Vis full versjon : dere som har født før og hatt svangerskapsforgiftning
fikk dere gå til termin, eller fødte dere før? lenge før?
jeg har nettopp fått beskjed om at jeg har det, skal til hyppige kontroller altså, men de sa jeg sannsynligvis kom til å føde en stund før tiden. hvor lenge sa de ikke, vanskelig å si, men jeg vil bare høre med dere, når dere fødte. hvordan gikk det?
Iset 31+3
Hei Iset.
Da jeg gikk gravid første gang fikk jeg også sv.skaps forgiftning.
Men jeg fødte ikke før termin... gikk ganske bra for mitt vedkommende, gikk over tiden, og på dag 9 ble jeg lagt inn (9 dager over) Fikk gel på dag 10, som ikke hjalp, fikk en ny dagen derpå, på en lørdag, og skal si det satte fart i sakene, men babyen ble ikke født før på natten likevel.
Mitt poeng, er at de følger deg opp og sjekker alt, er det fare for deg og barnet vil de sette deg i gang før, er det ingen fare, ennå, så venter de. De vil helst at babyen skal komme på normalt vis, i allefall her.
Ønsker deg lykke til, og vil også si, HVIL GODT!! La mannen ta seg av ting som MÅ gjøres og ta seg av deg, du trenger all den hvile du kan få, stress og mye arbeid gjør bare sv.skaps forgiftning verre, er min erfaring..
Måtte ta meg av alt jeg, for typen orket ikke noe, alt var mitt ansvar....
Og så vil jeg gi deg mange :stakar: :stakar: :stakar:
tusen takk:)
mannen er heldigvis arbeidsledig akkurat nå, så han er jo hjemme. han er veldig flink å hjelpe til, han blir faktisk sint hvis jeg stresser, for han er livredd for at noe skjal skje med meg og babyen.
det går nok fint:)
klem Iset 31+3
Hei igjen.
Flott at du får så mye hjelp da :)
Skulle ønske det var meg det :o min mann jobber snart døgnet rundt... Så her er det lite hjelp å få, men er heldigvis ikek plaget med sv.skaps forgiftning da. men har jo Lumbago osv da. så det hadde vært deilig med hjelp fordet...
Ta godt vare på mannen din du, Iset ;) Han er vist en knupp :)
Ha en fin dag :)
Hei.
Jeg fikk svangerskapsforgiftning forrige gang. De oppdaget det i uke 37. Da hadde jeg hatt ++ på ødem en god stund og litt forhøyet blodtrykk. Da det i tillegg ble funnet protein i urinen var det inn til kontroll.
Ble lagt inn en natt til observasjon, men fikk dra hjem dagen etter med streng beskjed om å hvile. Fikk helst ikke se TV engang. Bare ligge i senga og bare stå opp for å gå på do... Det var forferdelig kjedelig.
Men, holdt senga og var inne til kontroll hver dag på sykehuset. Seks dager etter at jeg fikk diagnosen oppdaget jeg blod på papiret da jeg våknet og gikk på do på natta. Inn til kontroll igjen. Var slimproppen som var gått bare, men jeg var skikkelig nervøs :uff: Det ble da oppdaget +++ eller ++++ husker ikke helt på urinen (pluss høyere blodtrykk)og jeg ble innlagt med beskjed om at de skulle sette igang fødselen mandag kveld (dette var natt til søndag).
Det var jo da ingen panikk på gang(ikke fra vår side. Tok det veldig rolig, men legene var veldig alvorlige). Var jo i uke 38 og lille jenta mi var slett ikke så liten. Større en gjennomsnittet.
Fødselen min startet av seg selv, og da jeg kom opp på føden for å sette igang fødselen fant de 3-4 cm åpning :D Alt gikk bra, og blodtrykket og ødemene kom i lage etter noen dager. Jeg har i ettertid hatt endel vondt i nyrene, men vet ikke om det kommer av svangerskapsforgiftningen... Skal spørre når jeg skal til jordmor neste gang.
Jeg syntes det var forferdelig kjedelig å bare ligge i senga og ikke engang få se TV. Men, det er veldig viktig å slappe av når man har fått svangerskapsforgiftning! Det kan jo utvikle seg til Eklampsi (svangerskapskramper) og det vil jeg tro er en veldig lite hyggelig opplevelse.
Du må ha lykke til videre. Og passe på å slappe godt av. Det er bra at det ble oppdaget hos deg, og at du nå får ekstra god oppfølging!
:klem:
skorpion 80
22-09-2003, 18:47
Uff, det høres jo ut som om du har fått dødsdommen sånn som jeg skriver.....:uff: :uff: det var ikke SÅNN ment da! :p
Men du er det mennesket jeg aller minst hadde håpa skulle få mer å stri med nå! heldigvis er ikke dette så farlig lenger som før, og det er mange som får det i mer eller mindre grad, og det går alltid bra og alt det der, men det er jo aldri noe gøy å bli syk uansett da! Og du er jo så langt på vei at må de ta ut babyen, så......det gjør de jo ikke om ikke VELDIG nødvendig da!
Jeg kan minimum om dette jeg, men jeg syns bare det var så vondt at AKKURAT DU AV ALLE skulle rammes av dette!!
:leiseg: :leiseg: :leiseg:
Du har jo ikke hatt det SÅÅ lett hittil da, og så er du liksom litt spesiell syns jeg.....vært det hele tida så lenge jeg har chatta med deg og lest dine innlegg.
Det går nok helt sikkert fint, men det er nå noe da, å stri med... har hørt at du må slappe av mye og sånn, og det kan jo bli kjedelig.
FLOTT AT GUBBEN DIN TAR GODT VARE PÅ DEG!!! KJEMPEFINT AT DU HAR EN SÅNN MANN!!!!
Det er mange som ikke er så heldige som oss, som har menn som mangler fullstendig forståelse....
TA VARE PÅ DERE BEGGE TO! ( alle 3 blir det da....) og hold oss oppdatert på åssen det går med deg!!
:stakar: :stakar: :stakar:
Jeg hadde svforgiftning og fødte i uke 35. Jeg ble igangsatt. Ble lagt inn en uke før jeg ble satt igang for observasjon. Hadde i tillegg svangerskapsdiabetes så jeg ble tatt meget godt vare på. Blodtrykket mitt ble tilslutt så høyt at jeg ble igangsatt som sagt i uke 35. Fødselen gikk fint, men Silje fikk problemer med lungene som var litt umodne så hun ble overført til kuvøsen der vi var i tre uker før vi fikk komme hjem. Har siden ikke hadd noen problemer hverken jeg eller Silje.
Filifjonk
23-09-2003, 09:01
Spørsmålet her er vel graden av svangerskapsforgiftning. Har du fått diagnosen lett, blir du fulgt nøyere opp og holdt under oppsikt. Dersom tilstanden er stabil kan du risikere å måtte gå svangerskapet ut. Får du derimot diagnosen alvorlig.. eller at din lette svfg utvikler seg i negativ retning så kan du bli lagt rett på KS i verste fall. Her finnes ingen fasit.. for ingen vet hva som vil skje i kroppen din i dagene som kommer. Svfg er skumle saker som kan snu fra lett til alvorlig på null tid.. Ta rådene fra lege/jordmor alvorlig.
Pippilotta
24-09-2003, 15:45
Jeg fikk svangerskapsforgiftning i mitt forrige svangerskap, da jeg var cirka 32 uker på vei. Den holdt seg "stabil" (lett til moderat), helt frem til uke 39. Tror dette skyldtes at jeg var veldig flink til å ta det med ro. Det er kjempeviktig! Ligg mest mulig på venstre side - da jobber visstnok morkaken aller best.
I uke 39 forverret det seg plutselig for meg, og jeg ble lagt inn en fredag. Samme kveld fikk jeg satt inn gel, og fødselen startet i løpet av natta. Barnet måtte til slutt tas med vakum, fordi blodtrykket steg og steg og steg under fødselen...
Alt gikk greit med gutten, bortsett fra at han var litt skranten. Barnelegen kalte ham dysmatur, og mente han hadde fått litt lite næring på slutten.
Jeg håper det går greit med deg, og at de neste ukene ikke blir altfor tunge. Lykke til!
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.