Vis full versjon : røklaks o.l
Michelle4
22-10-2003, 13:59
Hei
Hvis ikke dere leste avisa forrige uke :
14% av all røklaks o.l produkter inneholder listeriabakterier! Helt vannvittig. da er det en ganske stor sjanse for at man treffer feil
Dukkelise
22-10-2003, 20:24
Uffda! Takk for info.
Da får man vel pent bare fortsette og være flink til å holde seg unna røkelaksen (som ellers er så fantastisk god!).
-Selv om enkelte mener at dette bare er tull. Best å være på den sikre siden, mener nå jeg! :)
Huldremor
30-10-2003, 18:25
Hjelp.... Jeg som trodde røklaks var trygt... Gravlaks vet jeg en skal holde seg unna, men jeg trodde røklaks var varmebehandlet - vel, jeg har spist min siste bit på 3 måneder...
Hørte noe forleden dag om at en del røkelaks (f.eks. den de selger på Rimi) ikke er varmebehandlet, men marinert i en olje som gir røkt smak, men at hvis det står røkt på pakken så skal den være røkt - men, så spørs det om den er varm- eller kaldrøkt da...
Nei, det blir nok ikke mer røklaks før i februar, nei... - det gjelder vel forresten all slags røkt fisk, da??
Røykelaks er varmebehandlet, ja, men den håndteres ofte i samme lokaler som den skumle gravlaksen. Dermed kan det komme flygende en liten listeriabasselusk inn i pakningen før den vakuumpakkes.
Det ville vært helt ufarlig hvis den ble spist med en gang - det skal STORE bakteriemengder til før det blir farlig, og listeria bruker lang tid på å formere seg. Problemet er at den ofte blir liggende både lenge og vel i kjøledisken og da kan det rekke å bli ganske store bakteriekulturer. Eller den blir tatt ut og inn og ut og inn av koldtbord gjennom jula...
Moralen er: Fersk mat er best - det gjelder både røkelaks og annet. Fersk røkelaks er helt ufarlig!
En kuriositet: Det største tilfellet av skader etter listeria hadde vi for en ti års tid siden i Norge. Da ble 8 personer syke av helt vanlig kjøttpålegg som hadde blitt fordervet.
En annen kuriositet: Det har ikke vært registrert fosterskader av listeria i Norge siden 1985, da var det ETT tilfelle.
Til sammenligning dør flere gravide i trafikken hvert år, og både barn og mødre dør av komplikasjoner pga. fedme og usunt kosthold.... Setter ting litt i perspektiv, gjør det ikke det?
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.