Vis full versjon : Kattedrap på tv3
Tv3 blir stadig mer desperate etter seere. Det siste er kattedrap.
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=80843
Er så sint at jeg ikke tenker klart. Det er helt utrolig hvor langt man kan gå i "underholdningens" navn. Dette er ikke annet en ondskapsfullt, utspekulert dyreplageri.
(Han som utførte det er "kristen" misjonærsønn, skinnehellige forbanna drittsekk. Dobbeltmoral kalles det!!!!!!!)
Send en protestmail til tv3@tv3.no!!!!!!!!!!!!
:grrr: :grrr: :grrr: :grrr: :grrr: :grrr:
skorpion 80
17-10-2003, 17:48
Høres ekkelt ut.
Men nå er det jo mennesker enkelte steder her i verden som spiser sånne dyr som vi ser på som husdyr da.
Og hvis de kunne garantere at avlivinga var grei og smertefri så....
Er det jo ikke noe GALT i det,mener de vel da...
Veit ikke helt hva jeg mener jeg, men.....
MEN JEG VILLE ALDRI HA SPIST KATT!!! GRØSS IGJEN!
SKJØNNER AT DERE REAGERER!!
Nå veit jeg at det fins folk der ute i verden som spier marsvin også...de små søte gullungene mine!!
Det er nok det at vi ser på dem som husdyr.
Men det var jo ikke NØDVENDIG da! De var Ikke SÅÅÅÅ sultne!
Nei, fytti.....ikke katta. GRISEN!
Jeg ble kvalm av å lese dette...men er det bedre om de tar livet av andre dyr..?
I tidligere Robinson har de jo hatt høner som har måttet bøte med livet...det syns jeg er like grusomt..
Dyrevennen som jeg er....:uff:
*Kristin*
17-10-2003, 18:29
Jeg skjønner ikke at dere reagerer. Se tilsvarende innlegg på NybaktMamma. Hvorfor er det verre å spise katt enn å spise andre dyr? Jeg ser ingen prinsipiell forskjell på et søtt lite påskelam og en katt f.eks. Tenk på alt vi spiser som andre folk i andre kulturer synes er motbydelig og perverst. Er det sånn at nordmenn vet best??
At det er ekkelt er en helt annen ting, jeg synes det høres direkte kvalmt ut.
(H)ilder
17-10-2003, 19:43
Åh fy faen!
Å gjøre noe sånt mot dyr er det verste som finns! Får helt vondt i meg! Helt jævli hva de viser bare for seertall! Blir rett og slett kvalm av det!!!! :grrr: :grrr:
Hvorfor er han fyren som drepte katta en skinnhellig,forbanna drittsekk? Han er vant med å spise katter fra da han var i Afrika. Og jeg er sikker på at han drepte katta på en forsvarlig måte. Her i Norge er katta et kjæledyr,så her er det heller uaktuelt å spise dyret. Men i andre land er det mat,hverken mer eller mindre. Så jeg ser ingen grunn til å ta sånn på vei.
Men ja,jeg synes også det høres kvalmt ut å spise katt.
22+0
Opprinnelig melding fra Hilde18
Åh fy faen!
Å gjøre noe sånt mot dyr er det verste som finns! Får helt vondt i meg! Helt jævli hva de viser bare for seertall! Blir rett og slett kvalm av det!!!! :grrr: :grrr:
Spiser du kjøtt? Tenk på alle dyra som blir slakta for at vi skal få koteletter og kjøttpålegg. Er det bedre? De drepte katt for å få mat. Hvorfor er det værre enn om de hadde drept ei høne f.eks?
Å drepe dyr for å få flere seere er jeg totalt imot,men jeg tror ærlig talt de gjorde det fordi de var sultne.
(H)ilder
17-10-2003, 20:01
Jeg synes det er verst når kjæledyr bli drept. Men det jeg mener er at der er jævli at det blir vist på tv. Synes det er like fælt når de slakter på farmen, så slapp av!
Hva folk velger å kalle mat, får være opp til den enkelte. Så lenge man ikke spiser dyret levende er ikke spising dyreplageri. Hvis dyr avlives raskt og på human måte ser jeg ingen forskjell på gris, sel eller katt. Dyreplageri er for meg når dyr i fangenskap, lider eller kun fostres opp til å bli mat under forhold som er naturmotstridig for dyret. Et dyr i frihet som har et godt liv fram til det drepes,må vel ha det ti reiser bedre enn en ku tjoret fast i fangenskap år etter år. Selv ville jeg ikke ha spist katten, for jeg har katt selv og ser på den som en god venn. Det handler om følelser, ikke mat.
Enig med Loop og i motsetning til Kristin, så skjønner jeg veldig veldig godt at folk i vår del av verden reagerer med kvalme og avsky når det er snakk om å spise hunder eller katter. Jeg gjør det selv. Det er nemlig snakk om at vi ikke ser på slike dyr som mat selv om andre deler av verden gjør det. For oss er de kjæledyr. De er til nytte og glede for oss mens de er i live og vi sørger over dem når de går bort.
Jeg jobbet med dyrevern på et slakteri i sin tid. Jeg så hvordan småjenter stod gråtende igjen med grima i hånda når den gamle eller halte ridehesten deres ble sendt til slakteriet. Det var imidlertid ingen som gråt noen tårer over de halte eller middelmådige traverhestene som fikk nøyaktig samme skjebne. Det er litt ulogisk og urettferdig. Samme dyreart. Like skjønne dyr, men mens den ene er et kjæledyr er den andre et sportsdyr. Andre dyr, for eksempel griser, kalles produksjonsdyr. De aksepterer vi at slaktes og blir til mat, selv om mange helst unngår å forholde seg til selve avlivingen. Men det skjer. Og med mindre man er vegetarianer, har man svake argumenter mot dette.
Jeg vet at dyr fra besøksgårder, kopplam og eldre kuer fra små besetninger, ofte blir betraktet som enkeltindivider og kjæledyr. Man blir glad i dem og feller opptil flere tårer når slaktebilen har vært der og båsen står tom tilbake. Men.. i en besetning på 5000 høner eller 60 sauer eller 140 kuer... da blir hvert dyr bare et nummer i rekka og jeg tror ikke bonden føler stort når noen skal til slakt.
Min konklusjon er i grunnen at sånne kulturelle forskjeller er høyst reelle! Man kan ikke se bort fra dem. Men... man kan samtidig forsøke å forstå at verden fortoner seg annerledes for en fra Mali. (Selv om jeg også synes det er innmari spekulativt å sende denne kattespisingen på norsk TV! De vet jo at vi vil reagere).
Skal man argumentere mot å drepe et dyr for å spise det, må man i grunnen være vegetarianer for å fortjene å bli hørt. Jeg synes ikke at en som spiser kjøtt av sau, svin eller okse kan angripe folk i andre kulturer for at de spiser kjøtt av andre dyr. Det man KAN og BØR ta til orde mot, er jo all den grusomme behandlingen disse dyra får i andre land. Det er helt forferdelig og det sier veldig mye om de verdier en kultur har i forhold til andre levende veseners rettigheter, behov og egenverdi.
Jeg skulle virkelig ønske at ALLE dyr fikk leve er godt og rikt liv! Når de en gang skal dø, enten det er tidlig eller sent, skulle jeg ønske det skjedde raskt og smertefritt for dem. Dette mener jeg er det viktigste. Om de så blir spist, kremert, utstoppet eller begravet i hagen, er litt mindre viktig synes jeg.
For meg føles det helt uakseptabelt å drepe en katt, og spise den! Jeg hadde ALDRI gått med på noe sånt. Da hadde jeg heller gumlet gress!! Jeg har i perioder vært vegetarianer for jeg får så dårlig samvittighet når jeg tenker på de stakkars dyra.. Men det er vanskelig å gjennomføre totalt, derfor er jeg det bare i perioder!
En annen ting er at vi i dag har et gjennomsyra marked for salg av kjøtt. Kuer som står stuet sammen og aldri ser dags lys, og høner som omtrent ikke får snudd seg. Hadde alle spist litt mindre kjøtt hadde forespørselen sunket, og det kunne kanskje hjelpe de stakkars dyrene. Her i huset prøver vi å spise mest mulig økologisk mat, for økologisk jordbruk og dyrehold er myyyye bedre for både mennesker og dyr!
Men for all del vi har forskjellige meninger..
Chance - T-1
Jeg er veldig enig i det Loop og Dr.Babe skriver her. Jeg ville aldri spist en katt, men det har med mitt syn på og mine følelser for katter som husdyr å gjøre. Det er jo i bunn og grunn ikke egentlig noe verre enn å spise en sau.
Flott svar fra Dr.Babe!!!:klapp:
Kuer som står stuet sammen og aldri ser dags lys, og høner som omtrent ikke får snudd seg.
Kuer som aldri får se dagslys!?!?!? Kjenner du noen som har kuer som aldri får se dagslys? Jeg er oppvokst på gård, og det er regler for sånne ting. En ku skal være ute så og så lenge i løpet av et år...husker ikke helt hvor lenge.
Da må du isåfall anmelde denne bonden straks!!
Glad har helt rett. Norsk lov gir faktisk kuer "beiterett". Det vil si at de skal få gå ute om sommeren i noen lovfestede måneder. De fleste kyr går nok ute lenger, fordi de trives godt da og det er praktisk.
Chance - det med å aldri se dagens lys, kan derimot gjelde for grisebesetninger og for de fleste fjørfebesetninger. Desverre. Det skulle vært "uterett" for flere dyrearter i Norge! Enig i at økologisk er mer dyrevennlig enn mye annet. Jeg kjøper alltid egg fra fritt- eller utegående høns.
I fremtiden blir det så god merking av kjøtt og egg at vi vil kunne velge å kjøpe kjøtt fra dyr som er født og oppvokst på den og den gården. Og vi kan dra dit og sjekke forholdene dyra lever under. Jeg har stor tro på etisk produksjon, men det ligger litt frem i tid bare. Det er vi som forbrukere har makta - det er bare å bruke den. Og forresten... 1. januar opprettes det nye Mattilsynet i Norge. Der er den en egen seksjon som skal jobbe med etisk produksjon og dyrevelferd. Henvend dere til bransjen og til Mattilsynet og krev å bli hørt. Jeg skal også gjøre mitt, fra innsiden av systemet.
DrBabe
15+0
Opprinnelig melding fra Loop
Hva folk velger å kalle mat, får være opp til den enkelte. Så lenge man ikke spiser dyret levende er ikke spising dyreplageri. Hvis dyr avlives raskt og på human måte ser jeg ingen forskjell på gris, sel eller katt. Dyreplageri er for meg når dyr i fangenskap, lider eller kun fostres opp til å bli mat under forhold som er naturmotstridig for dyret. Et dyr i frihet som har et godt liv fram til det drepes,må vel ha det ti reiser bedre enn en ku tjoret fast i fangenskap år etter år. Selv ville jeg ikke ha spist katten, for jeg har katt selv og ser på den som en god venn. Det handler om følelser, ikke mat.
Kan rett og slett bare være enig med Loop jeg :)
Bare for å understreke, jeg er selv vegetarianer og spiser kun økologiske produkter fra dyr ellers. Jeg ser hverken farmen eller robinson eller noen andre programmer hvor dyr er involvert på denne måten. Jeg skiller ikke mellom dyrene, jeg synes det er like forferdelig at en gris dør som at en katt dør.
Poenget her er at tv3 reklamerer med episoden og prøver å skaffe seg seere på grunn av den. Poenget her er at en katt er vanskelig å ta livet av og sannsynligvis ikke hadde noen særlig gode siste minutter. Poenget her er at disse menneskene sannsynligvis er forbilder for haugevis av ungdommer og at dette kommer til å bli kopiert.
Og hva f... gjorde en så tam katt på en øde øy???????
Opprinnelig melding fra Pip
Og hva f... gjorde en så tam katt på en øde øy???????
Skulle tro den var plantet der...
Jeg skal hvertfall ikke se Robinson på søndag, noe mer motbydelig skal du lete lenge etter...
Katteelsker-Cicci
*Kristin*
18-10-2003, 00:52
Opprinnelig melding fra DrBabe
...i motsetning til Kristin, så skjønner jeg veldig veldig godt at folk i vår del av verden reagerer med kvalme og avsky når det er snakk om å spise hunder eller katter.
Da tror jeg du misforstod meg litt, eller at jeg uttrykket meg uklart. Jeg skjønner selvsagt at folk reagerer på dette, da det er kulturelt betinget. Jeg hadde aldri selv spist katt, jeg blir kvalm av tanken. Poenget mitt var at det ikke er noen prinsipiell forskjell på å spise katt eller gris. Bare en kulturell, noen ganger religiøs og dessuten følelsesmessig forskjell.
Det som jeg synes er rart er når noen her skriver "den stakkars katten". Ja, det er synd på den, men det er det jo i grunnen på alle dyr som blir slaktet for å spises. For oss som velger å spise kjøttmat i det hele tatt må det viktigste være at dyret blir avlivet på human måte og har det godt den tiden det er i live. Synes det er mer dyreplageri med innesperra dyr i enkelte dyrehager og ifm transport, enn å drepe et dyr fordi man er sulten.
Jeg er veldig enig med resten av det du skriver, DrBabe.
Jeg synes også det er ekkelt at de har spist dender katten. Men jeg synes det er å gå alt for langt å annmelde dette til dyrebeskyttelsenn. Årr... alt folk henger seg opp i!:bonk:
Opprinnelig melding fra glad
Kuer som aldri får se dagslys!?!?!? Kjenner du noen som har kuer som aldri får se dagslys? Jeg er oppvokst på gård, og det er regler for sånne ting. En ku skal være ute så og så lenge i løpet av et år...husker ikke helt hvor lenge.
Da må du isåfall anmelde denne bonden straks!!
Men dessverre er en god del av kjøttet vi kjøper fra utlandet, og der gjelder ofte helt andre regler. Vi har jo sett mange skrekkeksempler fra andre lan i Europa hvor dyrene såvisst ikke har beiterett akkurat...:uff:
Gleder meg til merkingen av kjøttet blir bedre!
Tidl. bruker
19-10-2003, 00:21
Jeg var ikke gammel, men gammel nok var jeg da jeg forstod at jeg hadde spist katt til middag i Kina for en del år siden tilbake.
Løp på doen for å kaste opp maten og jeg skal innrømme at jeg syns det var godt da jeg spiste det for jeg visste ikke hva det var for noe mens jeg spiste det :o Da mamma fortalte meg at jeg hadde spist katt syns jeg at det smakte helt pyton for da visste jeg hva det var.
Da vi kom tilbake til Norge blei jeg plutselig veggis:o (på en dum måte:uff: ) Spiste bare grønnsaker atter grønnsaker.
Ikke noe annet enn bare grønnsaker og ris
Skulle ikke spise noe fra dyrene og det vil også si:sjokolade, melk, yoghurt osv alt som kom fra dyrene eller hadde noe med dyrene å gjøre.
Det tok en liten stund før jeg innså at mitt kosthold var helt galt og litt etter litt klarte jeg å spise ting fra dyrene slik som: Melk.ost, yoghurt osv. (idag spiser jeg sjelden gulost eller yoghurt, men melk har jeg ikke drukket på lenge)
Hjemme spiste jeg ikke pølse, kjøttdeig, kotteletter osv, men jeg spiste det på besøk og jeg hadde alltid dårlig samvitighet at jeg hadde spist dyr. Idag tørr jeg å si at jeg er veggis til vennenne mine:p
Mange ganger har vennenen mine spurt meg hvorfor jeg er veggis. Det er ikke noen svar sier jeg, men min lille hemmelighet hvorfor jeg er veggis er nok fordi jeg spiste katt og det er et husdyr.
Syns det er flaut at jeg har spist katt, og jeg skulle ønske at det hele bare var en drøm, men det er det ikke for det er sant at jeg har spist en katt:eek: :blush:
(Idag angrer jeg på at jeg har spist katt til middag, og vi skulle ha spurt kelner hva det var. Hvorfor vi ikke spurte ham vet jeg ikke, men nå er det for sent så det er ikke noe vi kan gjøre med det)
Tineliten
20-10-2003, 09:18
Ærlig talt, hvor mye penger tror dere ikke at TV3 tjener på denne saken?!!! Skal love dere at det er ikke lite! Beste måten å unngå dette på er Å IKKE BRY SEG OM DET! For det er det eneste som ikke genererer reklamekronene som klinger i TV3's kasse!!
Tenk, hvor mye et forsideoppslag i landsdekkende aviser er verdt! Og de som reagerer og anmelder og styrer på gjør bare karusellen mer lønnsom for hvem?? TV3 såklart!
Jeg spør meg bare: (som flere andre har gjort her)
Hvor kom den j... katten fra??
Den har i alle fall gjort Robinson til en gullgruve for TV3....
selvfølgelig er dette bra reklame for TV 3..dette er arrangert tror jeg,for hvor kom katta fra:???:
Uansett..... dårlig sport!! og syns det er helt forkastelig at de gjør dette om til TV underholdning,å spise en katt er rett ut ekkelt og motbydelig og jeg reagerer veldig på det så glad jeg er i sånne små søte skapninger!!
Vi har alle våre ulike oppfatninger om det er like fælt å spise kukjøtt,grisekjøtt osv..... det er "vanlig" her til lands,men å spise katt er det ikke,så ikke rart at folk reagerer..det er nemlig ikke normalt.
Isemor T-11
jeg er helt enig at dette er ekkelt. Og først og fremst unødvendig. Dette er ren skjær underholdning og jeg synes ikke noe bedre om andre dyr som drepes for tv-seernes underholdningsverdi.
Selvsagt kan si for min egen del at jeg avstår fra alt kjøtt som kommer fra dyr som jeg har et personlig forhold til. F.eks hest, hund, kaniner, katt. Men det er mitt personlige valg, så får andre gjøre som de ønsker.
Men jeg streber etter å holde meg til økologisk mat, frittgående høns etc der det er merket så velger jeg det beste alternativet for dyrene.
Så håper jeg at det hjelper litt etter litt at vi forbrukere får øynene opp for økologisk landbruk :)
For øvrig mener jeg at dersom man er veldig uenig i noe så er det bare å si fra. Send mail til tv, aviser, radio, politikere etc Alles mening teller og veldig ofte får man faktisk ganske greie svar også :)
Men kjære vene, hadde dere følt dere bedre om de hadde spist en kanin, eller en gris? Ja det hadde dere, for selv om dette er kjæledyr for mange så er det godtatt mat her i Norge. Tenk så mange som har kanin som kjæledyr, men de blir spist av nordmenn uansett! At katt er et ”godkjent” måltid i Østen er jo ikke noe mysterium.. vi vet det alle,vi har sett dokumentarer om det, men vi vil bare ikke godta det. Vi stikker hodet i sanden som en annen struts! Samme med hunder, det blir også spist hunder rundt om i verden og så nært som tyske soldater spiste hund under krigen!
Jeg blir like provosert av at noen sier at mine ildere vil gjøre seg bra som pelskåpe.. men dette skal bli godtatt, fordi mink ligner på ilder – og mink avles for pelskåper. De er like mye mine kjæledyr som katt er deres.
Uansett så er det sulten som driver disse menneskene på Robinson. Den katten kan ha vært plantet av TV3 så mye den vil, men det var ene og alene menneskene her som valgte å slakte den og spise den...på grunn av sult! Vi har jo tilogmed bevis på at mennesker spiser andre mennesker under ekstreme forhold... så hvorfor skal det stoppe ved en katt?
Verden vil uansett aldri bli perfekt for alle..til det er det for mange folkeslag og for mange levesett..
jeg reagerte ikke på det faktum at det var en KATT de spiste (eller jo, jeg hadde aldri klart det, dessuten lignet den på min kjære Salem), men at de LO OG HEIET mens han drepte den (det stod iallefall i avisen). syns ikke dere dette var ufyselig?
Iset
Er helt utrolig hva folk kan finne på, er akkurat som fluenes herre. Er bombesikker på at tv3 har plantet den katten der. Leste forresten følgende i en avis: "episoden er meget varsomt redigert. Vi sparer seerne for mye" (uttalt av tv3) Hvor ille var det egentlig? Å kvele en katt tar ganske lang tid, vet ikke om noen så dokumentaren om pelsindustrien i asia, der katter og hunder blir brukt til pels...? En katt ble kvalt, det tok visst nærmere 10 minutter før den døde :leiseg:
*Kristin*
20-10-2003, 22:34
Pip, de kvalte den ikke, de hogde hodet av den.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.