PDA

Vis full versjon : røyking

Michelle4
18-09-2003, 12:41
Hei

Har dere alle sammen som røykte før klart å slutte HELT?
Jeg klarer ikke å gi opp den siste ene om dagen ( det er barclay, ikke rød prince altså ) men samvittigheten har det ikke bra p.g.a det. :leiseg:

Eivissa
18-09-2003, 12:55
Jeg slutta på dagen 4 februar i år og har ikke tatt en eneste røyk siden. :D

Selv om jeg har lyst på en i ny og ne. Men staheten min er sterkere enn suget.

Er litt stolt av meg selv da.

Men jeg vil si at det har ikke vært lett, men det blir lettere etter hvert som tiden går og man får andre ting å henge fingrene i.

T+4

Mini
18-09-2003, 12:59
jeg sluttet den 13.januar. tørte ikke fortsette i og med at vi prøvde.
det vi ikke visste var at vi var ca 1 uke på vei da. så heldigvis gikk det ikke lenger!
har lest om hvordan babyene reagerer på røyken, ligger å vrir seg og prøver å vende seg vekk fra den. men det går jo ikke når hele det lille rommet de ligger i fylles med røyk!
får helt vondt av tanken på det!
det skal visstnok ta ca et døgn å tømme hulen deres for det stygge grå og, så en røyk i døgnet er nok til at de ligger med dette i 24 timer...

dette hjelper ikke på samvittigheten din, men det prøvde jeg heller ikke på.
sorry at jeg er så kvass, men når det gjelder sånne ting...
vissheten om hvordan det påvirker babyen BURDE være motivasjon nok!

og mild eller sterk røyk har ingenting å si!

det var min mening...

Mondeo
18-09-2003, 13:00
Det tok ca 2 uker etter at jeg fikk positiv test før jeg klarte å slutte. Og i morgen er det 3mnd siden jeg sist smakte røyk. Det har ikke vært lett,har lyst på røyk nesten daglig,men jeg SKAL,SKAL,SKAl ikke gi etter for den lysten.

19+3/17+6

Michelle4
18-09-2003, 13:15
Til mini
Ja jeg skulle virklig ønske at jeg var sterk nok til å slutte og jeg SKAL det snart, men jeg må si at det du skriver om at barnet ligger å vrir seg i røyken er noe av det mest vannvittige jeg noen gang har hørt!

Det er IKKE sant, hadde røyken på en eller annen mystisk måte klart seg inn i livmoren til babyen, så er det ikke så lett for røyken og "overleve" et brøkdelssekund i fostervannet.

Man må IKKE tro på alt man hører i allefall ikke uten å tenke over om det er fysisk mulig først.

Beklager mitt svar tilbake, men som sagt er dette noe av den verste røykepropagandaen jeg noen gang har hørt.

Andrea_mor
18-09-2003, 13:21
Nei, du er ikke den eneste som ikke har klart å slutte å røyke.
Jeg er over halvveis og jeg har enda ikke klart å stompe røyken:(
Jeg prøvde her for noen mnd. siden, men jeg ble helt stressa og klarte det bare i 4 dager:(
Du må prøve å ikke ha så dårlig samvittighet, for da røyker du bare mer.
Det finnes sånn røyke kutt brosjyrer hos JM og lege som går på 8 dager tror jeg...
Jeg har prøvd dette, men jeg har altså ikke klart det...ENDA! Det er fortsatt ikke forsent å slutte å røyke!

:mervink:

23+4

Mini
18-09-2003, 13:26
den er grei.

er ikke hårsår, jeg! :)
skrev bare det jeg har hørt, og skal ærlig innrømme når jeg tar feil. som jeg har gjort nå. må bare beklage!
må le litt av meg selv! det ER lov å tenke litt selv, ja!
:D

men alle vet jo at det ikke er bra, og det trenger sikkert INGEN å fortelle deg!

ønsker deg bare lykke til med røykekutt, jeg!
vet det ikke er bare lett!
og... det stresset de blir utsatt for når mor er forferdelig røyksyk kan jo ikke være bra det heller...
ikke lett, det her.

nei, stå på!

:kidoki:

du prøver nok hardere enn mange andre!

baby2003
18-09-2003, 13:55
:klapp: :klapp: :klapp: :klapp:

Du har jo så godt som sluttet du, da!

Jeg har ikke klart å slutte, og røyker mange flere enn deg...er også rimelig deprimert over dette. Vet hvordan det føles....

Er helt sikker på at du klarer å kutte den siste røyken, også...:D

Ville egentlig bare gratulere deg!

Mamarazzi
18-09-2003, 14:02
Synes du er flink, jeg:klapp:

Selv har jeg ikke sluttet helt, men har siden uke 8-10 røkt fra 0-2 sigaretter i helgene, evt. på "fest". Det kan også gå flere helger uten at jeg røyker, men jeg får iallefall ikke panikk når jeg vet at jeg kan ta meg en røyk i ny og ne. Må få med at jeg knapt innhalerer;)

Dette har iallefall funket for meg! Ikke å tenke på at man "aldri" mer kan ta en sigg, liksom...:uff: Jeg har ikke slutta, derfor røyker jeg mikroskopisk.

Mama 35+0

Isemor
18-09-2003, 14:49
Syns absolutt at du er flink jeg..at du røyker 1 røyk for dagen skal du ikke skamme deg for!!

Ta en dag av gangen og ikke stress,det er iallefall ikke bedre for babyen... syns absolutt du trenger skryt:klapp: :klapp:

Klem fra Isemor 33+6

Filifjonk
18-09-2003, 15:14
Da er nok jeg storrøykeren blant dere.. Hender jeg er oppe i 10 om dagen.. Men det er i allefall halvparten og vel så det av det jeg vanligvis røyker..

Det går opp og ned med røykinga.. Nå på slutten røyker jeg mer fordi jeg er lei av ventinga og lei av alt.. og stresser litt pga fødselsangst.. og da roer en røyk meg ned..

Burde jo ha sluttet.. men greier det ikke.. Har forsøkt alt av metoder gjennom tre fulle svangerskap.. Så jeg er fornøyd med det jeg har klart..

I bagen min ligger en pakke nicotyggis.. Jeg måtte ha det i tilfelle jeg blir lagt inn og i seng og må klare meg i flere døgn uten en sigg..

Beundrer de av dere som klarer å kutte siggen helt ut..
Skulle ønske jeg ikke var såå j.... la avhengig som jeg faktisk er..

Athiqa
18-09-2003, 15:54
Jeg sluttet da jeg var en ca 6-7 uker på vei tror jeg.
Det var skikkelig kjipt, men det går om man prøver hardt nok.
Jeg har en formening om at alle kan om de bare vil.
Og er overbevist om at det ikke er enklere for noen å slutte helt, enn det det er for andre.

Men igjen, så klart det er mye bedre å kutte ned, enn å fortsette å røyke like mye som vanlig! :) Så jeg syned dere er flinke som i det minste har kuttet ned:klapp: :klapp:

Et spørsmål jeg må stille;
Dere som har synlig gravid-mage, tør dere røyke i offentlighet?
For jeg må innrømme, at det verste jeg ser er gravide som står og damper på røyken...:bonk: :eek: :o :uff: :( hmm...

Det finnes utrolig mange måter å slutte på, har dere prøvd alle sammen?
Vi har alle hver vår last, og dere er iallefall flinke som har kuttet ned litt :) men prøv enda litt hardere å slutte helt, da blir bebbis glad:D :D Det lover jeg!

Klems:)

glad
18-09-2003, 16:30
Michelle 4 skrev :Til mini
Ja jeg skulle virklig ønske at jeg var sterk nok til å slutte og jeg SKAL det snart, men jeg må si at det du skriver om at barnet ligger å vrir seg i røyken er noe av det mest vannvittige jeg noen gang har hørt!

Det er IKKE sant, hadde røyken på en eller annen mystisk måte klart seg inn i livmoren til babyen, så er det ikke så lett for røyken og "overleve" et brøkdelssekund i fostervannet.

Man må IKKE tro på alt man hører i allefall ikke uten å tenke over om det er fysisk mulig først.

Beklager mitt svar tilbake, men som sagt er dette noe av den verste røykepropagandaen jeg noen gang har hørt.:

Dette er dessverre fakta. Jeg har selv sett på ultralyd hvordan barnet ligger og vrir seg og blir stressa idet mor inhalerer røyk. Men at livmora blir fylt med røyk er kanskje litt drastisk. Men at fosteret får ubehag av at mor røyker er det ikke tvil om! Sånn er det bare. Alt vi gravide puster inn "puster" også fosteret, samt alt vi spiser, "spiser" fosteret også.

neet
18-09-2003, 18:04
Fokuser på det positive Michelle. Du er jo nesten i mål, det er bare en bitteliten pinne som står igjen.

Jeg klarte å slutte helt. Slutta 1 januar, to dager før første Pergotime kur. For meg ble det alt eller ingenting, og jeg VET hvor vanskelig det er. Trodde jeg skulle gå på veggen første ukene, men gradvis har røyksuget blitt mindre for hver dag som går. Og selv om jeg fremdeles tenker på røyk, går det nå dager melleom hver gang jeg må sette meg ned og lese lista mi over gode grunner tl å slutte å røyke!

Dersom jeg skulle komme med noen råd... fokuser på det positive og lag deg ei liste over minst 10 gode grunner for å slutte å røyke (ikke bare babyen, men også du får det bedre, garanterer!!) Nå er du jo nesten i mål allerede, så den siste røyken er nok kun et psykisk lite fjell du må over der du skal kutte alle bånd til en venn gjennom mange år. Jeg tror ikke babyen tar veldig stor skade av den ene røyken for dag, skadevirkningene er sterk relatert til mengden sigaretter for dag (men ikke styrken... like ille med Barkley som rød prince) MEN dersom du klarer denne siste også kommer du til å bli stolt av deg selv, ha god samvittighet, og dessuten tror jeg det da vil være MYE mer sannsynlig at du ikke begynner å røyke igjen like etter fødselen. Hadde det ikke vært deilig å kjenne at DU hadde kontroll over sigarettene, og ikke var en slave av tobakksindustrien?

LYKKE TIL! Dette klarer du dersom du bestemmer deg for det.... bare den lillle-lille biten igjen å gå......

Tina

chnelar
18-09-2003, 18:48
Jeg og sambo tok vår siste røyk i slutten av januar, ingen av oss har tatt en eneste en etter det!! Jeg tror ikke det er verre for enkelte, er bare å ville det sterkt nok, og være sta!!
Men det er utrolig bra å ha klart å trappe ned da, det har aldri jeg klart. Måtte kutte ut helt jeg, ble mange tårer for ingenting den første uka. Når sambo og jeg klarte det tror jeg alle kan klare det!!
Lykke til alle sammen!!

Termin 26. September

911
19-09-2003, 00:29
Jeg kan vel egentlig ikke skryte så fælt av at jeg greide å slutte, lysten forsvant simpelthen sammen med kaffe-behovet. Det ble istedet erstattet av lyst MAT, noe som har gjort at jeg er blitt litt rundere i kantene. Rart for en som har levd på røyk+ kaffe og litt snop av og til i alle år.

Jeg synes at du er veldig flink som bare trenger en sigarett for dagen, det er faktisk ALLTID en sammenheng mellom mengde og effekt. Så, jo mindre jo bedre, og kansje klarer du å droppe den siste ene også?

Lykke til!

:klapp:

Schnuppa
22-09-2003, 10:56
Tina_T hadde et veldig bra svar her.
Da jeg sluttet å røyke så stoppet jeg helt opp. Det ble dårlig med alkohol og festing på meg å engod stund for jeg måtte unngå alle de stedene, vanene som minnet meg om min gode venn som jeg hadde sagt adjø til. Bryt vanemønstrene dine.
Sett opp en lite slik Tina skrev. Kopier den og heng den opp på f.eks. kjøleskapet, ved pc'en etc. Titt på den hver gang røykesuget kommer. Jeg erfarte nemlig at jeg ble helt irrasjonell når røykesuget herjet som værst. Glemte helt hvorfor jeg sluttet og skjønte ikke meningen med det egentlig. Jeg savnet min venn så altfor mye.
Hvis du virkelig ønsker å slutte for godt må du kutte ut den siste røyken om dagen også. Vet om så mange som begynte å røyke igjen med en gang babyen var født. Selvom du pusser tenner og vasker hendene aldri så mye så lukter det røyk lenge etterpå. Snakker av erfaring fordi min mann fortsatt røyker.
Finn en belønning til deg selv når du har greid å holde opp i x mnd. Spa, ansiktsbehandling, det DYRE plagget du har gått og siklet på etc.
Lykke til - dette klarer du så bra.

:klapp:

Gøril
24-09-2003, 14:14
Uff, jeg missunner alle dere som har klart å slutte å røyke...jeg har enda fem igjen...:(
Har prøvd så mange metoder, men ender opp med røyken uansett...ikke noe skøy, griner flere ganger i skam og redsel pga at babyen har det grusomt mens jeg røyker...
Men, det er godt også å lese at det er flere menn meg som enda røyker...selv om det ikke er noe bra...
Var så stor i kjeften da en venninne av meg røkte under hele hennes første svangerskap, og sa at DET skulle aldri jeg gjøre. Skulle slutte på dagen jeg! :bonk: Skal aldri åpne kjeften min til noen som røyker under svangerskap eller under andre omstendigheter. Er ikke noe bedre selv!
Men syns det er bra at de som klarer å slutte gjør det, og også at de som enda røyker klarer å kutte ned. Det er ikke noe lett å skal slutte...men det avhenger av person til person. Noen er sterke, mens andre er svake som meg...

Stå på videre alle sammen! :klapp:

Leah
27-09-2003, 00:57
Jeg sluttet å røyke da jeg var 7 uker på vei. Bestemte meg for å slutte når vi hadde vært på UL,hvis alt var ok da..Det var det,så dagen etter UL sluttet jeg! :D

Til alle dere som har sluttet: Gratulerer så mye!!:klapp: Det er sannsynligvis den beste invisteringen dere noen gang har gjort!

Å røyke EN røyk om dagen er jo ingenting! Da er det ikke lenger de fysiske abstiensene som holder deg igjen fra å slutte helt,men de psykiske. Det kan du gjøre noe med! De verste røyksugene gir seg etter tre dager,etter tre uker er de borte!! Da snakker jeg om de fysiske . De psykiske røyksugene derimot kan vare mye lenger,kommer an på hvor lenge man lar de vare! Jeg har prøvd å slutte flere ganger,men har ikke lykkes før for noen uker siden. Det er virkelig viktig å forstå at det ligger i hodet vårt,og det kan forandres!! Grunnen til at det ble så lett for meg var at jeg hadde forberedt meg med å lese Allen Carr sin bok,"The easy way" mens vi prøvde å bli gravide. Jeg anbefaler alle dere som fortsatt røyker; Les boka! Hjelper det ikke etter en gang,så les den to ganger.. Jeg syns i hvertfall at det å slutte å røyke ble lett etter at jeg fikk jobbet med "hodet"! Jeg syns det er sååååå deilig å være kvitt røyken,og savner den ikke i det hele tatt!!

Håper ikke jeg virket hoven eller atal på noen måte,men jeg er kun ærlig! Jeg hadde røyket i mange år,rundt 20 røyk om dagen de siste årene også.. Kom igjen jenter,dere kan klare det dere og! Jeg VET dere kan klare det!!!!:klapp:

Det er faktisk tilfelle at fosteret reagerer når vi røyker.Det har blitt gjort undersøkelser med UL mens mor røyker hvor de har sett det. At det blir fylt opp med røyk,det tror jeg ikke på! Har jeg aldri hørt om... Uansett så er det ikke sånt som får gravide til å slutte å røyke! Sånt får faktisk gravide lyst til å røyke! De fleste røykere,røyker når de blir stresset..Lei seg osv... Røykepropoganda kan man putte et visst sted!:uff:

Klem Leah 10+2