo barn de også....
Kos dere med de store flotte magene alle sammen.:findag:
Tror du trygt kan reise på gårdstur jeg Lenimor!
Toxo smitter i hovedsak fra katter, og som du selv sier har kvinner som bor på gård barn de også.
Ja, de mest gærne av oss har til og med katt!!! :eek:
Kan ikke skjønne annet enn at du skal kunne dra og kose deg med de søte dyra! :)
toxoplasmose bæres av både katt og sau, men som tidligere nevnt er det jo bondekoner også som får barn uten å bli smittet..
Kos deg på gårdsbesøket du!!
Bolla og rosinen, T-25(på besøk fra oktoberklubben) :findag:
Heisann
Jeg kan aldri tenke meg at det skal være noe problem å reise på gårdsbesøk. Fikk vite her om dagen om noen kjenner litt som bor på gård, og de venter da sitt 7. (!!!!!!) barn!!
Tror neppe hun tenker så mye på tokso-smitte.
Og er det forresten ikke sånn at det er i avføringen smitten ligger? Jeg går utifra at du ikke har tenkt å krype rundt i slikt :D Bare pass på så du ikke sklir og snubler, så du tryner midt i...
Ææææsj!
Hilsen fra en skikkelig byfrøken som ikke har sett en kuruke siden 5 årsalderen;)
Folk som bor på gård får barn de også!!
Det bor folk i syden og resten av verden som får barn også! De er mest sannsynlig allerede utsatt for smitte. Husk at det er kun førstegangsmitte som er skadelig for fosteret. Etter du er smittet for førstegang er du immun.
Her har du litt fakta om toxopasmose.
I Norge har ca. 11 prosent av de gravide hatt sykdommen og er immune for den. Bare 0,17 prosent blir smittet i løpet av svangerskapet. Om en gravid blir smittet kan parasitten overføres til fosteret og gi lette til alvorlige skader. Alvorlighetsgraden og smitterisiko til fosteret avhenger når i graviditeten man smittes. Det er størst risiko om du blir smittet i første trimester.
Dårlig kokt kjøtt eller mat som er smittet av parasitten kan gi menneskene smitte. Spesielt katteavføring kan ha mye toksoplasmosesmitte.
Smitten kan behandles, men infeksjonen er vanskelig å oppdage.
Gravide bør ikke ha kontakt med katter, ihvertfall ikke katteavføring og -urin. Dessuten bør gravide være nøye med hygiene ved matlaging og unngå mat som ikke er renset, kokt/stekt godt eller dypfryst.
Gå på gårdsbesøk og kos deg masse!!! Bruk sunn fornuft, så går dette kjempebra.
Klem fra Katta
Min samboer og jeg skal ta over hans foreldres gård om to år. Vi er begge aktive i driften, og det vil vi være frem til vi tar over. Husk å vaske hedene etter kontakt med dyr, men det bør vi vel være selv om vi ikke er gravide. Sitter her med katten på fanget, han fungerer som min baby inntil den lille kommer :)
Reis på gårdsbesøk med god samvittighet!
Klem Cicci
Verdande
26-09-2002, 22:36
Må bare svare, selv om jeg er fra okotberklubben.
Venter mitt tredje barn, bor på gård og har dyr. Har aldri blitt smittet av toxo, selv om jeg har deltatt i driften så lenge jeg orket.
Det eneste du ikke skal, er å drikke melk rett fra tanken. Men det vises nok at du er gravid, og dette veit de sikkert om på gården du skal til.
Kos deg!!!!
Klem fra Verdande, T-12
Tullemor2
27-09-2002, 13:17
Hvorfor kan man ikke drikke melk rett i fra tanken? Kommer fra gård selv og gjør det når jeg er hjemme, eller på besøk hos andre med melkeku. Her jeg bor nå har vi ikke melkeku, men en del andre dyr og jeg har aldri tenkt tanken på at kontakten med disse skulle være farlig...men hva er det med denne tankmelka?
-tullemor2
Verdande
27-09-2002, 17:11
Hei Tullemor2
Som gravid skal man være forsiktig med upasteurisert melk. Dvs at tankmelken KAN være infisert med listeria. Det er sjelden, men man gikk ut med et varsko for tre (?) år siden.
Men de fleste gravide gårdskjerringer drikker jo denne melken, og det går bra.
Men forsikkerhetsskyld....?
Selv drikker jeg bare skummet melk, liker ikke å drikke tankmelk. Men det går fint å bruke den i matlaging.
MVh Verdande
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.