Vis full versjon : Tannlege!!!!!!!
Noen som har vert til tannlege under svangerskapet?
Jeg var til tannlegen min for noen dager siden. Da ville han helst ikke gjøre noe før etter svangerskapet, men nå viser det seg at jeg ikke har noe valg. Har en tann som går i oppløsning, og har kraftig tannverk, så jeg må nok trekke den.
Hva annbefales?
Får jeg smertestillende?
Får man bedøvelse under "operasjonen"?
Hva er farene? Kan det skade fosteret? På hvilken måte?
Hva er deres erfaringer?
Det går vanligvis an å akuttbehandle verketenner slik at de blir sympotomfrie for en tid. Det hadde vært en fordel for deg, siden jeg antar at du ikke har tatt røntgenbilder av tannen. Etter fødselen kan du få tatt de bilder som er nødvendige for å få rotfyllt tannen din.
Det finnes tilfeller der rotfylling ikke er mulig/hensiktsmessig. Det høres veldig rart ut at den holder på å gå i oppløsning, kan du si litt mer om det? Dersom det ikke er snakk om en visdomstann ville jeg absolutt prøve å få beholde tannen.
Dersom du skal terkke vil du selvsagt få bedøvese. Smertestillende er ikke rutinemessig gitt, men kan bli nødvendig etterpå i tilfeller der trekkingen har vært langvarig og komplisert.
Så vidt jeg vet er det ikke skadelig for fosteret at du trekker en tann, men de fleste tannleger ønsker røntgenbilder før trekking, og det er jo ikke anbefalt for gravide. Det kan også hende at du må ha penicilin kur i forbindelse med en trekking, og det er jo helst greit å unngå.
Lykke til med tannen din.:D
Vi kjørte en liten diskusjon om tannlege for noen uker siden: http://www.snartmamma.com/plassen/showthread.php?s=&threadid=50967&highlight=tannlege
Tannlegen min sa at man skulle la være å behandle fyllinger og slikt, men at om jeg hadde hatt en tann som måtte trekkes, ville det måtte antageligvis ordnes med en gang. MEN samtidig er det slik at i mitt tilfelle, hvor jeg går på blodfortynnende, kunne dette bli ganske problematisk fordi jeg ville slite med store etterblødninger.
Heldigvis var det ikke noe annet med meg enn en tann som trenger fylling etter hvert.
Bare snakk med tannlegen din om dette. Husk at de vet en del om graviditet de også. Hvis jeg husker rett, så følger de en del av den samme undervisningen som medisinstudentene de første par årene. Tannlegen min var til og med godt orientert om de forskjellige medisinene jeg går på.
Lykke til!
rarelillemeg
21-09-2003, 10:30
Ikke legge fyllinger? Unnskyld - jeg har hatt en fylling som har falt ut to ganger, og begge ganger har det blitt lagt ny mens jeg har gått gravid, og tannlegen har visst at jeg var gravid... Han tar ikke røntgen, men fyllinger (overfladisk, vel å merke) så ikke ut til å være noe problem?
Hei.
Svar til 911: Det er snakk om trekking. Når jeg sie at tannen holder på å gå i oppløsning, så mener jeg at; Dette er en tann som jeg for ca 1 år siden rotfyllte, etter rotfylling så fikk jeg en intens tann verk (samme som jeg har nå). Da viste det seg at den ene rote var brukket(den som ståt nede i kjevebenet), tannlegen delte da tannen i to og trekkte kunn den delen som var ødelagt, så nå sitter jegigjen med en halv tann. Det er forresten den nest bakerste jekselen.)
Nå viser det seg at resten av denne tannen også slår sprekker, og at den mest sannsynlig er brudd i roten på denne delen også.
D vil si at det må bli trekking, og da vil jeg jo få en del verk etterpå.
Ja den må jo selvsagt trekkes da, stakkars det du høres ut som du har hatt mye styr med den tanna der...
Du vil kunne få vondt etter trekkingen. Hvor mye vondt du får avhenger av hvor komplisert inngrepet blir. Dersom tannresten kan trekkes ut i en bit vil det gå greiere enn om den knekker og tannlegen må jobbe videre for å få ut hele rotresten nede fra kjevebenet. Jo mer "styr", desto mer smerter i etterkant kan man nesten si.
Det kan hende at du må ha en antibiotikakur før tannlegen din vil trekke tannen din. Det at du har smerter nå tyder på en betennelse i benet rundt roten. Antibiotikakur før trekking er også med på å sikre at bedøvelsen virker ordentelig, du skal ikke kjenne noe vondt under trekkingen.
Stå på, dette er fæle greier, jeg føler med deg!! håper du har en snill tannlege som kan hjelpe deg gjennom dette.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.