Vis full versjon : Kosthold.
Hvor flinke er dere
til å spise sunn, god mat med masse grønnsaker, desembermagedamer???
Jeg må innrømme at jeg/vi ikke er så veldig flinke...glimter til innimellom. Men så sklir det ut litt. Prøver jo å lage ordntli middag, men så er det så mye man driver med, oppussing og sånn, og da har man ikke tid til å bruke lang tid på lage middag...huff, må skjerpe oss:bonk:
:kidoki: :kidoki: :mating:
Nellevis
26-09-2002, 13:58
Jeg må innrømme at jeg har litt dårlig samvittighet på dette punktet... Jeg er som deg - flink i perioder også sklir det ut! Altfor ofte blir det lettvint middag, mens de andre måltidene i og for seg er greie. Mye brødmat, med ost eller leverpostei eller kaviar - som regel grovbrød i det minste...;)
Også har jeg så og si kuttet ut brus og gått over til melk (jeg drikker sjelden eller aldri dette!) og synes det er helt nydelig med iskald skummet melk!!!
Men godteri; der har jeg et problem!!!:o Jeg er blitt sjokoman!!! Har alltid vært glad i godis, men nå er det ekstremt!! Tidlig i svangerskapet fikk jeg halsbrann av dette, men nå i det siste får jeg visst ikke det lenger... Jeg må virkelig ta meg sammen - ender vel med at jeg får en baby på 6 kg!!!:eek:
Men jeg skal skjerpe meg fra i morgen.............trur eg...........
Victoria
27-09-2002, 04:36
Jeg var flinkere til å begynne med. Nå er jeg ikke så opplagt lenger og har slett ikke energi til å handle alskens saker og tilberede sunne og eksotiske middager. Må innrømme at det blir en del Fjordland ferdigmat når gubben er borte og ellers mye posesupper, pølser, pizza osv. Prøver så godt jeg kan å integrere noen grønnsaker, men det er ikke alltid vi har det hjemme og jeg gidder ikke å gå på butikken for å kjøpe 3 gulrøtter liksom. Da lager jeg heller noe annet.
Jeg er fæl med brus, klarer meg nesten ikke uten det. Har hatt tilbakefall med koffeinen også - hadde nesten kutta det ut! :sint:
Har hatt en periode med godis også, men skal prøve å finne sunnere alternativer - frukt, nøtter, tørket frukt etc.
Problemet er at jeg ikke har noen viljestyrke når det gjelder mat. Jeg spiser det meste, selv om det er usunt. Og desto mer jeg tenker på at jeg ikke bør spise det, desto mer får jeg lyst på det, helt til jeg blir helt :gal2: og bare MÅ ha det....
Tror ikke jeg er så særlig flink på dette med kosthold egentlig... Men så er jeg jo så heldig å ha en samboer som bestandig lager middagen på hverdagene. ;) Han er flinkere. :) Prøver å spise mer poteter i stedet for ris/pasta, å så går det ganske mye i kylling å fisk. (Fet fisk spiser vi bare hvis det er oppdrettsfisk nå.) Grønnsaker er vi nok ikke så veldig flinke på, men det blir minst to frukt om dagen på meg. Brus drikker jeg ikke noe særlig av, bare hvis vi er på restaurant. Ellers går det mest i vann her. Liker ikke melk så veldig godt, så det får jeg sikkert for lite av. (Spiser frokostblanding med melk til frokost, så det blir vel kanskje 2-3 dl melk om dagen i alle fall. Tror rekomendasjonen er ca 6 dl... Tar et glass melkesjokolade innimellom da, men det blir sikkert ikke tilstrekkelig med melk i alle fall.)
Jeg følger "Vekt i balanse" dietten fordi jeg hadde svangerskapsforgiftning med storebror. Det innebærer at jeg spiser minst mulig raske karbohydrater dvs. poteter, hvitt mel, ris, pasta, mais mm. Derimot blir det mye salater, skalldyr, fisk,kylling frukt og yoghurt. Spiser minst mulig mat med "vanlig" sukker, bruker fruktose i steden. I helgene skeier vi litt ut, men jeg passer på å spise lavglykemisk uansett. Derfor blir det kokesjokolade (70%) mokkabønner eller kake som jeg lager selv med fruktose. Brus liker jeg ikke så det er greit. Drikker nok litt lite.....vann klarer jeg ikke, men har laget saft selv som er kjempe god!!
Det er slitsomt innimellom å leve på diett, men det er jo verdt det !!! Det ser jo ut som det virker positivt på meg så langt.
PS. dette er absolutt ikke slanking !!!!!
spiser mye frukt og grønt - men jeg sliter så veldig med tranen! VET at det er veldig viktig for lillegutt - men innrømmer at på enkelte dager "glemmer" jeg å ta den.... og får SÅ dårlig samvittighet :blush: :uff:
Victoria
28-09-2002, 01:01
Har nesten ikke tatt tran i det hele tatt. Som legen sa, det er jo sunt, men samtidig er det nesten kun i Norge at vi tar det og de får jo ikke dummere barn i andre land av den grunn...
Ang. tran så er jeg Svensk. Å jeg tenker IKKE spise tran!!! Ikke om jeg så får betalt for det! Har prøvd både i flytende form å tabletter, men jeg begynner bare å kaste opp... Vet at det finns noe på apoteket i Sverige som heter AD-dråper, som man pleier å gi små barn på vintern. (Det er A og D vitamin i flytendes form å burde vel fungere omtrent som tran). Blir i alle fall ikke ekkel ettersmak av det. ;) Tror neppe jenta vårs blir til å få tran når hun kommer ut heller. Har litt vanskelig for å tvinge andre til å spise ting som jeg selv ikke liker...
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.