PDA

Vis full versjon : Digitalkamera + videokamera - hva skal jeg kjøpe?

LaLuna
29-09-2002, 19:49
Jeg har tenkt å kjøpe digitalkamera og videokamera denne vinteren, men har ikke peiling på hva som er bra og ikke!

Hva bruker dere - og hva vil dere anbefale???

(må prøve å holde meg i den nedre delen av pris-skalaen)

tutta
30-09-2002, 13:59
Hei!

Jeg er absolutt ingen ekspert på dette, men vi har akkurat bestilt oss digitalkamera selv. Det som er viktig å finne ut før du kjøper er hvilket bruk du skal ha det til. Skal du hovedsakelig legge ut bilder på nettet? Eller skal du lage papirkopier/forstørre opp bildene? Hvilket bruk du skal ha det til, er med på å bestemme hvilken oppløsning (Megapixler) på kameraet du bør velge.

Her er en fin side for å finne ut litt om digitalkameraer. Der er også anbefalinger av hvilket kamera de synes er best. Anbefalingene er inndelt etter prisgrupper, så du finner sikkert noe som passer din lommebok.

digitalkamera.no (http://www.digitalkamera.no)

På denne siden finner du også en videre link for å sammenligne priser. Det vi fant ut var at det helt klart var billigst å kjøpe på nettet. Da kan du spare mange tusenlapper i forhold til å gå på fotobutikker etc.

Ellers er det også noen tester på følgende link:

http://www.dinside.no/page/artf/21204.shtml?f=katnav (http://)

Siden det hele tiden kommer nye modeller av digitalkameraene, er ikke testene alltid fullt oppdaterte. Men noen tips kan man i alle fall plukke opp.

Vi endte opp med å kjøpe et kamera som heter Nikon Coolpix 2500. I tillegg kjøpte vi også et større minnekort enn det som følger med. Men vi har ennå ikke fått kameraet, så jeg vet ikke hvor godt det er. Men i alle fall har vi lest mye positivt om det.

Håper dette hjalp deg litt videre:). Dataverdenen er jammen ikke lett å orientere seg i, synes nå jeg i alle fall.

Lykke til med kamerakjøp!

Pelen
30-09-2002, 15:35
Hei LaLuna!

Både digitalkamera og digital videokamera blir selvsagt ganske dyrt. Jeg anbefaler virkelig DIGITALT videokamera.

Vi har selv begge deler og vi bruker helt klart digitalkamerat mest. Men jeg spurte min mann (som elsker slike ting) hva han syntes og her er hans svar: Har man et kamera som er bra så skulle han prioritere digital videokamera foran digitalt kamera når det gjelder barn.

Det finnes mange bra merker og som tutta skriver så er pixler viktig. Siden er det greit å sjekke hvor bra bildene/filmen blir når det er mørkt.

Vi har selv en JVC digital videokamera og en Sony digitakamera.

Klem Pelen

baby
01-10-2002, 15:20
Hei.

Ikke kjøp digitalt kamera med under 2.0 pixels-det blir ikke god kvalitet!
Vi kjøpte et HP kamera med 2.3 og er storfornøyd-veldig lett og bruke! -var tilbud til 3500,-
Ang. videokamera er jeg veldig usikker, men vet at kombinasjonen dig.kamera og videokamera ikke er særlig heldig..
Blir ikke så god kvalitet på bildene.

Tidligere bruker
01-10-2002, 16:34
Vi har et panasonic digitalt videokamera som vi er godt fornøyd med. Kostet rundt 9000,-.

Hadde en fæl drøm om at ungen vår var blitt en stor gutt på 10 år og vi hadde ikke filmet eller tatt et eneste bilde av han:leiseg:

Har ambisjoner om å filme babyen en del når h*n kommer ut ja:)

Amadala