PDA

Vis full versjon : Venninnene våre...

Sine
29-09-2002, 19:57
Hei

Lurer på hvordan deres venninner er nå som dere er gravide.
Bryr de seg om deg og formen din?
Bryr de seg om utviklingen til barnet? Hvordan det går på kontroller, UL osv.?
Snakker dere om graviditeten?
Har de forståelse for de problemene dere evt. måtte ha?
Er de omsorgsfulle?
Deler de dine gleder og lytter på deg i når du har bekymringer?

Jeg har noen venninner som ikke snakker om graviditeten min i det hele tatt. Synes det er trist og føler de er dårlige venninner. Dette er jenter som har litt voksnere barn fra før. Tenker kanskje at de er litt misunnelige på at det i mitt liv skjer mye fint akkurat nå, men så synes jeg jo det er en plikt som venninne å kunne lytte og delta også da...

Hvordan her dere det?

Sine 28+0

Tidligere bruker
29-09-2002, 20:25
Ingen av mine venninner har barn faktisk, selv om vi er rundt 25 alle sammen. Noen av de har mange rare fordommer om gravide og hva som skjer under en graviditet. De har også en del skrekkhistorier å komme med:sint:
Men de er ihvertfall ikke likegyldige til det som skjer og er ganske nyskjerrig på "tantebarnet" sitt.
Er litt skuffa over ei venninne som nesten kun spør om jeg har fått strekkmerker, og virker skuffa når jeg sier nei, ikke ennå!
(som om det er det verste som kan skje liksom)
De er veldig nyskjerrig på navnet da, men vi vil ikke si noe om det før ungen er født. Så de får vente noen måneder til.

Amadala:)

Ladyen
29-09-2002, 21:18
Mine venninner er liksom ikke så veldig begeistret over det som skal skje. De fulgte mer med når jeg skulle ha de to store. Har ikke noe særlig forståelse for det at jeg har bekkenløsning og ikke kan farte rundt som jeg gjorde før. :(

Men derimot kameratene til samboeren er veldig opptatt av det som skal skje. De passer på meg som bare det, og spør og graver om det meste. Kanskje fordi ingen av dem har barn, men begynner å få lyst på etterhvert. Synes det er veldig koselig jeg. :)

susse
30-09-2002, 01:00
Har få, men gode venner og føler de tar godt vare på meg nå. Spør alltid om jeg har vært på kontroll og hvordan det går osv. hadde et vanskelig svangerskap sist og da var de der hele veien ! Prøver å ikke snakke alt for mye om graviditeten også, for de kan jo bli lei...Alle mine venner har små barn, ho som ikke har, venter i mars !
Føler bestevenninna mi følger bedre med en gubben....:bryn:

Sine
30-09-2002, 02:16
Men er det ikke slik at de som har født barn har en bedre forståelse for hvordan den gravide opplever dette? Det trodde jeg faktisk.

Hos meg blir det slett ikke slik at jeg snakker om graviditet. Det blir slik at jeg aldri våger å nevne et ord i frykt for å virke "overfokusert" osv. Men tar ei venninne initiativ, så himmel og hav, da svarer jeg med glede. det er bare det at jeg blir så trist av likegyldigheten... Trodde de var bedre venner.

De spør f.eks. aldri hvordan det har gått på en kontroll. De spør aldri om vi har kjøpt inn noe. Aldri om magen min vokser, om babyen sparker, om jeg gleder meg, om tankene mine.

Det handler bare om jobb og deres problemer.
Jeg synes jeg er en god lytter og blir derfor skuffet over å ikke møte lyttende venninner.

Huff, dette ble litt sytete, men det er nå en gang slik.

Sine :leiseg:

Lykke
30-09-2002, 03:01
.. i venneflokken er jeg (med det meste), og føler at noen av
venninnene mine er VEL ferdige med småbarn og den epoken i livet, nå er ungene store , noen av ungene har t.o.m flyttet ut, og de har "glemt" litt hvordan det var, tror jeg.. Og jeg skjønner hva du mener , Sine, når du blir litt lei. Slik føler jeg det også, men så blir vi jo lett såret og støtt i den situasjonen vi er i også.. Men de fleste av mine venner tar del i graviditeten. Jeg lovde meg selv at jeg aldri skulle TRE graviditeten min nedover hodet på folk ( tenk at det går an å prate om andre ting enn babyer..!?!) , for jeg vet selv hvor irriterende det kan være. Men vi er jo forskjellige alle sammen. Jeg har en venninne som har gått svanger samtidig med meg (hun fødte for 2 uker siden) og det har hjulpet , for vi har pratet masse om babyer,så har jeg sluppet å "bry" andre som ikke egentlig er så interessert.

Lykke 30+5

Tuppa
30-09-2002, 12:15
Synes det er trist at du ikke føler du kan dele graviditeten med venninnene dine. Det er jo så mye å glede seg over og det er tross alt det som står øverst hos deg nå.
De er kanskje litt for opptatt av seg og sitt??

Alle mine venninner er midt i en babyboom sånn at vi snakker nesten til det kjedsommelige om graviditet og kontroller. Alle har fulle forståelse for alle plager og pynter på enhver uttalelse om vekt ;)

Skjønner godt at du føler deg litt sviktet, men får håpe interessen snur når nurket melder sin ankomst :)

Klomp
30-09-2002, 18:50
Alle mine venninner bryr seg masse. De fleste har jo barn selv, med noen unntak. Men de kommer vel etter. Skulle bare ønske det kunne skje nå! Jeg har ingen som er gravide nå, og det hadde vært så fint hvis noen kunne fått samtidig! Men neida, de har ikke hastverk!:sint:

Klem fra en som gleder seg masse! Særlig nå som jeg kjenner den sparker som bare det!!!

:klapp: :klapp: :klapp:

Teddy :)
30-09-2002, 19:15
Huff - det er en jente i gjengen vår som fikk barn i august i fjor. I følge hun selv, hadde hun et "perfekt svangerskap", uten noen slags form for plager. Barnet kom på termin - i det hele tatt - alt er så perfekt! (i hennes øyne, vel og merke..)
Og hun tror hun er verdensmester i å føde barn. Hun vet ALT, hvordan det ser ut på alle fødestuer, hvordan jordmor og leger behandler deg, hvordan fødselen din blir osv. Blir gal av å snakke om mitt svangerskap med denne jenta!!! :bonk: :bonk:
Har derfor funnet ut at jeg ikke snakker om magen min når hun er i nærheten. Blir bare unødvendig såret og irritert :sint:

Ellers er de på jobben veldig interessert i magen min, og det er veldig koselig :)

Klem Teddy 29+2

:findag:

Emm
30-09-2002, 21:45
jeg har selv rukket å bli utrolig lei av venninner/bekjente som KUN snakker om graviditet og barn - og hadde derfor bestemt meg for å være som vanlig blandt venner og på jobb etter at jeg ble gravid. jeg er i og for seg fornøyd med det. tror vi alle har godt av å ha interesse for en hel masse ting. men jeg må innrømme at jeg savner å prate mer om det som skjer i livet mitt nå...:baby:
heldigvis har jeg en mann som synes dette er så spennende at det kan snakkes om hele tiden :elsker2:

men jeg savner litt mer venninneprat - jeg gjør det....

disse sidene dekker heldigvis mye av dette behovet! :klapp:

Quila
30-09-2002, 22:08
De fleste venninene mine synes det er morsomt å høre hvordan det går med meg osv.. Jeg er en av de første som skal ha barn, så jeg tror de synes det er spennende.

Men jeg har ei som overdriver litt, hun tror hun er verdensmester, enda hun ikke har barn selv. Hun spør om alt, gir meg svar på alt (tror hun), Forklarer meg hvordan jeg skal pakke klærne i svartsekk når babyen har vokst ut av det:bonk: Ja rett og slett, hun vet alt hun:uff: Det er jo koselig da, men etter en kveld med henne kan selv jeg bli litt lei av alt barne-pratet!!!!

Noen andre har jeg nesten mistet kontakten med, de ringer nesten ikke lenger. Hvis det er noe de skal, så ringer de ikke til meg for å høre om jeg vil være med "hun er jo gravid, hun orker jo ikke... Ikke kan hun drikke heller" Jeg blir så irritert, de vet da ikke om jeg vil være med på ting, de har jo ikke spurt:grrr:

Ja ja, slik er det vel bare, vi har vel litt kortere lunte nå enn før også, så vi tar oss mer nær av ting tror jeg...