PDA

Vis full versjon : Mener å ha lest at man ikke bør spise spekemat når man går gravid

hegecesi
21-09-2003, 08:42
Er dette tilfelle? I såfall hvorfor?

Jeg elsker jo spekemat, og tenkte at jeg skulle servere dette, når vi skal ha klubb til onsdag....men så ble jeg litt betenkt....vi er nemlig 2 gravide..

Er det noe i dette, eller er det bare hysteriske uttalelser?

Athiqa
21-09-2003, 08:51
Jeg mener du har hørt rett, spekemat skal man holde seg unna...desverre:o

Sofie35
21-09-2003, 09:01
Kan spise litt spekemat hvis du fryser det ned til -18 i minimum et døgn først. Da har du drept alle eventuelle basselusker som kan være skadelig for gravide.
Vi hadde spekemat i bryllupet vårt i august. Jeg frøs ned litt som jeg fikk servert på et eget fat og koste meg masse med maten.
Jeg har alltid litt salami, spekeskinke og spekepølse liggende i frysern, men spiser det sjelden pga saltinnholdet. Har fått høyt blodtrykk etter jeg ble gravid.

Matrix
21-09-2003, 10:09
Det er vel saltet og toksomasplose de frykter. Vi speker selv til 17. mai, og kjøper på høsten lår som er ferdig saltet og lar det henge i en utebod til den 17. mai.

Jeg spurte legen om det var absolutt fyfy for meg å spise spekekjøttet og om det var noe vi kunne gjøre sånn at jeg kunne spise med litt bedre samvittighet? "Vi tar en toksomasplosetest på deg på kontrollen etterpå. Så kos deg du!", svarte han.

Det gjorde jeg, og toksomasplosetesten var selvfølgelig negativ. :)

Hampus
21-09-2003, 13:36
Her (http://www.snt.no/nytt/tema/gravide/skadelige_bakterier.html) står det litt om dette.

Her (http://www.snt.no/nytt/tema/gravide/rad.html) står det også litt.

Opprinnelig melding fra Matrix
Det er vel saltet og toksomasplose de frykter.

Matrix: Toxoplasmose. ;)

Egg
22-09-2003, 10:58
Burde jeg da ta en sånn test fordi jeg spiste spekemat i helga? :o

hegecesi
23-09-2003, 09:23
Jeg har antistoffer mot toxoplasmose.....så kanskje jeg kan spise litt spekemat likevel da:uff:

Tusen takk for alle svar, forresten. Dere har vært kjempehjelpsomme:klapp:

Ing
23-09-2003, 15:24
Legen min sa at det er utenlandsk spekemat man skal holde seg unna, norsk er greit!

chnelar
24-09-2003, 14:09
Derfor man bør ligge unna spekemat er fordi det verken er stekt eller kokt, og da kan den berømte listeria bakterien dukke opp, som ikke er farlig for oss men kan være det for fosteret!
Jeg har ikke turt å røre noe som ikke er gjennomstekt eller kokt jeg da!!

Termin 26. September

guffeline
07-10-2003, 12:35
Spis spis spis!!! Har spurt både legen, jordmora og en kokk om det der, alle sa det samme; Spis det du klare!! Sjansen for at dissa bakteriane skal dukke opp her til lands er bitte-små. Det einaste en bør tenke på er at vist du er plaga med vatn i kroppen bør du begrense det litt pga saltet! :D