Vis full versjon : Igangsetting av fødsel - fordeler og ulemper?
Noen som kan fortelle meg litt om hva fordelene og ulempene ved en igangsatt fødsel kan være? Da mener jeg ikke skrekkhistorier og skremsel, men opplysninger som kanskje kan hjelpe meg til å kunne vurdere hva som vil være best for meg. Går til samtaler med jordmor, og hun vet mye om det, men jeg ønsker også å høre andres erfaringer med det. Gjerne de positive også! Står på valget mellom planlagt keisersnitt og igangsatt fødsel, vil helst unngå keisersnitt. Se ellers hva jeg skrev i forum "termin i november" om hvordan det gikk hos jordmoren på sykehuset i går.
-Blésha (34+1)
Malinmor
26-09-2002, 13:39
Heisann!
Selv så har jeg dårlig erfaring med igangsetting av fødselen. Jeg blei satt igang med modningsgele og drypp da jeg ikke var moden for fødsel i det hele tatt. er du ikke moden ville jeg ikke bli utsatt for igangsetting, da man somregel får maserier eller stormrier som ikke gir noen pauser imellom, utrolig slitsommt og utrolig vondt når man ikke er moden. Vet at mange igangsettinger ender alikevel i hastesnitt pga, mor er utslitt, barnet står skeivt, lav fosterlyd m.m For andre igjen så går dette bra og de har hatt fine fødsler:) Men jeg vil ikke anbefale det om du ikke er MODEN!!! Er du moden tror jeg det går mye bedre , for da er kroppen din klar for fødsel og den får ikke det samme sjokket. Du kan søke deg frem på www.doctoronline.no og søke på gravidforum om igangsettinger, vet det står endel der om det.
Det viktigste er at du føler deg trygg på det du skal igjennom og at du får en fin opplevelse. denne gangen blir det k-snitt på meg;) Håper du finner ut av det og snakk gjerne med de på sykehuset om akkurat dette.
Lykketil
klem happii k-25
Verdande
26-09-2002, 14:24
Hei!
Jeg ble igangsatt etter vannavgang 15 dager før termin.
Jeg hadde da 2 cm åpning og var delvis moden. jeg fikk drypp. I tillegg til endel andre komplikasjoner så ble jeg stort sett liggende.... Det er ikke noe særlig.
Jeg hadde full åpning etter tre timer, nesten litt for raskt i følge jordmor. Jeg gikk fra ingen smerter til full pakke, og joda det gjorde vondt. Likevel var utrdrivingen verst, hadde ingen trykketrang og det endte med at legen lå på magen min å presset barnet ut. Fødselen varte i 5 t og 17 min!
Likevel har jeg alltid sett på det som en fin opplevelse. Jeg følte meg trygg hele tiden. Hadde en fantastisk jordmor som var hos oss hele tiden, og en super lege. I tillegg var mannen min helt fantastisk.
Brukte lystgass og fikk massasje. Fikk en pethidin sprøyte, men den virket ikke smertelindrende bare sløvende. Anbefales IKKE!
Er under vurdering for ingangsettesle nå også, men håper det selvsagt starter av seg selv. Min andre fødsel varte nok litt lengre, men det var en mykere fødsel uansett.
Likevel gruer jeg ikke for å bli satt igang, nå er jeg moden og har tre cm åpning allerede og en fødsel vil bli satt igang med gel, sier legen min. Det vil mest sannsynlig gå nokså raskt, men det vil trolig en fødsel som starter av seg selv gjøre også.
Keisersnitt er desidert siste utvei for eg, og ikke noe jeg velger selv iallefall! Da heller å bli satt igang!
Men hvordan opplevelsen blir for deg er umulig å si, men jeg ser ialllefall tilbake på min første fødsel med glede!
Klem fra Verdande, T-12
Jeg hadde igangsetting etter vannavgang i uke 33. Lå først og ventet et døgn på at kroppen skulle sette igang selv. Men etter 24 timer med maserier hadde jeg kun 1 cm åpning. Ble da satt igang med drypp. Ble forespeilet at det skulle gå veldig fort, det tok ca 18 timer.... Synes ikke noe om riene, fordi de varte så lenge. Var til slutt ganske sliten, og det var lillegutt i magen også. Det holdt på å ende i hastekeisersnitt, men akkurat i det de skulle trille meg ut av fødestua måtte jeg trykke.... Og vips var gullungen der!
Synes likevel jeg hadde en fin fødselsopplevelse. Hadde ekstrem fødselsangst på forhånd, så jeg hadde nok forestilt meg det verre. Det fine var at riene kunne skrues ned litt, eller helt av når det ble for ille. Hadde ingen smertelindring annet enn lokalbedøvelse under utr\drivningen.
Det beste var at jeg var i kjempeform etter fødselen. Besøkte lillemann på prematur 1,5 timer etter fødselen. Slik er det ikke etter et keisersnitt. Så visst er det vondt mens det står på, men det varer ikke så lenge.
Hanne 20+4
Hadde som Happii, en fæl fødsel pga at jeg ble satt igang da jeg ikke var moden. Anbefales IKKE!
De andre som jeg lå på avdelingen med som ble satt i gang samtidig, var på overtid. For dem gikk det greit, for de var allerede litt moden.
Jeg tenkte meg ikke to ganger om sist da jeg fikk muligheten til å bli satt i gang, (svangerskapsforgiftning), men hadde nok ventet i lengste langet om jeg hadde fått gjøre det om igjen.
Tror mange som allerede er moden kan få en like fin fødsel som "vanlige". Men jeg ble også fortalt at de fleste som ikke var modne og ble satt på kur - endte i hastekeisersnitt.
Det anbefales ikke....!
Bra at du tenker igjennom disse tingene! :) :)
Jeg ble satt i gang uke 38 pga svangerskapsforgiftning sist. Hadde da 1 cm åpning og var rimlig moden. Dryppet virka dårlig på meg, så de tok vannet. Det var ille, JA men på en annen side er jeg sikker på at keisersnitt ville vært verre. Når fødselen bare var over var jo alt greit igjen !! Vi kosa oss alle tre på føden i to timer. Morgenen etter var jeg jo oppe og stelte sønnen min selv. Ikke mange med keisersnitt som klarer det.
Igangsetting er vondt, men er man forberedt og får god hjelp underveis tror jeg det er det beste alternativet spør du meg.
Lykke til !!:birth:
Har svart deg inne på NM også jeg, men legger ut noe om keisersnitt her også.
Angående dette med keisersnitt...
Vil bare si at formen man er i etter et keisersnitt varierer veldig fra person til person. Jeg var faktisk i bedre form enn mange av de som fødte vaginalt der jeg travet rundt og rundt på barsel og kjedet meg dagene etter k.snittet
Det verste var å komme seg opp av senga morgenen etter operasjonen (Mattias ble løftet ut av magen min klokken 22:20 på kvelden), det føltes skummelt, jeg var svimmel og utmattet.. Men etter noen få timer følte jeg meg langt bedre
Dagen etterpå var jeg nesten i storform. Det strammet og stakk litt i stingene når jeg snudde meg i senga, og jeg kjentes veldig støl i hele mageregionen, men noen reel smerte hadde jeg ikke. Fikk kun smertestillende første dagen.
Da Mattias var 2 uker var jeg i storform og dro han med meg på treff i Oslo, tok da tog i 3 timer fra mitt hjemsted, og drasset rundt med vogna der inne Dette til tross for et stadig åpent k.snittsår som blødde pga av et hematom
Man lever visst på uante reservekrefter de første ukene etter en fødsel tror jeg
Mor til 3
09-10-2002, 13:39
min første fødsel ble satt i gang med drypp da jeg var 37 uker på vei på grunn av svangerskapsforgiftning.
de satte i gang med dryppet klokka 9 om morran, jeg lå der time etter time uten at noe skjedde, fikk beskjed om at da kveldsskiftet kom på klokken 15.15 skulle de stoppe dryppet og heller prøve et par dager senere.
Men klokka 15.15 så gikk vannet og riene startet med en gang. fikk litt panikk fordi det virket som om det ikke var noe mellomrom mellom dem, var fult kjør med en gang. hadde jeg enda vist at det ville gått fort så hadde det nok føltes bedre. for klokka 16.40 så var barnet ute. gikk altså bare 1 time og 25 minutter frø første ri til barnet var ute. og dette var mitt første barn. vist var det vondt fordi det var så inntenst, men så gikk det såpass fort at jeg ble ikke utslitt. grunnen til panikken min var at jeg trodde jeg skulle ligge sånn i 12-14 timer og at det ville bli værre og værre. men det ble ikke noe værre.
Mine 2 neste fødsler gikk like fort uten å bli satt i gang, men da var jeg mere avslappet for jeg viste at det kunne gå fort.
Nå ligger morkaka mi forann mormunn, og hvis den ikke trekker seg opp før fødsel (noe den vanligvis gjør) så blir det keisersnitt på neste fødsel, men jeg håper at det ordner seg så jeg får føde normalt denne gangen også.
Lykke til :)
Hilsen mor til 3 og termin med nr 4 :baby: den 1 mai
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.