PDA

Vis full versjon : Grete Roede

Isemor
18-09-2003, 16:05
Noen som har en slags "dagsplan" for måltid fra Grete Roede?...hadde satt veldig pris på om noen hadde giddet å skrive opp..fra frokost til kvelds,har vært på sidene hennes..men fant lissom ikke noe dagsplan..har planer om å spise litt mager mat framover å begrense vektøkningen..tror ikke det blir noe problem med alle de måltidene man skal ha hos Grete Roede.

Klemmer fra Isemor 33+6

Athiqa
18-09-2003, 16:31
Hei hei du :)
Vet du, jeg tror ikke du kan begrense vektøkningen noe særlig nå jeg. Det meste av oppgangen nå er vann og blod som du ikke kan gjøre noe med.

Ta og spis små måltider, jevnt og trutt i løpet av hele dagen. Prøv å unngå den kjente fy-maten, så går det nok bra skal du se :)

skorpion 80
18-09-2003, 17:09
har gått et-par kurs.
Husker ikke helt, men det er gjerne sånn at du skal spise 5 måltider om dagen, 4 for ikke-gravide da.
Mye går på kcal der på de kursa, og jeg husker at vi skulle ha i oss min.1200 og opptil 2000 kcal.pr dag! UTRULIG MYE!
Og da må du jo prøve å fordele det på 5 måltider da....
Hmmmmm....jeg husker ikke hvor jeg har disse bøkene over hva som inneholder hvor mye kcal, men jeg husker jeg spiste 6-8 brødskiver pr.dag og MASSE middag!
Aldri spist så mye i hele mitt liv jeg!
Det som var fy-mat var det som inneholder sukker da.
Også er det det du skal være litt forsiktig med, det er sånn fedon-matvarer; ris, pasta, brød, og poteter, fordi disse inneholder sukker og stivelse.
Så egentlig, kort fortalt, så går Grete Roede ut på å spise MASSE mat rett og slett, spise mange måltider, og det meste er egentlig sunt, men det skal liksom være veldig variert! Du skal spise både fisk, kjøtt, egg, ost, brød, pasta(eller ris eller poteter), og helst fugl( noe jeg ALDRI har gjort da!) hver eneste dag! Det blir inmari mye mat, men det blir ikke så mye av hver. Det er liksom det som virker som om det er hovedbudskapet.
Så jeg syns du skal spise og kose deg, tenke på å få i deg masse mat som sagt, ( det er UTRULIG hvor mye en kan dytte i seg så lenge det er sunt, og gå ned i vekt!!!) og unngå sukker.
Men på G.R.sier man at man kan spise sukkerfri pastiller og drikke pepsi max og sånn altså, så du får jo i deg litt der, hvis du er litt sånn glad i søtt, sånn som jeg......
Og jeg trur godt d kan redusere vektøkninga! Hvis du har litt å ta av fra før, ( har du fortalt det, eller er det bare noe jeg innbiller meg? skjønner ikke helt hvor jeg har det fra, men jeg syns å huske du har sagt du har det.....) ihvertfall, så kan du fint miste litt vekt i deg selv selv om ungen vokser og alt det der med vann og blod kommer i tillegg.
Nå veide jeg 100 kg. FØR jeg blei gravid da, og jordmor sa jeg skulle prøve å la være å legge på meg. Det er visst mange store damer som heller går ned i svangerskapet i følge henne. ( det er sikkert litt pga.hormoner....) og jeg trur selv om jeg har lagt på meg en del, ( 4-5kg. til nå, uke 27) at jeg har tatt av meg selv. Fordi jeg ETER som aldri før! Har vært så sulten under dette svangerskapet, eter hele tida nesten!
Det er en myte at allle trur man blir feit av å spise for mye! DET SKAL MYYYYYE TIL! Men såklart,det fins sikkert dem også, men SÅÅ mye plass har du nok neppe i magan nå, at du kan spise SÅ mye for mye!
KOOOOS DEG DU!!!! :D

Tiili
18-09-2003, 17:25
Skriver under på det Athiqa skrev jeg!:)

Cathrine*
18-09-2003, 18:06
Heisann

Fant fram GR boka mi jeg, og skriver direkte av derfra. Jeg får ikke skrevet ned så detaljert, men skriver antall kcal per måltid, og håper det kan være til hjelp.

Maks kcal for gravide og ammende skal være 1.740. Gjennomsnitt per dag skal være mellom 1.500-1.600.

Frokost (totalt 230 kcal)
1 brødrasjon
1 påleggsrasjon
Kaffe eller te (JA-mat)
1 stort glass vann

Lunsj (totalt 230 kcal)
1 brødrasjon
1 påleggsrasjon
Kaffe eller te (JA-mat)
1 stort glass vann

Mellommåltid (totalt 100 kcal)
Brød + pålegg

Middag (totalt 400 kcal)
1 middagsrasjon (kjøtt, fisk, fugl, egg osv.)
1 potetrasjon
1 stor porsjon JA-grønnsaker
1 stort glass vann

Ekstra måltid/kvelds (totalt 230 kcal)
1 brødrasjon
1 påleggsrasjon
Kaffe eller te (JA-mat)
1 stort glass vann

I tillegg:
Melkerasjon (300 kcal)
Fruktrasjon (200 kcal)
Kosemerker (50 kcal, eller 350 kcal i uken)

Foreslår at du kjøper en kcal-tabell, så blir det lettere å holde oversikten. Et annet tips er å skrive ned alt du spiser. Det er lett å få i seg for mye, uten at man legger merke til det.

Lykke til, finn nesten inspirasjon til å sette i gang selv. Skal det hvertfall etter fødselen.

Isemor
18-09-2003, 18:57
Tusen takk for tips!! satte jeg veldig pris på at du gadd å skrive ned til meg:) :)

Klem fra Isemor 33+6

Mifune
23-09-2003, 16:57
Vil bare få sagt at Grete Roede har jeg virkelig tro på, har ikke gått på kurs meg jeg og samboern fulgte opplegget for noen år siden, og kiloene bare rant av oss :) Man spiser sunt og variert, og ikke minst nok, fins nok av vidunderkurer som bare ødelegger forbrenninga.

Vi var ikke veldig overvektige, men gikk ned de kiloene vi følte vi ville, og siden har vi holdt oss der, faktisk i snart tre år nå. Vi følger ikke opplegget nå, men vi fikk lagt oss til gode vaner som vi fremdeles følger. Og vi lager rett som det er GR-middager, for de er veldig gode!!

Et tips: jeg abonnerte på middagstipsene på mail, skrev ut og samlet dem i en liten perm... så nå har jeg en pen liten samling med gode oppskrifter :) tror de har den tjenesten på nettsidene fremdeles.

Isemor
24-09-2003, 09:50
Tusen takk Mifune:) ja har også troen på GR sine kost, jeg har ikke tenkt til å "slanke" meg,men spise riktig,rikelig og ett sunt kosthold nå i resten av svangerskapet.... helt greit at jeg går opp i vekt nå og..som kan være mye vann,men IKKE bare fett,for det skal av igjen etterpå:uff:

Nå har jeg også abonnert på middagstips fra GR:)

Klem fra Isemor 34+5

Polyanna
24-09-2003, 20:37
*Sniker fra NM*

Jeg følger et slags GR program nå, og det som slo meg var:

- Hvor utrolig LITEN en brødrasjon var! (1 normal eller to veeeldig tynne brødskiver)
- Hvor utrolig mye grønnsaker man kan spise
- Hvor normale kjøtt/fisk-prorsjoner man kan spise, så lenge man spiser magert kjøtt, stekt i ovn eller i lite fett
- Hvor små ris/potet/pasta-porsjonene er - bare en klump på størrelse med en fersken omtrent.
- Hvor STOR brødrasjonen blir når man erstatter skiver med sånne superduperfiberknekkebrød - da kan man spise 4 til frokost (det klarer aldri jeg)

Ellers et tips om middager: Lag mat i ovn! Kylling eller svin med 1 ts olivenolje, grønne urter, sitronsaft, salt og pepper, gjerne med tomater, hvitløk, sjalottløk e.l. oppi i ovnen på 180-200 grader i 45 min. til en time. Kan varieres i det uendelig med ulike krydder og tilbehør.

Kok ALLTID grønnsaker! Det kan du spise hur mycket som helst av!

Jeg RASER ned i vekt nå, jeg må prøve å øke matinntaket så det ikke går for fort!