Vis full versjon : Strekkmerker
Hei:p
Jeg sitter her og tenker litt over strekkmerker...eller rettere sagt mangelen på det samme.
Jeg er i dag 27+5 og har ikke så mye som antydning til strekkmerker, selvom jeg har lagt på meg 12kg og det meste i løpet av de siste 4 månedene. Det er jeg selvfølgelig glad for, ,em kan jeg være sikker på å unngå dem?!
Når er det strekkmerker pleier å komme??? Er det genetisk betinget?
Håper det er noen som vet litt mer om dette enn meg.
MissM
Tidl. bruker
22-09-2003, 14:45
Jeg har hørt at noen får strekkmerker, mens andre ikke får strekmerker, men jeg er ikke helt sikker på om det stemmer:uff:
Hei. Jeg er i uke 37+4 og har enda ikke fått strekkmerker. Det er ikke alle som får det.
Søstra mi har termin 3 uker etter meg og har heller ikke fått de enda. Har en gutt fra før og hun fikk aldri strekkmerker da hun gikk med ham.
Ei venninne av meg fikk ikke strekkmerkene før hun nærmest var under fødsel. Så det er nok veldig individuelt.
Så du får bare ha tålmodighet og vente og se. Jeg for min del krysser fingrene og håper jeg slipper unna det.
Hilsen Moci
37+4
UL-termin 9.10
Mens termin 3.10
Det er ikke alle som får strekkmerker, og det varierer når i svangerskapet man får det.
Strekkmerker er hormonbetinget (så vidt jeg har hørt). Og jeg slapp unna sist, og regner med at jeg gjør det denne gangen også. :uff: :D
24+1
Jeg har MANGE strekkmerker etter forrige svangerskap:leiseg:
Og jeg har fått greie på det at det ligger endel i familien, har moren din det er det stor sannaynlighet for at også du får det!
Sånn er det i familien min, her har vel alle damer fått det i graviditeten!!
Min kjære tante sier at det er en egen sjarm over disse "marmorerte magene" magene våre:D
Gønner,Gønner:bryn:, :stores: 28.09.98
og turbo:baby: i magen
Etter første svangerskap med verdens største mage, har jeg ikke fått flere strekkmerker. Jeg tror det er fysisk umulig! :latter:
Heldigvis blekes de etterhvert! ;)
Fikk mine først på overtid med jr. :) så det er ikke for sent enda :latter: men det er jo mange som slipper unna og kanskje du er en av de heldige? :)
cormatic
22-09-2003, 19:29
Jeg gikk 9 mnd uten å få ett eneste strekkmerke, men etter fødselen er kroppen min full!!! Lårene, magen og korsryggen/rumpa. Akkurat der jeg hadde rier. Dessuten er også puppene blitt fulle av strekkmerker...
Jeg slapp unna sist, og det ser ut til å gå bra nå også,- så langt. Mamman min har masse, og hun fikk sine tidlig.
Men mange damer får strekkmerker i de siste ukene også.
Rapunzel
22-09-2003, 20:25
Jeg fikk ingen strekkmerker de to første svangerskapene. MEN!!! I mitt tredje kom de. Bare på maven og brystene, men fy søren. Trodde jeg slapp unna den gangen også jeg :(
Så nå får vi se da, om det blir flere av de denne gangen.
Strekkmerker er nok desverre hormonellt og arvelig betinget, ja. Hos meg poppet de frem i stor stil i løpet av den siste uken før jeg fødte sist... I dag er jeg 30+0, og har ennå ikke fått noen nye på magen - men med erfaringen fra sist tar jeg ingenting for gitt :uff:
Klem fra Carine
Strekkmerkene er som nevnt hormonelt betinget, og de oppstår når proteinene som frakter hormonene rundt i blodet, blir brutt ned i underhuden. Derfor er det lite å gjøre med, hvis de først kommer. Eneste jeg vet om som kan redusere det, er å legge på seg lite, for når man vokser fort kommer de lettere. Jeg fikk massevis i første svangerskap fra uke 24, foreløpig har jeg ikke fått noen nye denne gangen, er nå snart i uke 28. Det er ofte arvelig, men ikke for meg, min mor fikk ikke en eneste stripe. Jeg hadde forøvrig en venninde som fikk firlinger samtidig som jeg fikk min første. Hun fikk ingen ting, og var like stram i huden igjen få uker etter fødselen, mens jeg så ut som en tiger. Skjønn seg på det den som kan. Fikk et tips fra Forglemmegei i desemberklubben om å bruke hvetekimsolje, kan også tilføre lavendel i 3. trimester ( NB! ikke før!!) Det skal visstnk trenge ned i underhuden. Jeg smører meg hver morgen og kveld, så kanskje er det årsaken til at jeg fortsatt er hel, hvem vet?
slettvoll
23-09-2003, 11:42
Har hatt en vektøkning på 20kg, fikk ikke et eneste strekkmerke før en ukes tid siden.. Dvs en ukes tid før termin.. Det er imidlertidig ikke så mange som ser de, for de er bare som blank hud der det har sprekt opp. Regner med at de plutselig kan bli dype og skifte farge?! Aner ikke.. Men jeg har kommet til å tenke at hvis jeg klager på det, har jeg ikke mye å bekymre meg om og må få meg en hobby ;)
Har og hørt at dette er genetisk betinget.. Har vært ekstremt flink til å smøre meg med cocoa butter og hvetekimsolje (det er jo lov å prøve seg!)
Ikke alle får strekkmerker da! Sist kom de vel ikke før de siste 3-4 ukene. denne gangen håper jeg jeg slipper! :D
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.