PDA

Vis full versjon : Oppdatering fra Margreth

Margreth
28-09-2002, 16:32
Hei på dere.

Her kommer en liten oppdatering fra meg. Jeg var den greie fastlegen min på torsdag.

Legen mente at alle smertene mine var relatert til bekkenet...bare at de flyttet litt på seg. Nå har jeg mest vondt i lysken. Han klemte på et par steder som gjorde skikkelig vondt..også får jeg veldig fort vondt i ryggen. Jeg sa at jeg ikke klarte å jobbe 50% lenger og legen min foreslo full sykemeldning! Så nå regner jeg ikke med at det blir noe jobbing på meg på lenge lenge... Jeg er foreløpig sykemeldt ut oktober etter eget ønske...må se an litt...

I går var jeg på jobben og informerte arbeidsgiver...grudde meg jo litt for det da...som flere andre har hatt problemer med her. Men de skjonte situasjonen og så at jeg hadde problemer når jeg gikk!

Jeg har vært utrolig sliten den siste tida og mannen har vært på reise noen dager. Da er det godt å ha en mamma som kan stille opp! ...Tror ikke jeg hadde klart lillegutt alene.

Ellers så står allt bra til :) Lillenurk sparker og ligger med hode ned. Håper hun fester seg snart! Jeg synes det ville være betryggende. SF målet er langt over gjennomsnittet for 25 uker..nesten 27 cm! Men slik var de sist også inntil det gikk ned og lillegutt var jo allt for tynn ved fødselen, men hadde normal lengde.

Mandag skal jeg på ultralyd og medisinkontroll på Ullevål igjen.

Klem til alle fra (25+2)

Mo & Nurket
28-09-2002, 17:13
Godt at du har fått full sykemelding når du er så sliten! Og ikke minst at arbeidsgiver er forståelsesfull. Det er jo en lettelse! Går du til fysioterapaut eller bassengtrening? Du burde det dersom du sliter med smerter. Vet ikke ennå hvor stor hjelp det er, jeg har vært 2 ganger på bassengtrening, men det ihvertfall veldig deilig!! Satser på at det ihvertfal hindrer meg i å bli verre!

Når alt er bra med lille :baby: så klarer man jo litt ekstra!! Visste ikke at det var vanlig at bebisene festet seg så tidlig? Trodde ikke det skjedde før 3-4 uker før fødsel jeg! Men nå har jeg jo ikke så mye peiling! Hvorfor er det så viktig at hun gjør det allerede nå??

Lurer på hvordan mine SF mål er!! Jeg lå på den øvre grønne kanten sist (i uke 24), men jeg syns jeg har vokst så veldig mye de siste 2 ukene så nå må jeg ligge langt over! Det er ennå lenge til kontroll, nesten 3 uker så jeg får vel bare vente og se! Lykke til med UL og medisinkontroll på mandag Margreth!

:findag:

Klem fra Mo & Nurket (26 +2)

Margreth
28-09-2002, 19:31
Hei på deg Mo & Nurket!

Takk for tilbakemeldingen!

Når det gjelder festing av hodet, så er det vanlig at dette skjer ganske tidlig for førstegangsfødende. ...sist skjedde det omkring uke 29-30 for meg. Det skjer ofte senere (gjerne helt fram til fødsel) for flergangsfødende. Jeg håper likevel det skjer tidlig denne gangen også, slik det skjedde med ei venninne av meg! Grunnen til at det er smart av bebisen å feste hode, er at du kan "opptre" som normalt dersom fødselen starter med vannavgang. Dersom hode ikke er festet skal du helst ligge (om mulig)! Min forrige fødsel startet med vannavgang!

Joda, legen min vil henvise meg til bassengtrening han, men han hadde ikke så greie på steder mv. Jeg har funnet fram til et sted som heter Oslo fysiterapi & kiropraktorsenter som jeg skal undersøke. Jeg vil helst velge et sted i Oslo sentrum (eventuelt i nærheten av der jeg bor, men der finnes det neppe noe..) Hvor går du henne? Jeg skal også snakke med de på Ullevål på mandag hva det lønner seg og gjøre. Hvor mye må man betale for slik type trening?

Ja, tre uker er leeenge å vente! Jeg tror det er ganske vanlig at SF målene varierer en del. Ei venninne av meg la under nesten hele tida, men har født to barn på nærmere 3,5 kilo, så ikke vet jeg....

Lykke til videre!

Klem :) :)

Mo & Nurket
29-09-2002, 02:02
Takk for info om festing av hodet Margreth!
Jeg trener på Sofienbergsenteret på Carl Berner. Har fått rekvisisjon fra lege så selve treningen koster ikke noe, men jeg må betale 50 kr i bassengleie hver gang. Trener 2 dager i uken. Sala vet jeg trener på Villmarkshuset. Vet ikke om man må betale noe bassengleie der. Villmarkshuset er jo enda mer sentralt enn Sofienbergsenteret.

Dersom du ønsker å trene på Sofienbergsenteret har jeg navnet på fysioterapauten du kan kontakte for å komme i gang.

Lykke til du også!!

Klem fra Mo & Nurket

Loppa
29-09-2002, 02:26
Heisann !

Flott at du får sykemelding når du føler at du trenger det. :)
Tror jeg må skru ned tempoet selv snart. Er ganske så sliten etter jobb.

Fint at alt står bra til med Lillenurk også. ;)

Koz fra Loppa & Lille Håp, 22+1.

Margreth
29-09-2002, 12:02
Hei igjen Mo & Nurket!

Jeg tror jeg skal se litt på kartet hvor Sofienbersenteret ligger, så skal du få tilbakemelding senere. Tusen takk for info i alle fall...jeg får jo også rekvisjon fra lege, så da koster det ikke så mye i alle fall...:)

Klem igjen (25+3)

karlista
29-09-2002, 15:18
Hei Margreth.

"Lenge siden nå".
Det er bra du har fått deg 100% sykemelding. Ingen vits i å gå rundt å bare slite seg fulstendig ut. Det som en ofte ikke tenker så mye på er at når en har en liten hjemme, så krever det ganske mye energi til den også.

Merker selv at "tøtta" mi på 2 er rimelig hektisk. Alt må skje med en gang. Heldigvis er hun veldig blid og glad.
Men det er ikke alltid mor er klar for trampolinen i hagen, klatrestativet osv. Men,men.... når pappen kommer hjem blir det mer action på den fronten. Jeg henger jo med i svingene enda.

Ellers har jeg vært sykemeldt nå i flere uker. Det er vanlig praksis i tvilling-svangerskap.

Jeg føler også , som deg, at det er litt greit at hodet fester seg tidlig. Jeg har ihvertfall ett brennende ønske om at det må feste seg tidlig dette svangerskapet, for jeg føler det er så masse som skal "klaffe" for at det skal bli vanlig fødsel (har ingen ønsker om keisersnitt)

Du trenger ikke svare på dette, men, vet du hva kjønnet på babyen blir??
Jeg fikk litt inntrykk av det.....

Lykke til videre .

Hilsen Karlista .

Margreth
30-09-2002, 21:28
Hei på deg Karlista!

Ja, det er leeeenge siden sist, men det var veldig hyggelig å høre fra deg!

En ting jeg lurer på - ved en tvillingfødsel kan vel bare ett hode feste seg eller? Hva da med den andre tvillingen, må man da ta forhåndsregler uansett? Enig med deg - det beste er nok å føde normal.

Det høres jo ut som det går bra med deg og tvillingmagen ..sikkert lurt å være 100% sykemeldt for deg også.

Det er vel litt mer å tenke på når du får to på en gang? ...Du må vel f eks ha ny vogn også, selvom du har fra før...Har dere forresten kommet i orden i det nye huset?

Jepp, legen mente det var 99% sikkert at det var ei jente der inne, men det er selvfølgelig mulig at det plupper ut en gutt likevel...Det hender jo at de tar feil!

I dag var jeg til kontroll på sykehuset og så hadde jeg sukker i urinene...ble jo litt engstelig for jeg synes det var litt tidlig. I forrige sv skap hadde jeg sukker i urinen en gang men det var mye senere i sv skapet. Jeg håper allt er bra...har lest masse om sv skapsdiabetes på nettet nå...Gruer meg til å faste!!!:(

Lykke til videre med tvillingene og de der hjemme!

Klem

karlista
01-10-2002, 14:59
Hei igjen Margreth.

Først til dette med om sukker i urinen.. ville bare si at det fikk jeg beskjed om at jeg hadde allerede i uke 15- veldig mye sukker!
Det som de da gjorde var å ta en blodprøve av meg "der og da" Den var fin. Deretter måtte jeg komme fastende tilbake på sykehuset dagen etter for kateterprøve og ny blodprøve. Da var alt fint. Det som nok gjorde utslaget hos meg på kontrollen da det var så mye sukker, var nok at jeg "hellet" i meg nesten 1 liter "ananas juice" (liker den jeg:) ) - Så har du spist/drukket mye søtt før urinprøven? Det kan slå ut. Ville bare fortelle deg det da.

Ang. festing av hodet på tvillinger så er det, som du sier, bare en som gjør det. Tvilling 2 kommer i samme "renna" (uff, for ett uttrykk:) )
Jeg var på kontroll i går, men mine ligger fortsatt i tverrleie. Så nå for ihvertfall tvilling1 se til å legge seg til rette snart. Jeg la inn spørsmål på tvillingforum på "nybakt mamma" ang. dette. Der fikk jeg svar at det var flere som hadde fostre som hadde snudd seg helt frem til uke 36. Så jeg øyner håp! Hvis ikke tvilling 1 legger seg i hodeleie blir det keisersnitt (du kan si det slik at jeg har ikke noe brennende ønske om snitt)

Nå har vognen kommet i hus. Måtte en ny til. Jeg har så mange enling vogner(4 stk.)- og nå en tvillingvogn også *S*
Den ene enlign-vogna skal jeg ha hos foreldrene mine for der er det plass til begge tvillingene. Det er en SilverCross bagvogn, og den er diger. Da kan de ligge litt i den der.

Ellers er vi kommet på plass i huset ja. Pusset opp osv. så nå er mor fornøyd!:klapp:

Håper alt står bra til med deg/dere, og at det ikke blir noe mer av sukker i urinen.

Hilsen Karlista

Margreth
02-10-2002, 14:19
Hei enda en gang Karlista! :)

Nå er glukosebelastningstesten gjennomført og det er jeg glad for... jeg er avhengig av å drikke mye vann, så jeg synes det er litt tøft. Jeg ble litt beroliget av at du hadde sukker allerede så tidlig. Men jeg har ikke drukket mye juice kvelden før utslaget...spiste en skjokolande da...kanskje det er den som har slått ut...Jeg får vel resultatet om noen dager, så da håper jeg det ikke er noe galt!

Fortsatt lykke til!