Vis full versjon : Kynnere og rier
Jeg er nå i uke 31 og har hatt kynnere omtrent fra dag 1... De kom så fort jeg begynte å få mage. Har vært sykemeldt lenge pga. dette og tatt innvendig UL for å sjekke om det var åpning. Dette var i uke 25 og jeg trodde da at jeg hadde sterke kynnere. Nå er det derimot blitt verre og verre... Har til tider så kraftige og smertefulle kynnere at jeg ikke klarer å stå oppreist. De kommer hele døgnet og når det driver på som verst kan det komme en rekke etter hverandre som er helt regelmessige. Lege og jordmor sier bare at det ikke er vanlig, men det er ikke noe jeg kan gjøre med det. Bare ta det med ro... Greit nok det, men det jeg nå begynner å bli usikker på er om jeg kommer til å kjenne forskjell på kynnere og rier, når tiden er inne på alvor. Har så lite lyst å "rope ulv" allerede... Men samtidig er jeg redd for å ikke ta riene på alvor når de først kommer. Noen som har hatt det på samme måten og kan dele litt erfaringer?
Synes du skulle ta en telefon til føden og få kommet deg inn på en sjekk!!
Det er jo sikkert ikke noe farlig siden du har hatt det så mange ganger før.
Men kanskje du skulle blitt sjekket for åpning og modning...
HUFF!! Jeg misunner deg ikke i det hele tatt!!
Håper alt går bra!!
Klem fra Aimee
Linemora
27-10-2003, 07:35
Synes absolutt du burde fått deg en sjekk for modning og åpning. Livmorhalsen kan åpne seg med kynnere. Trenger ikke å ha gått over til rier. Spessielt når du har hatt så sterke kynnere i det siste. Når det er sagt er jeg nok ganske så sikker på at du kommer til å merke når kynnerne går over til å bli rier. Jeg var også litt usikker på det da jeg skulle ha Nora, fordi jeg også hadde veldig sterke kynnere på slutten, men det var ikke tvil i min sjel... Smertene er helt forskjellige fra kynnerne og de sprer seg nedover lårene og bakover til ryggen. Nå er sikkert dette veldig individuelt, men tror det er ganske vanlig å oppleve smertene på den måten... ;)
Håper alt går bra for deg. :) Lykke til med forestående :birth: :findag:
rarelillemeg
27-10-2003, 09:45
*kremt* Jeg hadde rie-smerter KUN i magen ved fødsel sist, ingenting verken i lår eller rygg. Så det er nok individuelt, ja...
Men du vet når det blir rier. Garantert. Det er virkelig unntakstilfeller som ikke kjenner forskjell. Jeg hadde også mye kynnere sist, de ble ganske så ubehagelige mot slutten, ja.. :uff: Og jeg hadde perioder med regelmessige kynnere, som du har.
Men da riene begynte var det ingen tvil (vannet hadde gått først, de vonde riene startet 2 t senere). Da riene begynte å lage åpning fikk jeg veldig vondt "inni der".
Hvis dette er din første fødsel har du god tid på deg. Det er sjelden førstemann kommer veldig fort. Du får bare prøve å slappe av. I tillegg varer kynnere ofte lenger enn rier, opptil flere minutter. Riene varer vel en 40-60 sekunder i starten. Og de trenger ikke være regelmessige, bare så det er sagt. Mine ble ikke regelmessige før åpningen var godt i gang. (Så jordmor bare avfeide meg da jeg hadde vondt, for det var bare maserier. Nemlig... eh..)
Men er du usikker - ring føden. Det er mye bedre med en sjekk for mye enn en for lite. Og du er HELT SIKKERT ikke den første bekymrede gravide som rigner!!!!
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.