PDA

Vis full versjon : Råd mot kvalme?

MokkMokk
27-09-2002, 21:57
Hei dere mer erfarne magedamer!

Jeg har jo akkurat funnet ut at jeg er gravid, :klapp: - er 4+0 idag. Men allerede for et par dager siden kom kvalmen snikende,
og den er dessverre tiltagende for hver dag! :eek:
Jeg kaster ikke opp ennå, men det har vært hakket før, flere ganger..

Nå mener jeg IKKE å klage; dette har jeg tross alt ønsket i månedsvis :D,
men kanskje noen har noen gode råd for å holde kvalmen litt på armlengdes avstand i perioder?

Jeg har nemlig konstant, gjennom hele døgnet en murrende kvalmefornemmelse i magen, som forsterkes i "bølger" i blant.
Og matlysten blir deretter - ingenting smaker godt, ingenting frister.

Blir jo litt redd også da..er det normalt å være SÅ kvalm så tidlig?
Noen som kan forbarme seg over meg med litt beroligelse og kanskje et par råd? DA blir jeg glad! :p :klapp:

Klemmer fra

Rusken
27-09-2002, 22:08
Du har lov til å klage over kvalmen, det tror jeg vi alle har gjort. Tror veldig mange her inne, inkludert meg selv, har forbannet den flotte hvite "porselensskålen" på badet.
Jeg kjøpte noen Ingefærkapsler på en helekostbutikk. Tok to av dem før jeg stod opp hver morgen. De hjalp nok litt, men jeg var kvalm uansett fra uke 4 til uke 9. For noen hjelper det å spise kjeks, men ikke for meg. Saft kan også hjelpe, ta noen slurker før du står opp. Bruk også god tid på å komme deg opp om morgenen. Dersom jeg spratt fort ut av sengen, gikk det i hvertfall galt!

Håper dette hjelper litt, blir det for gale, så ta kontakt med lege, de kan alltids gi deg noe kvalmestillende, men det er jo ikke så bra å ta det heller...!

Lykke til, tenk at kvalmen er positiv kvalme!!!!

Klem fra Rusken 11+1

:findag:

Cinnamon
27-09-2002, 22:13
For det første så er kvalmen et godt tegn i seg selv! Tyder på at du produserer de riktige hormonene i massevis! Når det er sagt kan jeg ikke si at jeg klarte å glede meg over det når kvalmen var som værst men man kan jo prøve...
DEt som hjalp meg noe i begynnelsen var sånne "sea -band" - akupunktur armbånd til å ha rundt håndleddet. Fås i de fleste helsekostbutikker. Ellers har jeg måttet passe på å spise jevnt og trutt, ikke bare småspise men en skikkelig brødskive eller to litt oftere enn jeg var vant til, gjerne med et par timers mellomrom. Det å ha noe i magen hjalp meg selv om jeg ikke hadde lyst på noe. Og for all del - spis det du har lyst på, man MÅ ikke trykke i seg kjøttkaker,tran eller makrell når det bare kommer opp igjen!
Og viktig med nok søvn og ro. Snakk med legen om du føler du trenger sykemelding.
Akupunktur tok så og si knekken på kvalmen min, men jeg vet ikke hvor tidlig i svangerskapet de vil begynne å behandle. JEg gikk ikke før uke 11 omtrent. Men er iallefall effektivt på 80% av de som prøver.
Lykke til ihvertfall :)
Cinnamon

Tidl. bruker
27-09-2002, 22:14
Du vet jo sikkert at det er helt normalt å være kvalm i begynnelsen, men noe kjekt er det ikke!:sint:

Du bør prøve små, lette måltider ofte. Tørre kjeks om morgenen før du står opp - ha noen liggende på nattbordet.

I mitt forrige svangerskap var jeg kvalm til ut i 5 mnd., men jeg spydde heldigvis bare en gang, selv om det var nære på mange ganger. Jeg drakk melk for å døyve kvalmen. Etter 12 uker fikk jeg lov å ta Postafen mot kvalmen, og jeg ble også sykemeldt pga av den.

I dette svangerskapet var jeg kvalm i uke 8-10, og uke 8 og 9 lå jeg rett ut på sofaen og klarte ingenting. Bare det å snu seg, fikk meg til å brekke meg.:(

Det legene sa til meg i forrige svangerskap var at hvis jeg spydde i 3 dager uten å ta til meg noe, ville de vurdere innleggelse. Får bare håpe du slipper det.:uff:

Ellers får du bare ta det rolig, og tenke på at det faktisk er et godt tegn at du er kvalm - du har jo klart det du håpet på så lenge!:klapp:

Klemz

Tigris
27-09-2002, 22:16
Vet hva du snakker om.. Jeg var konstant kvalm og kastet opp i 4 mnd!! Matlysten forsvant og jeg gikk ned kilo etter kilo. Heldighvis gikk det over.. Ble kvalm jeg nesten samme dagen to blå lyste mot meg, så det er helt normalt å bli kvalm så tidlig! Hos de fleste går dette over etter 3 mnd..

Dette kan hjelpe deg:

* Spis lite og ofte

* Spis gjerne før du blir sulten

* Et par grove kjeks eller knekkebrød og litt te i ro og fred på sengen før man står opp..

* Spis mat som er rik på karbohydrater, som grovbrød, frokostblandiger, poteter og ris.

* Drikk masse!

* Mye frisk luft gjør godt..

* Sørg for masse søvn og hvile

* Unngå stress

Solstråle
27-09-2002, 22:29
Huff det er ikke greit med den kvalmen ...:(
Jeg ble dårlig tidlig og dessverre er jeg dårlig enda og er nå i uke 28. Men det skjer jo sjelden, men jeg har lært meg noen triks i løpet av den tiden. Bare husk på at det er meget forskjellig hva som hjelper og ikke hjelper fra person til person.:)
Ser at du har fått de fleste gode rådene allerede så jeg skal prøve å ikke repitere alt for mye.:D

Spis lite og ofte , gjerne ikke la det gå mer enn 2t mellom hvert måltid.
Hold deg unna supper o.l. da de kommer ofte lettere opp igjen.
Spis tørre salte kjeks og få gjerne frokost på sengen:) Det er jeg så heldig å får i helgene av min mann:D
Ingefær tabletter får du kjøpt hos Sunkost og de har hjulpet mange.
Drikk vann med isbiter og sitron.
Hold deg unna sjokolade o.l. chips er ofte greit hvis du vil ha noe søtt.
Sov masse og få masse hvile.
Ta det med ro og ta vare på deg selv..:D

Gratulerer med vesle nurket, du går en spennende tid i møte :)

PPs. Hvis seinerer kvalmen blir uuutholdelig så prøv akupunktur det er det eneste som virkelig hjalp meg på det verste..

lenesin
27-09-2002, 23:15
var såppas mye plaget med kvalme at jeg gikk ned mange kilo å ble sykemeldt:( :spy: så kjøpte jeg urizal på helsekost å det gjorde underverker:D

Linemora
28-09-2002, 01:00
Hei. Ser du har fått mange gode råd mot kvalmen. Det fins vel ingenting som gjør at kvalmen gir seg, når den først har kommet. Men det fins jo råd som gjør at kvalmen er til å leve med. Ingefær hjalp meg litt. Jeg spydde hver dag til i 5.mnd. Men plutselig en morgen var kvalmen blåst bort, og jeg fikk igjen matlysta til de grader. :)

Lykke til med graviditeten. :) Det er verdt kvalmen...

Leo-girl
28-09-2002, 16:54
Hei Verene!!!

Ville bare gratulere deg med 2 blå. Det har du virkelig fortjent.

Kvalmen min begynner heldigvis å gi seg litt nå. Men den har vært der noen uker. Det er slitsomt når det holder på. Pass på at du ikke blir sulten for da blir det enda værre....i alle fall ble det det for meg. Ha noen kjeks lett tilgjengelig til alle tider.

Lykke til videre!!

:klapp:

Klem fra
Leo-girl og 13+3

Frøet
29-09-2002, 15:08
Joda, det går fint an å bli kvalm med EN GANG, for det ble jeg. Og det varer stort sett hele dagen - topper seg av og til...og ender med nærkontakt med porselensskåla. :eek

Jeg var sykemeldt 100 % ei uke, måtte ha 50 % sykemeld. i 1 mnd. Kommer nok an på hvor mye stress og fysisk aktivitet du har i jobben. Legen ville gjerne gi 100 % sykem. hele vegen, men jeg snakka med sjefen som var positiv til å gi meg litt snillere arbeidoppgaver.

Ellers:

- Kjerringråd prøvd og forkastet: Ingefær, kjeks på senga mm. Ikke noe av dette hjalp på meg. Men dette er jo super-individuelt!
- Ta det med ro!
- Få mye søvn
- Frisk luft er bra innimellom
- Spis det du får lyst på der og da
- Grovbrød + knekkebrød med leverpostei og agurk reddet meg
- Unngå fete middager, stekt kjøtt, sterkt krydder o.l. Kokt mild mat er ofte bedre (Fiskeboller i hvit saus - hurra!) :klapp:

Lykke til, jeg begynner heldigvis å føle meg bedre nå -så det er lys i tunnellen!

Klem fra Frøet, 14+2

Gizmo
09-10-2002, 12:22
Jeg var på kontroll igår. Sliter selv med kvalme.
Legen min sa at det nå var en godkjent hjelp mot svangerskapskvalme å bruke 4x250mg ingefærkapsler om dagen.
Jeg har begynt, og føler meg allerede bedre.

I tillegg skal det være sundt og godt å ta en fersk ingefærrot og raspe denne i en liten kopp (bare litt) og helle varmt vann over. Vips, så har du ingefærte!

Ellers er vi vel alle i samme båt når det gjelder kvalme. Min personlige lille hjelp er iskaldt vann! Drikker alltid et glass dersom kvalmen kommer opp. Det hjelper for min del.

Lykke til videre!

Hilsen
Gizmo og lille Stine/Andre 9+3:baby:

Mortens mamma
11-10-2002, 17:45
I det forrige svangerskapet fikk jeg en omgangssyke som aldri så ut til å gi seg. En test forklarte hvorfor.
Denne gangen kom kvalmen en drøy uke etter at barnet ble skapt, og det føles like ille som sist. Sist ga oppkasten og kvalmen seg i uke 37, jeg håper det gir seg i uke 12 eller så nå...

Jeg har hatt god nytte av full sykemelding, den maten jeg har lyst på der og da, sure og syrlige ting som feks norske epler, eplejuice og cola. Jeg har også en hang til lakris...

Spis det du har lyst på, hvil ofte, ligg gjerne på høyre side for da holder maten seg i magesekken, og du slipper at det skvulper rundt i magen. Om du etterhvert får problemer med tannpussen, kan du kjøpe fluortabletter på apoteket. Det går også an å bytte til en mindre tannbørste, feks juniortannbørste.

Lykke, lykke til! Det er utrolig strevsomt mens det står på. Heldigvis glemmer man det fort når det er over. Selv kom det brått tilbake da jeg ble gravid igjen. Man bruker fort litt tid på å angre på at man ble gravid igjen....