Vis full versjon : Hemorider..?
jeg lurer på en ting.. hvordan vet man at man har hemorider? gjør det vondt liksom? hele tiden? eller kan det kanskje gjøre vondt når man sitter?
og hvordan blir man i såfall kvitt det?
må man til legen......?
eller få noe på resept..?
klemmer fra lilith med legeskrekk
Det vanligste er at det gjør vondt å gå på do (bommelibom :)). Utvendige hemorider kan man dessuten se eller kjenne utenfor endetarmsåpningen. Noen blør også litt ved avføring (ja se det var et bedre ord enn bommelibom.. ;))
De generelle tipsene da går ut på å holde avføringen myk, spise mye fiber, mosjonere regelmessig, osv. osv. Også kan man bruke en reseptfri salve som man kjøper på apoteket. Scheriproct er visst greit å bruke under svangerskap.
Litt mer ekstremt blir det når det gjør vondt å stå, sitte, gå, ligge og sånt også. Da hjelper ikke salve stort lenger. Blir det ekstra ille må du inn og operere, men jeg tror ikke det er så vanlig. Jeg fikk ikke inntrykk av det da jeg sto på legevakta og prøvde å hviske veldig lavt til dama i skranken hvorfor jeg hadde kommet dit. Det var forresten innmari dårlig gjort av henne å gjenta det jeg sa så hele venterommet hørte det, men pyttsann. Kan'ke værra så innmari fin på det hele tia vøtt. :)
Det er ganske vanlig med hemorider under svangerskap. De kommer av at livmoren presser mot blodårene der bak. Prøv sånn salve du. De går som regel bort igjen uten ekstreme virkemidler. Lykke til! :)
tusen takk, da skal jeg snike meg ned på apoteket etterpå..
akkuratt sånn jeg er redd for, sånn du sa om at damen i skranken roper det ut til hele venterommet, huff huff :uff:
skummelt, det..! ;)
Lilith
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.