Vis full versjon : Hjemmelaget julemarsipan (nydelig)
Hermeline
15-10-2003, 17:28
250g mandler
250g melis
1 vispet eggehvite
cherry (lys vin kan og brukes)
Mandlene skoldes (Trekkes i glohett vann en stund).
Mandler og melis males sammen til en fin masse i en foodprosessor. (Du bestemmer selv hvor fin/grov du vil ha den).
Visp eggehviten med en gaffel og ha den i melis/mandel-blandingen.
Hell i litt cherry til slutt.
Rull ut, eller lag figurer.
Andrea_mor
15-10-2003, 23:07
:nam::nam: :nam: Hørtes deilig ut:D
ER det alkohol i masjipanen du kjøper også?
:mervink:
27+3
Hermeline
16-10-2003, 22:37
Mulig det er alkohol i noen av de importerte (kanskje de tyske? Niederegger og sånt), men ikke i Odense og de andre..
:)
mmmm... :)
jeg skal lage marsipan til jul, og kommer til å teste oppskriften din Hermeline!
Tidligere år har jeg laget marsipan av en blanding av hjemmelaget og kjøpemarsipan. Lager grov hjemmelaget og blader med odense kjøpemarsipan. Blir også veldig godt synes jeg. Etterpå dypper jeg i sjokolade og pynter. Varmer opp lys og mørk sjokolade for seg, og pynter med motsatt enn den jeg dyppet i. Ekstra godt blir det om man ruller maripanen rundt litt nougat :D
Nå gleder jeg meg til å lage marsipanen :D
31+1
Schnuppa
19-12-2003, 11:05
Tusen takk for en kjempe oppskrift. Den ga veldig god marsipan - ikke så søt som de vanligvis er og det var faktisk veldig snadder!
:D
Hermeline
19-12-2003, 12:22
Ja - ikke sant?
Brukte du alkohol i?
Tidl. bruker
20-12-2003, 14:19
Leste et sted at Lübeck marsipanen inneholdt Rosevann. Det kan kanskje være en idè, istedenfor alkohol???? Skal definitivt prøve oppskriften ikveld uansett...MÅÅ ha marsipan til jul (mamma lager alltid men i år skal vi ikke være der...hulk)
Hermeline
20-12-2003, 22:46
Rosevann er sikkert godt!
Jeg vet bare det at har man sherry i
så blir det så godt at jeg har ikke lyst til å prøve noe annet!
:D
Schnuppa
26-12-2003, 17:52
Hei Hermeline,
Hadde litt cognac i endel av marsipanen (lagde mozart kuler) - veldig godt så jeg tror den lille skvetten med alkohol hever smaken litt. Skal prøve med sherry en gang også - hadde ikke det for hånden.
:vink:
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.