PDA

Vis full versjon : vask av underlivet og urinveisinfeksjoner

Iset
14-09-2003, 20:19
jeg er svært plaget med UVI i svangerskapet nå, og lurer på om jeg skal slutte å vaske meg med intimsåpe? har hørt det kan være negativt..... har sluttet med truseinnlegg også etter at jeg hørte dette heller ikke var bra ved UVI, men uff så ekkel jeg føler meg uten....

har pleid å bruke Dr Greves intimsåpe i dusjen hver morgen, men må jeg kutte den helt ut? bruker ikke mye og skyller kjempegodt etterpå. føler meg faktisk ikke ren uten....
har hørt mange bruker kun rent vann, men jeg klarer ikke å føle meg ren. er det bare psykisk, at jeg er så vandt med å bruke noe?

er det evt noe annet som er bedre å bruke, som ikke fremmer UVI?
eller har det ikke noe å si i det hele tatt?

Iset 30+2

Anki
14-09-2003, 20:37
Vet ikke om det er bedre for UVI, men jeg personlig synes at Asan er en bedre såpe..Føler at DrGreves ikke lar seg vaske/skylle like godt bort, dette var min sambo enig i da vi prøvde den. Følte det ble igjen et tynt glatt "belegg" selv om jeg skyllet grundig.
Jeg bruker bare bittelitt Asan og så skyller jeg grundig, mens jeg bruker hendene:blush: og har ikke vært plaget av hverken UVI eller soppinfeksjon siden jeg begynte med den. Var mye plaget av sopp før i verden, men nå bruker også sambo denne såpen og må være nøye med renhold om det skal være noe vits i, ellers får jeg det tilbake.

Ellers så tror jeg det er noen som er mer plaget av UVI under sv-skap enn ellers, har du evt snakket med legen om dette??

Lykke til i alle fall, håper du finner noe som hjelper!

Klems fra Anki
34+5

Bolla22
14-09-2003, 20:42
Hva med grønnsåpe? Brukte det mye etter fødselen. Tror det var for å unngå infeksjoner:???:

Bl@mst
14-09-2003, 22:28
Heisann

Eg har alltid vore av den typen som ikkje har tålt dei der intimsåpene heller eg. Kvar gong eg har brukt dei så komme sopp infeksjonen, sjøl om eg skyller godt.
Så reint vatn!!!!! da e best syns eg. føle meg so rein atte.
( har ikkje fått klage ennå)

Men UVI, da e plagsomt.
Da har eg hatt min del av i oppveksten, fekk ett skriv fra legen der da stod ein del råd som e med og forebygga UVI.
DU veit da sikkert, men eg kan jo alltids skriva da ned:

* drikka møkje vatn!!. (helst 2-3 liter i løpet av så kort tid som du klarer) renser opp i systemet vistnok
* Ikkje bli kald på føttene
* Tissa 10 min. før samleie
* tissa 10 min. etter samleie
* Ikkje holda på når du kjenne at du må tissa.

da va sikkert fleire og, men eg huska dei ikkje. Da min jordmor sa til meg når eg gjekk med :storeb: va at me fekk lettare UVI når me gjekk gravid. Urk, om ikkje da skal vera nok med å tenka på fødselen me ska i gjennom da. :gal2: :gal2: :gal2:

vel vel, lykke te i vert fall, une ingen UVI, e pyton, håpa du får ordna da.

Iset
14-09-2003, 22:46
tusen takk for svar dere:) skal bli flinkere til å drikke vann fra nå av! minst 2 liter!!!! og så tar jeg 3000 mg C vitaminer, ren blåbærsaft og tranebær. håper å få bukt med dette nå:)

klem Iset 30+2

Rubella
14-09-2003, 23:48
Vil bare legge til at du fremdeles kan bruke truseinnlegg. Men du må bytte oftere enn det du til vanlig gjør. Du må m.a.o. regne med et realt forbruk av truseinnlegg frem til og etter fødselen. faktisk....

Lykke til og god bedring:)

Iset
14-09-2003, 23:51
ååårh kan jeg? takk gud for det. har gått uten idag, og føler meg såå ekkel....:o

bloma
15-09-2003, 10:35
Hei!

Jeg er også plaget med urinveisinfeksjoner og soppinfeksjoner, og nå som jeg er gravid er det sistnevnte nesten kronisk for meg.
Jeg er plaget av Candida generelt også, og det viktigste rådet fra meg for å unngå UVI (kan være sopp i urinrør), er å la være å spise sukker. Dropp brus og godteri.
Dessuten ville jeg latt være truseinnleggene også, de inneholder plastmaterialer man ikke bør ha i nærheten av underlivet hele tiden.
Til sist vil jeg bare si at c-vitaminer er bra, men den doseringen du bruker er altfor høy. (Fører til at tarminnholdet ditt går altfor fort igjennom, og det kan jo føre til at babyen ikke får optimal næring).
Nå høres jeg kanskje belærende ut, men jeg snakker av erfaring!

Lykke til, og håper du blir bedre, for det er slitsomt å ha det sånn.

Iset
15-09-2003, 10:43
Å jeg har fått beskjed av terapeut å bruke så høy dose.... nå tåler jeg opptil 10.000 mg før jeg får diare, så jeg tåler ganske høye doser.... men jeg kan kutte ned til 2000, ikke mindre.

har kuttet ut sukker nå ja, har selv Candida, hatt det i maaange år, og vært gjennom en vellykket kur på ca 6 mndr, men selvsagt er jeg så dum at jeg ikke klarer å holde meg unna sukker. men nå er jeg i full gang med selvkurering her:)

2 tranebærkapsler
2 multivitaminer
2000 mg C vitaminer
2 jern (fått beskjed)

sterk ren usukret blåbærsaft (mer effektivt enn tranebær på UVI)
ikke sukker
mykere dopapir (kuttet ut resirkulert)
måååtte ha truseinnlegg idag men skifter 2-3 ganger.
holder meg varm på beina
drikker myyyyyye vann

så nå får vi håpe jeg merker bedring:)

Iset 30+3

fruenge
15-09-2003, 11:18
Iset, jeg ville gått på apoteket og kjøpt intimsåpe av merket Vivag, den synes jeg er bedre enn både Asan og Dr Greve.

Iset
15-09-2003, 11:24
ja den inneholder jo melkesyre også:) skal bruke den, har faktisk tenkt på det.

klem Iset 30+3:)

Filifjonk
15-09-2003, 11:59
Bruk Tena truseinnlegg.. i papir.. Funker kjempegodt og er så absorberende at verken utflod eller urin gir problemer med infeksjon.. Dessuten.. Aldri såpe i underlivet.. ( min lege hudfletta meg da jeg forsøkte å ymte frampå med dr Greves.. )Han var sååå forbannet på såpeprodusentene som skapte et kunstig/ ikke-nødvendig behov hos forbrukerne. All såpe ødelegger den naturlig balansen i underlivet.. Den som er så viktig for å forhindre infeksjoner.. Som bevis klaska han en ganske fersk rapport på bordet som konkluderer med at de som bruke intimsåpe lettere får infeksjoner og sopp i underlivet enn de som ikke bruke slikt. Rent lunka vann er absolutt det beste.. De som daglig skyllte underlivet slik hadde minst plager..
En annen ting som er viktig sa legen.. er å ikke bli kald.. Dessuten må man passe på å tømme seg ofte og skikkelig.. sitt gjerne lenge på skåla og fly hver gang behovet melder seg..

Har fulgt rådene jeg.. og har ikke hatt antydning til UVI eller sopp i dette svangerskapet..

Iset
15-09-2003, 15:24
tusen tak Fjonken:)
skal slutte med intimsåpen, men det blir ikke lett:( men klart jeg må jo bli ren med vann også, vasker meg jo skikkelig.
Tena skal jeg prøve, visste ikke at de hadde truseinnlegg, eller er det bindene du mener? skal se på butikken nå.

klem Iset 30+3

Carrie
15-09-2003, 16:34
Iset,

Jeg hadde UVI tidlig i svangerskapet, og fikk beskjed av legen om å drikke appelsinjuice om kvelden slik at denne går godgjøre seg og gjøre det surt i blæra i løpet av natten. Jeg har fulgt dette etter min infeksjon, og har ikke hatt plager siden.
I tillegg drikker jeg appelsinjuice til lunsj, så jeg får dosen min med c-vitamin.

God bedring!

Schnuppa
15-09-2003, 17:13
Hei Iset,
For en del år tilbake var jeg veldig plaget med UVI. Hadde det annenhver måned. Prøvde alle råd om å tisse rett etter sex etc. Har spist min dose med tranebærkapsler etc. men det som til slutt hjalp meg var å bøtte innpåmed sure drikker. Appelsinjuice og grapefruktjuice gjerne tilsatt sitron. Kokte opp vann og pøste på med sitron. Nå elsker jeg sitron så det var ikke noe problem for meg. Jeg har sterk mage som tåler det også - høres ut som om du har tilsvarende så da skulle ikke det være noe problem. Jeg tullet alltid et ullpledd rundt magen og rumpa og satt sånn i sofaen. Det er helt utrolig hvordan varmen hjelper på smertene. Hadde ikke badekar der vi bodde tidligere så i desperasjonens makt så fyllte jeg en bøtte med vann og puttet rumpa oppe når smertene var som værst. Må ha vært et vakkert syn!!!
;)
Men sitrontrikset var det som funket aller best for meg. Hver gang jeg merket at nå var det nye runde i gjære så drakk jeg appelsingrapefrukt-juice tilsatt sitron som besatt. men det beste er å drikke varme ting.
Lykke til - håper du får bukt med det.
En annen ting, vær forsiktig når du dusjer deg nedentil slik at ikke strålen er rett på herligheta. Da er det lett å "dytte" bakteriene opp i urinrøret - og du er på'n igjen.

Iset
15-09-2003, 18:47
ja der har du en grunn til UVIen min, måten jeg dusjer underlivet på:uff: skal slutte med det!

jeg leste nettopp at man IKKE skulle drikke appelsinjuice ved UVI, at mange hadde blitt bedre bare av å kutte UT appelsinjuicen, da det er for sterkt for nyrene, i tillegg inneholder det ingen C vitaminer omtrent, da den er pasteurisert, C vitaminene tåler nemlig ingenting.

men vann tilsatt sitron er ypperlig, i tillegg drikker jeg blåbærsaft uten sukker. hjelper det og. er litt bedre idag, men må bli flinkere med å holde meg varm. lett det, når jeg ikke får beina nedi skoene med sokker på:uff: hehe.

takk for råd:)

Iset 30+3