PDA

Vis full versjon : Hvor stor skal den være?

Heffa
29-09-2002, 21:26
Hei

Jeg var på ul fredag. Hjertet slo og alt var i skjønneste ordne. Men gyn sa babyen var litt liten og sa at han trodde jeg hadde hatt sein eggløsning. Han mente den var 6+0. Mens jeg mente jeg var 7+2. Babyen målte 4,8 mm.

Noen som vet?

Ellers har jeg inntrykk av at alle her som har vært på ul for satt tilbake tid... Eller er det bare noe jeg syns?

Hilsen Turid 7+4

Tidligere bruker
29-09-2002, 21:38
Jeg vet bare at etter 4 fullgåtte uker er babyen 4 mm, og etter 8 fullgåtte er det 2,5 cm.

Men dette er jo et gjennomsnitt. Og du får jo vite en bedre termin på den ordinære UL'en.

Klem fra DL 8+0
Så min baby er ca 2,5 cm da:)

tvilling75
29-09-2002, 22:38
Hei

Nurket mitt var akkurat 4,1 mm når jeg var 6+0. Og jeg vet eksakt når jeg hadde eggløsning, så uker+dager skal stemme.
Men har jo forstått at det kan være avvik av og til.

Lykke til

klem

Stine-mor
30-09-2002, 00:07
Jeg var på UL da jeg var ca 5-6 uker på vei.
Da så vi en 3 mm liten sak med bankende hjerte:baby:

Tidligere bruker
30-09-2002, 11:01
Jeg leste i en bok i går, at man skulle ta størrelsen på fosteret som en klype salt nå i begynnelsen.

Så gå ut i fra din egen termin du.

Klem fra DL 8+1

muffin
01-10-2002, 03:58
Da jeg var på UL 6+0, var babyen min 3.9 mm, noe som er helt normalt! Skjønner ikke helt hvorfor legen syntes din var liten?? :???: UL i uke 9 viste 2.56 cm, og babyen vokser helt som den skal! :klapp:

Klemmer fra muffin

Tidl. bruker
01-10-2002, 13:28
Hei Turid!

Jeg var til UL da jeg var 7+0 (det vet jeg med sikkerhet da det er snakk om IVF i mitt tilfelle). Da var spiren min 9,0 mm. Jeg er ikke sikker, men jeg trodde at frøene i magen vokste så godt som like raskt de første 12 ukene.

Lykke til videre i svangerskapet!

indi
02-10-2002, 00:35
hei å hå :)

Jeg har også fått vite av min lege (gyn.spes.) at alle fostre er ca like store til og med uke 18. Det varierer svært lite.

Men her er iallefall mine UL mål. Jeg blir fulgt opp veldig nøye, fordi jeg jeg i prinsippet ikke skulle bli gravid (dønn tette eggledere i feb -02, og flere sporblødninger i dette svangerskap)

4+5 - 3,2 mm synlig hjerteaktivitet
6+6 - 9,2 mm
8+4 - 18 mm
9+4 - 28 mm
12+6 - 68mm kunne telle ti fingre

Håper dette kan hjelpe :)

Koz "egget" 13+5

jovel
02-10-2002, 12:13
Jeg var på Ul ca 7+3 og gyn målte til ca 10mm. Han sa det var veldig vanskelig å måle nøyaktig fordi det hele tiden flyttet seg.
Det kunne være "stor" forskjell på målene alt ettersom hvor det ble målt.

Nøtteliten
02-10-2002, 13:57
jeg var på UL på 8+0 og målte den til 10.3 og fikk da beskjed om at det var ALT FOR LITE - og en stygg liten lege som bare stressa meg - og mente jeg maks var 6-7 uker på vei...og han hadde rett for han satt og svirra på hjulet, og jeg skulle ha vært 13 minimum om jeg var 8 uekr på vei...siden jeg vet når EL og befruktning skjedde (med en mann som reiste med jobb vekk i 2 uker etter 10 august, så mener jeg han er en dust og at babyen bare ikke ble målt rett eller var litt liten -
virket ikke som om målinga var strålende enkel heller, fikk først under 8mm....og så over 10 og tja...får se mer på neste UL!

Nøtteliten

Isabell@
04-10-2002, 14:21
Jeg var til UL idag og lille Ert var ifølge legen altfor liten til å være nesten 10 uker, så jeg ble satt tilbake 11 dager!!!! Jeg visste nok at den ble unnfanget noe senere en mens-terminen skulle tilsi ( legen regnet bare på 28-dagers sykluser og den var nok lengre enn som så) men 11 dager synes jeg var mye. Da skulle jeg ha hatt en syklus på nesten 40 dager og det har jeg aldri hatt. Den lengste var på 32 dager.

Så jeg tror jeg må si at litt feilmargin er det nok her. De ligger jo sammenkrøpet også og det var på grunnlag av lengde fra hode til rumpe ( 2,15 cm) at han beregnet termin.

Det er nok et sted i mellom tenker jeg. Kjipt å bli satt tilbake, men så lenge alt står bra til får vi vel være takknemlige for det.

Leo-girl
04-10-2002, 17:05
Hei Isabell@!

Er innom og snikleser litt hos dere i mai-klubben. Håper det går bra.

Ville bare si at jeg var på Ul når jeg var 9+0 og legen målte da nurket til å være 2,15 cm fra hode til rumpe. Noe han mente egentlig tilsvarte 9+1. Så du er nok bare noen dager kortere i så fall. Elleve dager hørtes litt mye ut.

Sjekk denne linken:
http://www.ob-ultrasound.net/crl.html

Dette er også hode til rumpe mål. Som du ser av linken så vokser de ganske mye på en uke. Fra 9+0 til 10+0 så har h*n jo vokst nesten en cm.

PS Ellers så tror jeg disse legene turer rundt som det passer seg...de har ikke akkurat like meninger. Noe som er ganske frustrerende for oss som ikke har spesielt peiling i det hele tatt. :gal2:

Klem fra
Leo-girl og :baby: 14+2