Vis full versjon : Ferie og permisjonen.
Tidl. bruker
25-09-2002, 20:23
Hei, holder på med alt dette papirarbeidet med permisjonen. Den ferien man har krav på til neste år, må man ta den innimellom permisjonstiden? Jeg har nemlig mest lyst til å ta den rett etter at permisjonstiden er over, slik at tiden hjemme blir forlenget. Pga. tidspunktet på permisjonen min (er ferdig i november neste år)kommer jeg jo til å ha ferie ut året, og litt på nyåret året etter. Det jeg lurer på er om det går an å gjøre det slik, og om arbeidsgiver kan nekte meg å ta ut ferien da? Hvis ikke så må jeg jo ta den i perm.tiden, og hvis jeg tar ferie utenom fedrekvoten, blir perm.tiden forskjøvet tilsvarende pga. ferien? Er ikke helt etter planen å måtte overføre all ferien til år 2004....
Hilsen Tusse
Tidligere bruker
26-09-2002, 12:54
Hvis du tar ferien midt i permisjonen så blir permisjonstiden forlenget. Det som skjer er at trygdekontoret stopper utbetalingen i de ferieukene. Men jeg tror det skal gå helt greit om du vil ha ferie etter permisjonstiden også.
Lykke til
Amadala
Du kan ta ferien din når du vil i permisjonstiden, og permisjonen din fortsetter deretter, slik at tiden hjemme totalt blir lengre.
En ting som kan være verdt å tenke på, men som få er klar over er at det er bedre å ta ut ferien inni permisjonen enn umiddelbart etter permisjonen. Årsaken er at dersom man tar ferdig permisjonen og så går rett i ferie, blir man "meldt ut av Folketrygden". Dette fordi man går fra permisjon til ferie og så jobb. Det vil si at man etter ferien må være i jobb en arbeidsgiverperiode (16 dager) før man har rett på sykepenger. Dette har dermed kun noe å si dersom man skulle være så uheldig å bli syk, få alvorlig syke barn osv osv i denne perioden. Spør meg ikke hvorfor det er sånn, mulig at det er et "hull" i folketrygdloven. Derfor er det lurt å ta ferien innenfor permisjonstiden og så fortsette permisjonen deretter, sånn i tilfelle noe skulle skje. Den totale tiden hjemme blir jo lik uansett. Det holder med at du har en dag fødselspermisjon etter ferien. Det er en del som velger å ta ferie i de 4 ukene pappaen har permisjon og de er ofte de 4 siste. Da kan det være lurt å legge pappa-permisjonen og ferien en uke tidligere, og så er du "berget".
Når det gjelder overføring av ferie til neste år er det en maks grense på 2 uker (10 dager) som kan overføres.
:findag:
Tidl. bruker
26-09-2002, 15:35
Tusen takk for svar dere! Da tror jeg at jeg skal bli ferdig med dette her snart :)
Tusse
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.