Vis full versjon : Cola light??
Hei dere,
Jeg lurer på en ting... er Cola light skadelig for fosteret? Jeg er rimelig avhengig av CL og kan godt drikke 1 1/2 liter om dagen....:rødme:
Jeg er vel nå i ca uke 7 (litt vanskelig å si pga av veldig uregelmessige sykluser... - derfor skal jeg på UL 6. nov)
Men hva tror dere jenter? Jeg drikker jo selvsagt masse vann i tillegg, men må liksom ha litt cola light også... :uff:
Hilsen en tørst SD
skorpion 80
22-10-2003, 20:06
Nei,,det er ikke skadelig, men du ligger akkurat på grensen på hva som er max.anbefalt dose for gravide pr dag: 1 1/2 liter.
Syns ikke du skal drikke mer enn dette, nettopp fordi jeg har sett denne grensa på sånn ernæringsråd-side.
Det er koffeinen de ikke er helt sikre på om åssen funker på bebis.
Bare kos deg du!:D
Blir du ikke gæren i magen av alt det kunstige søtningsstoffet da? Romler og blir luftig i magen atter bare noen glass jeg. Vet ikke om det er såå bra for babyen heller med store inntak av kunstige søtningsstoff, det er det vel delte meninger om tror jeg..
Hei!
Må bare fortelle om min venninne som jobber på nevrokirurgen på Riksen. Hun er utdannet sykepleier og psykolog - og har to barn selv. Det står riktignok at man kan drikke opp til 1 1/2 liter brus om dagen - men min venninne hadde en lengre prat med en hjernekirurg på jobben da hun selv gikk gravid, og han fortalte at lightbrus er rene giften for hjernen - med en nesten etsende effekt.
En ting at voksne mennesker selv vurderer å ta seg et glass nå og da - men å drikke det mens man er gravid og bærer frem et liv - frarådet han på det sterkeste.
Har vært (er) selv colalightoman - men jeg tør rett og slett ikke drikke det mens jeg er gravid - og det gjorde ikke venninnen min heller.
Så jeg drikker heller vanlig brus hvis jeg må ha litt.
Prøv å finne en erstatning for lightbrusen - og andre lightprodukter for den saks skyld. Jeg har klart å få dilla på juice etter hvert, prøvde å begynne å like farris, men har ikke sjans...
Ikke meningen med skremselspropaganda - og alle må selvfølgelig vurdere selv. Men det jeg hørte hun beskrev at denne kirurgen hadde fortalt om effeken lightbrus hadde på hjernen var så skremmende at jeg håper dere revurderer.
Klem Kika 15+6
skorpion 80
23-10-2003, 12:05
Seriøst!
Ikke rart jeg er blitt rar i huet, jeg som stadige helte ned på sånn brus hele tida, av redsel for å få sukkersyke....!
Jeg har hørt det før, men ikke akkurat tatt det til meg!
Uffa meg, jeg ER virkelig blitt trang i nøtta også,,,,kan bli skremt av mindre....! Ikke av innlegget ditt akkurat ,men av hhvor dum det går an å bli! Og kanskje det er noe i det liksom!
Fyttikatta, stakkars hjernen min, som er etsa bort!! :bonk: :bonk:
Seriøst! Men jeg må jo le litt av meg selv også da....
Oj... det var informativt Kika... Satt her nå med et glass cola light, men det gikk rett i vasken! No more cola light for meg så lenge jeg er gravid! :niks:
Ganske skremmende å høre hva han hjernekirurgen sa... *grøss* Nei, nå er det fram med vann, juice og andre "sunne" drikker i stedet! Takk for godt råd :)
Klem SD
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.