PDA

Vis full versjon : Ehh... hemorider. Erfaring?

Linemamma
23-09-2003, 10:29
Hei alle magedamer

Jeg har fått ett problem **ehh....** :o Tror kanskje jeg har fått hemoride. ** et lite udelikat problem, men jeg fyrer løs**

Men jeg aner ikke altså, har aldri hatt det før. Noen som har erfaringer å dele?

Det er selvfølgelig veeeldig vondt å gå på do og "bommelomme".
Det er en smerte som er drittvond. Først tenkte jeg at jeg kanskje hadde fått en rift, men nå har smerten vart i ca 1 uke, og den blir ikke bedre.

Beklager detaljer :uff: , men hvis jeg kjenner på anushullet før jeg har vært på do, kjennes den helt vanlig ut. Men etter at jeg har gjort "det", er jeg liksom "hoven" rundt anus. Ikke noen "henge" hemorider som jeg har hørt om tidligere, men akuratt som jeg er hoven akuratt rundt hullet liksom.

Noen som vet?

Uff... syntes dette er litt ekkelt å spørre om, men jeg kjenner ingen (som jeg vet iallefall) som har hatt det.

Noen med råd, erfaringer?

nurket
23-09-2003, 10:39
Jeg får vel innrømme at jeg har samme problem som deg jeg da :blush:

Har også veeldig vondt når jeg går på do (lyst til å hylgrine noen ganger), hard avføring. Og føler meg ganske så hoven bak der når jeg er ferdig. Noen ganger merker jeg ingenting til det, men jeg har hatt det on-and-off i flere mnd jeg :uff:

Jeg skal faktisk spørre JM i dag hva det er for noe. Burde vel gjort det for leeenge siden. Men jeg som deg har trodd at det er en rift, ikke hemorider.

Men jeg har også begynt å med Duphalac for å hjelpe på den harde magen min, og jeg syns det hjelper.

24+2

Filifjonk
23-09-2003, 11:01
Innvendige hemmorider.. hørt om det damer?
De er minst like vonde som de hengedippene man får på utsida.. og om en da i tillegg har fått en og annen sprekkasje på innsida ja da sitter dohylet løst...
Vært der.. gjort det.. hatt det...

Først.. få i dere vann og masse fiber.. Unngå melk og melkeprodukter og colalignende drikker.

Løp og kjøp anussalve/hemoridesalve på apoteket. Gjelder både ved sprekkasje og ved hengehemorider. I samma slengen kan du ta med deg i flaske med medisinsk grønnsåpe. Og en pakke eller to med engangsklyster.

Løp hjem om du greier... Bevegelse og aktivitet får fart på tarmene.

Vel hjemme tar du så et varmt rumpebad. Behagelig temp på vannet med en dæsj av den nye grønnsåpa di. Sitt å dupp på stampen 20-30 min. Varmen stimulerer endetarmen til å slappe av.. Grønnsåpa rengjør og dreper baskeluskene..

Vel oppe av dunken kan det hende du får bommelomtrang..

Ikke drit i det.. drit i do da.. men prøv å la være å trykke.

Er avføringen særdeles hard bør du bruke engangsklyster.

Etter bad og evt. bommelom bør salven tas i bruk.. Les bruksanvisningen og følg ruta. Brukes både innvendig og utvendig etter behov..

Rumpebad bør gjennomføres 2-3 ganger daglig.

Grønnsåpevask bør tas etter alle bommelomturer og salva kjører du på med etterpå.

Følger du dette opplegget blir du fort kvitt problemet.. og kan da unngå fæle netter med kløe og svie.. For ikke å snakke om forbedringen en får på dofronten!!

God dritjakt!!

nurket
23-09-2003, 11:26
Takk Fjonken,

:eek: :eek:

JM time kl 13, så da skal jeg høre med henne om å gå til innkjøp av dette. Men det høres jo virkelig ut som jeg burde gjøre det ja :blush:

24+2

Linemamma
23-09-2003, 11:39
Fnis...:blush:

Det var jo veeeldig mye greier da. :uff:

Tre ganger om dagen med rumpe bad :???: Hvordan i allverden skal jeg få tid til deg da?

Skal iallefall ile til apoteket og kjøpe meg hemoridekrem. ;)

Men jeg syntes jo egentlig ikke jeg er så veldig hard i bæsjen da. :uff: Forrige svangerskap var jeg veldig løs i magen hele tiden, og det også ble et problem. :uff: (akk, akk... skakke værre greit)

Pust, pust, pust.... sakte og rolig kontrollert. Øver meg på pusteteknikk da, :cool: hver gang jeg må bommelomme. :D

(22+2)

glad
24-09-2003, 14:45
Jeg gikk til legen da jeg fikk sånne vonde hemoroider, men det var etter min første fødsel.
Da fikk jeg noen stikkpiller som skulle innføres i rompa...:D
Og etter den gang har jeg ikke hatt tendens til hemoroider igjen!

Men da gjelder det jo å holde magen i orden, og en skal ikke presse avføringa ut. Den skal komme av seg selv. Det skal med andre ord ikke måtte være noen jobb for å bæsje....

Lykke til! Hemoroider er mer vanlig enn vi tror, det er bare det at alle syns det er så fryktelig pinlig og flaut....