PDA

Vis full versjon : Jeg har gjort det meste galt....

Trulta
26-09-2003, 18:02
Hei,

Har vært på ultralyd, og fått fremskyndet termindatoen. Da fikk jeg litt hetta, fordi da viser det seg at jeg har vært hos tannlegen og tatt røngten uten å vite at jeg har vært gravid! Hvilke skader kan røngten påføre fosteret?

Jeg tok også Dong Quai i en periode, og da var jeg også gravid. Leste i avisen nå at små mengder ginseng kan gi misdannelser på fosteret. Vet at man ikke skal bruke Dong Quai når man er gravid, men er det fordi det inneholder ginseng?

Har selvfølgelig også spist masse muggost i denne perioden, da jeg elsker det!!

Blir litt svett nå...!!

Hilsen Trulta som håper noen kan trøste meg litt nå...

fomle
26-09-2003, 18:29
Heisann trulta..

Ikke bekymre deg så mye du.

Når jeg ble gravid med første min så var jeg på fyll og fest vær helg i tre uker jeg før jeg viste jeg var gravid spiste blodige biffer og masse ost.

Hun er i dag 6 år og frisk og rask som en fisk :D

Snakk med lege/ jordmor om det... så er jeg sikker på at de også roer deg ned.... :stakar:

chnelar
26-09-2003, 18:51
Hei du!!

Angående røngten hos tannlegen så var jeg hos tannlegen i 1. av graviditeten, hun fortalte ikke meg at røngten var farlig, og som 1.gangs gravid visste ikke jeg det, men i dag har jeg termin og alt er som det skal! Hvertfall som jeg vet:uff: !
Så du bør nok ikke bekymre deg. Jeg har forresten oxo en venninne som gikk gjennom hele svangerskapet uten å vite det, og hun festa og spiste alt uten å vite noe. Og det gikk bra det og!!

Termin 26. September

Apelzin
26-09-2003, 19:07
Tror heller ikke en røntgen er så veldig farlig. Tenk på alt hva man gjør når man nettopp er blitt gravid uten å vite det.. Dette går nok bra skal du se.

Sanne03
26-09-2003, 20:38
Jeg tokk noe som er enda værre en rønken. Viste ikke at jeg var gravid. Jeg tok CT rønken inni trommel. og drakk noe vekse greier. kontrast veske heter det..

Men ingen skade skjedd. Tror det er skjelden det skjer noe..

Men vist du lurer på snakke med legen...

32+6

Majka
26-09-2003, 21:06
Frustrerende å tenke på, men trøst deg med at det går som regel bra. Jeg var hos tannlegen og fikk krone på tanna dagen før jeg testet positivt. Det var 3dje besøk hos tannlegen på kort tid, - altså alle mens jeg var gravid. Masse røntgen, bedøvelse ++. Håper det er så tidlig i svangerskapet at ingen kontakt er med den lille celle derinni. Den verste skaden var forhåpentligvis den lommeboka måtte utsettes for.

Junemor
26-09-2003, 22:37
I følge tannlegen min er strålingen hos tannlegen like mye som strålingen vi får når vi flyr.

SunSmil
26-09-2003, 23:28
Noen har sagt til meg en gang da jeg ventet ho førstemannen at når man ikke vet at man er gravid, så går det ikke hormoner i kroppen... sånn å si det... Jeg husker ikke helt hva det er blitt sagt, men det har noe med hormoner som vi kvinner får når vi blir gravide...... Så derfor påvirker ingenting fosteret..
Men selvfølgelig vet vi ikke noe før vi har beviset på det..

Men det går helt sikkert bra med barnet ditt..... X fingrene for deg.... !

Koz

Mettas
27-09-2003, 01:07
Tror ikke du skal bekymre deg. De første 2 mnd. deler ikke fosteret blodforsyning med deg, og lar seg dermed ikke påvirke særlig av det du putter i deg. Alt med måte, selvsagt.

Hilsen fra Mettas, :stores: 22 mnd. og :baby: (01.03.04)

Iset
27-09-2003, 02:07
Opprinnelig melding fra Trulta
Hei,

Har vært på ultralyd, og fått fremskyndet termindatoen. Da fikk jeg litt hetta, fordi da viser det seg at jeg har vært hos tannlegen og tatt røngten uten å vite at jeg har vært gravid! Hvilke skader kan røngten påføre fosteret?

Jeg tok også Dong Quai i en periode, og da var jeg også gravid. Leste i avisen nå at små mengder ginseng kan gi misdannelser på fosteret. Vet at man ikke skal bruke Dong Quai når man er gravid, men er det fordi det inneholder ginseng?

Har selvfølgelig også spist masse muggost i denne perioden, da jeg elsker det!!

Blir litt svett nå...!!

Hilsen Trulta som håper noen kan trøste meg litt nå...

dong quai inneholder IKKE ginseng! det er to helt forskjellige ting. men man skal ikke ha det i svangerskapet siden det er en sterk urt. men de som bruker det, bruker det jo helt til de tester 2 blå, og da er de som regel 4-5 uker på vei. det gjør ingenting:)

klem Iset 32+2