PDA

Vis full versjon : Bag/nett eller bilstol?

Sala
14-08-2002, 13:05
Bag/nett eller bilstol?

Hei!

Var i Sverige en tur og kikket på vogn med hardbag, og spurte da om nett fulgte til. Fikk til svar at bruk av nett var forbudt i Sverige av trafikksikkerhetsgrunner!! Og at Norge er det eneste landet i Europa som fortsatt tilråder bruk av bag med nett i bil. Fikk servert skrekkhistorier om spedbarn som hadde fått alvorlige brannskader i ansiktet og enda verre etter bruk av bilnett.

Dessuten ble det hevdet at teorien om at bilstol er skadelig for små babyer før de kan sitte selv, bare er tullball! Ingen undersøkelser bekrefter noe sånt! Og når man tenker etter, så er det vel få land som kan vise til større andel muskel- og skjelettplager enn vi kan her til lands. :)

Så må innrømme at jeg ble veldig i villrede jeg! Er det noen som vet mer om dette? Og hvilken bilstol er i tilfelle best? Må innrømme at jeg synes hensynet til trafikksikkerheten veier tyngre enn en teoretisk mulighet for at bilstol ikke er helt bra for de aller minste... Hva mener dere?

Sala 18+1:???:

Fugl
14-08-2002, 13:26
I Norge selges heller ikke disse nettene lenger. Vet ikke om det ennå er forbudt å bruke de, men de er ihvertfall ikke til salgs lenger. (EU-bestemte trafikkregler som gjelder både i Norge og Sverige)

Personlig vil jeg nok bruke nett, og kanskje legge et teppe e.l. i mellom, hvis ulykke, enn å bruke stol fra dag 1 (er heldig å få låne et nett av noen venner). Grunnen til det er disse undersøkelsene som sier at barn ikke skal sitte den første tiden.

Det sies også at det ikke er så farlig med stol som man gjerne skal ha det til så sant man ikke skal kjøre i mange timer. Småturer er sikkert helt greit.

Jeg kommer ikke til å kjøre veldig lange strekninger de første ukene med barnet mitt. Derfor mener jeg at det sikkert ikke er så farlig med stol. Skulle det derimot bli helt nødvendig med en lenger tur vil jeg nok velge nett.

Det var min mening :)

Klem fra Fugl (14+5)

Vinga
14-08-2002, 13:27
Vi skal kjøpe en bilstol som heter BeSafe Royal, det er den sikreste på markedet.
Den kan legges ned så den er nesten flat, og er veldig sikker mht kollisjon.

Stinemor
14-08-2002, 13:35
Hei alle sammen.

Det er riktig at det ikke er sikkert å bruke bagnett i bilen. Men nå er det kommet en ny type bagsikring som sikrer både barnet i bagen og selve bagen i setet. Den består av to "puter" med et "tøystykke" over som holder babyen på plass i bagen, og skinner og seler som fester både babyen og bagen.

Den er ganske dyr (har sett dem fra 1000- 1300 kr), men er absolutt å anbefale. Har selv investert i en slik!
Det går an å bruke bilsete, men bare på korte turer de tre første månedene. Det ville ikke fungere for oss, som har tenkt oss på litt lengre turer. Og det beste er jo om babyen får ligge flatt den første tiden, det er IKKE bare tullball- hvem det nå enn var som hevdet det!!

Stinemor

Kwistin
14-08-2002, 16:49
Jeg har også altid likt sikkerhetsnett best. Koste hva det koste vil.. Bilseter har jeg som jeg kan bruke senere.. Men nett vil og må jeg ha igjen er kjempe fornøyd..

Så det jeg lurer på da, er hvor kjøpte du det? Jeg bor v/ stavanger.. (Tror du den butikken finnes her liksom ? )

Takker for svar... PM eller mail kanskje ??

:findag:

Kristin 13+6

Noni
14-08-2002, 17:37
Kommer stadig vekk tilbake til dette setet her:
http://www.basson-trading.dk/varepic/showimg.asp?id=278
Babyen kan ligge, det er godkjent, har tretrinns regulering av ryggen, tar liten plass i bilen (har to barn fra før og derfor ikke plass til bagnett om jeg vil engang), liker godt at det er solid kalesj som verner mot vær og vind. Dette er hvertfall det setet vi har valgt.
Det er en jungel av utstyr der ute og neimen ikke lett å vite hva man skal velge:gal2:

:vink: Noni og :baby: Bitteliten (26+3)

Simba
14-08-2002, 20:13
vi har tenkt lenge på dette med sikring i bil, og vil selvsagt gjøre det som er best for barnet vårt.:)

Vi har bestemt oss for BÅDE bilstol (Maxicosi Citi) til lengre kjøreturer (det blir sannsynligvis rundt juletider da vi muligens skal til Vestlandet) OG bagnett av en eller annen type til bruk spesielt helt i starten.

Jeg vil gjerne opplyse om noen erfaringer noen venner har gjort om bruk av bagnett: Da pjokken ble et par-tre måneder gammel, nektet han plent å ligge i bagen under dette nettet lenger. Det var helt krise.

Nettopp av den grunn tror jeg at vi ender opp med begge deler....

Sine
14-08-2002, 20:23
Kwistin:

På Olsen på Tvedtsenteret er det tilbud på sikkerhetsnettet til Simo (med polstringer) ut neste uke (tom. 24.aug.).
Det har kostet ca. 1250 og koster nå 890 kroner.

Jeg lurer på om jeg skal slå til...

Sine

Dimples
15-08-2002, 03:18
Vi skal ikke bruke nett, men bilstol fra dag 1. Synes det ser fryktelig skummelt ut med nett, og sverger dermed til bilstolen.

Kwistin
15-08-2002, 20:55
Tusen tusen takk Sine.. Det må jeg sjekke ja.... :klapp:

Polyanna
16-08-2002, 13:44
Bilseter er UTVILSOMT det sikreste, mens det samtidig ser ut til at det er best for ryggen til babyen å ikke sitte lenge av gangen. Så hva skal man ta mest hensyn til? Sikkerhet eller rygg?

Selv tror jeg vi skal prøve å omgå problemet: Unngår lange bilturer i starten, og bruker kun sete.:) Skulle vi imidlertid bestemme oss for å dra på langtur så ville vi kanskje leid et nett for turen, og kjørt veeeeldig forsiktig.

Jeg blir veldig forvirret over disse setene som kan legges helt ned: Blir ikke det livsfarlig i en kollisjon? Da blir jo hodet som et prosjektil (hodet er veldig tungt i forhold til kroppen for små barn) i en kollisjon? På andre bilseter er det ihvertfall lagt veldig vekt på at ryggen SKAL stå i en viss vinkel når man kjører (når man stopper kan man selvsagt legge babyen flatt).

Jeg syns ærlig talt at dette med at babyer ikke skal sitte virker MER enn hysterisk. Barn har da sittet i vippestoler i generasjoner, og det er jo akkurat det samme? Alt med måte, selvfølgelig, men for kortere turer? Og så er det jo rart da, at nordmenn er de ENESTE som har funnet ut dette.......

Noni
16-08-2002, 15:07
Enig med deg at det kan virke hysterisk med at babyen ikke skal sitte, men det faller seg da virkelig ikke naturlig for et spedbarn å sitte. Jeg personlig tror på at kroppen selv vet når den kan de forskjellige tingene og ikke bør "tvinges" tidligere i form av sittestoler, gåstoler osv. Dette med vippestoler er heller ikke bra helt i begynnelsen, men de kan jo også legges helt ned.

Når det gjelder hodet til barnet i et sete som legges helt ned så ligger det sidelengs med nyfødtinnlegg rundt hodet og får derfor ikke denne enorme farten pga. hodets vekt (det kan jeg derimot se at kan skje med bag og nett) hvis uhellet skulle være ute.

Sikring av barn i bil er dessverre også en handelsvare og er vel også noe av grunnen til at det skiftes ut så ofte, i tillegg til nyforskning selvfølgelig, men jeg velger da å tro at jeg sikret barnet mitt best mulig i -94 selvom omtrent alt fra den tiden ikke er godkjent lenger.

Det er myriader av utstyr, leverandører, prisforskjeller, myter, fakta osv.osv.osv. Vi kan da ikke annet enn å stole på godkjentmerker og oss selv i valget av utstyr til våre mirakler, alle vil vi jo våre barns beste
:)

Dette ble langt og vet ikke engang om jeg fikk det til å høres vettugt ut , har misstanke om at ammetåka kommer sigende allerede:blush:

:vink: Noni og :baby: Bitteliten (26+5)

IzziCreo
16-08-2002, 15:23
Vi er også veldig i tvil. Men jeg synes nå så lenge Trygg Trafikk har godkjent disse nye nettsystemene så virker det også noe hysterisk å si at dette ikke er godt nok...

Vi har arvet et nett som er 6 år gammelt, og dette kommer vi nok ikke til å bruke. Tenkte vi skulle forhøre oss endel med butikker, biltilsynet, Opel forhandler (siden vi har Opel Astra) - og så vurdere om vi skal kjøpe et av disse nye nettene. Personlig så vil jeg gjerne bruke bag da jeg synes det høres best ut for barnet å få ligge - men sikkerhetsfaktoren vurderer vi selvfølgelig sterkt. Fordelen med bag er jo også at det er enkelt å sette inn og ta ut av vogn uten å forstyrre barnet mer enn nødvendig.

Ta kontakt med ulike instanser, jenter - og vurdèr etter det :)

Lykke til :)

Klem Suzie Q 24+4

Polyanna
16-08-2002, 16:46
Uansett så tror jeg ikke vi velger helt hakke galt, om det blir det ene eller det andre. Så lenge det er godkjent så er det jo som Noni sier uansett bedre enn det som ble brukt bare for 8-10 år siden, og det var jo også veldig bra! Greit å huske på når man ligger og mister nattesøvnen av alle valgene....;)

Tilla
19-08-2002, 15:39
Noni:

Vet du hvor man kan få kjøpt dette setet? Syns også det ser kjempetopp ut...

Tilla 19+6

Kame
19-08-2002, 15:58
Vi kommer også til å leie en Boxette fra barnebutikken her vi bor. De tar 650,- i depositum, og 80,- måneden for leie. Så ser vi det litt an hvor lenge vi leier den før vi kjøper en babystol. Dersom vi hadde kjøpt den ny, ville den kommet på 1300,- og det er mye penger for noe man bare bruker i noen måneder!

Fordelen jeg ser er at jeg slipper å bruke bærebag eller bagdelen fra vogna, og dermed spenne den fast hver gang den skal brukes. Boxetten blir fastspent bak i bilen til vi er ferdig med å leie den, og vogna legger vi inn i bagasjerommet (har stasjonsvogn, så vi har plass til alt).

Noni
20-08-2002, 01:02
Hei, ja jeg vet hvor du kan få tak i setet, på babymagasinet på Grønlandsleiret i Oslo, her er sidene deres:
http://www.babymagasinet.no
bildet finner du under Basson og så under autostoler.
Jeg fikk setet mitt i hus i helgen og er meget fornøyd så langt.

Det er også en butikk i Oslo som leier ut disse setene, butikken heter barnehuset og er en liten koselig butikk på Grunerløkka i Oslo (husker dessverre ikke telefonnr.dit)

:vink: Noni og :baby: Bitteliten (27+1)

Tidl. bruker
20-08-2002, 01:07
.....

Noni
20-08-2002, 01:20
Ja det er klart du kan, på babymagasinet koster det 1690,-
på barnehuset er det 1000,- i depositum og 70,- i leie pr.mnd som trekkes fra depositumet. De selger muligens også seter på barnehuset, jeg var så heldig å få kjøpt et der de bare hadde leid ut en eller to ganger og ga kr.1000,- de kan også skaffe nye seter og er billigere enn babymagasinet, tror jeg.
En fordel til med setet er at alt trekket er avtagbart og vaskbart.

:vink: Noni og :baby: Bitteliten (27+1)

LeiaOrgana
22-08-2002, 21:50
I og med at vi ikke skal på særlig lengre turer den første tiden, bruker vi bilsete fra begynnelsen. Et som vi låner av min bror, Maxi cosi citi 0 - 9 kg (tror jeg) Blir det lengre turer får vi heller leie/låne et nett.

eirunn
23-08-2002, 14:47
VI lånte Boxette på helsestasjonen til en veldig billig penge. Tror bare vi betalte 30 kr mnd. Den brukte vi de tre første mnd. Da lå hun fint og var fastspent med tre-pkt.s-belte, senert kjøpte vi Be-safe sete som er godkjent fra 0-18 kg. Boxetten var kjempe fin og kjøre til Bergen med!! Kanskje det kan være greit og ha noe og bytte til og. Når det er litt mer våkent, mener jeg.
Vi skal iallefall gjøre det denne gangen også!!:klapp:
Eirunn og nurket på 9+3 :baby: Og Maria på snart 2 år:stores:

Tilla
30-08-2002, 15:50
Jeg ringte til Barnehuset og spurte litt om setet. De sa at det ikke kan legges helt flatt, og at det alltid er festet med ryggen mot kjøreretning. Stemmer dette? Hun jeg snakka med sa også at man ikke bør bruke dette setet på noe lenger kjøretur enn "vanlige" bilseter, da burde man heller finne en annen løsning. Da forsvinner mange av fordelene med dette setet :( Og jeg som nesten hadde bestemt meg. Jeg er fra vestlandet og kommer antakeligvis til å dra på besøk dit når babyen er liten. Får kanskje leie Boxette i anledning turen da evt. Skal ikke ha hard bag i vogna, så å bruke den på noe vis er ikke aktuelt...

(De har setet fortrinnsvis for utleie, men kan skaffe det til salg for 1300,- hvis noen likevel er interessert...)

Det er ikke noen andre som vet om et sete som kan legges HELT ned og brukes på samme måte som Boxette? Mener jeg har sett det et eller annet sted tidligere...

Tilla

Vimsen
31-08-2002, 00:33
Her blir det maxicosi :)

Noni
31-08-2002, 01:43
Hei
Det stemmer at setet festes mot kjøreretningen hele tiden (jeg trodde også det var sidelengs) Det er tretrinns ryggregulering og den nederste er så godt som helt flat, men da den festes i bilen "vippes" det litt og det er da litt "høyere" i ryggen, men det får ikke den "knekken" som andre seter gjør så babyen synker ikke sammen på samme måte.
Det nederste trinnet på ryggen er bare anbefalt å bruke til babyen veier 5 kg, de andre to trinnene er fra 5-9/10 kg.
Jeg valgte dette setet av flere grunner og tror fremdeles det er den beste løsningen for oss, men det vet jeg jo ikke før setet er i bruk.
Vårt andre alternativ ville vært å leie boxette de første mnd.

Lykke til i valget:)

:vink: Noni og :baby: Bitteliten (28+5)