PDA

Vis full versjon : Muggost - pasteurisert

Matahari
17-09-2003, 16:44
Hei!

Jeg vet jo at vi ikke skal spise blåmuggost om dagen. Men er det pga at de stort sett er upasteuriserte? Jeg har nemlig funnet ut at Blå Castello er pasteurisert. Kan jeg da spise den, eller er det muggen som er farlig?

Det samme gjelder Brie etc. Kan de spises når de er pasteuriserte?

(Jeg liiiider uten ostene mine!)

Hampus
17-09-2003, 16:49
Fant et utklipp her (http://www.snt.no/nytt/tema/gravide/skadelige_bakterier.html):

Alle oster som varmebehandles godt - som for eksempel ost på pizza, på ostesmørbrød, på lasagne eller i sauser - kan trygt spises av gravide.

Listeria er funnet i myke/halvmyke lagrede oster av upasteurisert melk. Upasteurisert melk er ikke varmebehandlet skikkelig, og risikoen for listeriabakterier er derfor stor. I Norge har vi lite upasteurisert ost i omsetning.

Listeria er også påvist i myke og halvmyke oster - som for eksempel Brie og Camembert - og i muggoster som Gorgonzola, selv om disse er laget av pasteurisert melk. Årsaken er at disse ostene kan bli smittet et eller annet sted i produksjonsprosessen. Listeria forekommer svært sjelden i disse ostene, men for å være på den sikre siden bør gravide innta ostene ferskest mulig, dvs. å unngå disse ostene mot slutten av holdbarhetstiden. Mengden eventuelle listeriabakterier er nemlig på topp mot slutten av holdbarhetsdatoen.

Alle andre typer ost anses å være trygge i forhold til Listeria. Smeltet ost av alle typer er trygt. Disse selges som oftest på tube. Listeria trives heller ikke i harde oster som for eksempel "Gouda", "Jarlsberg", "Norvegia", eller i brunost og parmesan. Disse ostene kan derfor trygt spises av gravide.

:mervink: Hampus

Matahari
18-09-2003, 13:24
Tusen takk for hjelpen!

Filifjonk
18-09-2003, 13:49
Mener å minnes at jeg leste ett eller annet ang mugg og muggoster.. Har lett på nettet etter advarselen, men finner det ikke igjen..
Det ble i allefall advart om at mugg i alle former kan skape komplikasjoner for gravide. Dette gjelder også "ufarlig" mugg som finnes i muggoster.. Hadde ingenting med listeria å gjøre.. men helte mer i retning av at mange gravide blir overfølsomme for enkelte stoffer.. og mugg er et slikt lett allergifremkallende stoff.. så vær litt varsomme med muggostene ...